در حال بارگذاری ...

از تقلید در آثار نمایشی بپرهیزید چرا که ارزش کار تولیدی ساده، بهتر از آثار تقلیدی است

”دکتر کشن‌فلاح” مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری طی دیدار با مدیر و هنرمندان دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین گفت: کارگاه‌های خود را حفظ و نگهداری کنید، برای نمایش و تمرین گروه تشکیل دهید و هم جوشی و هم کوشی و با هم بودن را تمرین کنید و آثار تولیدی خودتان را ارائه دهید. از تقلید بپرهیزید چرا که ارزش کار تولیدی ساده، بهتر از آثار تقلیدی است. باید تماشاگر دائمی و ثابت پیدا کرد. بنابراین حرف خودتان را با روش خودتان بزنید و منتظر نویسنده‌ای که برایتان بنویسد نباشید.»

دکتر سعید کشن‌فلاح مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مدیر و هنرمندان دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی حوزه هنری، سیدقاسم قوامی معاونت فرهنگی و هنری و مدیر دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین ضمن بیان تاریخچه نمایش در قزوین خاطر نشان کرد:«قدمت تئاتر در قزوین به حدود 90 سال پیش برمی‌گردد. با توجه به فراز و فرودهای فراوان فعالیت‌های نمایشی در قزوین دهه 40 یکی از درخشان‌ترین دوره‌های نمایش بوده است. حضور بزرگانی چون عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان در نوع خود زمینه‌ساز ایجاد تحولات ژرف در نمایش قزوین شد و با ورود استاد رضا محمدی که استاد نام آشنایی در عرصه نمایش این مملکت است و می‌توان از او به عنوان یک دیره‌المعارف مشترک نام برد، شکل و فرم فعالیت‌های نمایش قزوین دستخوش تحولات ارزشمندی شده و شرایط لازم برای شتاب روزافزون این نوع فعالیت‌ها به سمت مطلوب مهیا شد.»
مدیر دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری استان قزوین خاطر نشان کرد:«در حال حاضر کارگاه‌های نمایشی به صورت مستمر و سه روز در هفته برگزار می‌شود سه گروه نمایشی نیز تمرینات را پیگیر هستند و به زودی آثار نمایشی تولیدی این دفتر به اجرا درمی‌آید و از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد زمینه‌سازی برای اجرای نمایش‌های کارگاهی است. به زودی کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی، پانتومیم و عروسکی نیز فعالیت خود را در این دفتر آغاز می‌کند. اردوی بازبینی نمایش‌های مطرح مرکز( هر دو هفته یکبار )و برپایی نخستین جشنواره استانی” تئاتر ماه “ از جمله فعالیت‌های در حال حاضر این دفتر است.
قوامی افزود: برپایی” کارگاه‌های اردویی “برای نخستین بار در ایران و به ابتکار دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری استان قزوین طراحی شده است. اگر این طرح مورد استقبال قرار گیرد، می‌توان از آن به عنوان مدل، تیپ و نمونه برای سایر مراکز استفاده کرد.
معاونت فرهنگی و هنری حوزه هنری قزوین، در پایان ضمن ضروری دانستن” تعریف زیر مجموعه‌های دفتر هنرهای نمایشی قزوین “که مشتمل بر واحدهای: کارگاهی، تجربی، خیابانی، کودک و نوجوان، عروسکی، بانوان، دفاع مقدس، طنز، نمایشنامه‌خوانی، پانتومیم، نمایش‌های بی کلام، تعزیه و ... است، به شرح برنامه‌های زیربنایی و بلند مدت این دفتر اشاره کرد.
در ادامه، دکتر” سعید کشن فلاح “مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که در تئاتر اتفاق می‌‌افتد، ارتباط دو سویه‌ای است که بین مجری و مخاطب ایجاد می‌شود و برای اینکه ارتباطی درست و با اسلوب برقرار شود به دو مسأله نیازمندیم؛ یکی” محتوا و مضمون اثر “و دیگری” قالب و شکل اثر “است.
وی افزود: باید از روش و تجربه گذشتگان بهره گرفت و از تکرار تجربیات دیگران اجتناب کرد،چرا که هر تجربه مختص فرهنگ و سیر تکاملی همان جامعه است. به همین منظور اعتقاد ما این است که بشر جامعه ما متناسب برای اصرار فرهنگ غرب نیست و اگر در تقلید از فرهنگ و هنر مغرب زمین اصرار بورزیم در پیدا کردن مخاطب دچار مخاطره و مشکل خواهیم شد و در هنر نمایش نمی‌توان مخاطب را ندیده گرفت. زیرا یکی از ارکان نمایش مخاطب است، اصولاً تئاتر موجودیت پیدا نمی‌کند مگر آن که مخاطب داشته باشد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطر نشان کرد:«وظیفه اساتید دانشگاه و هنرمندان، بستر سازی و ایجاد امکان برای هنرجویان است. اگر زمینه تولید و رشد ایجاد شود استعدادها شکوفا می‌شود و این استعداد به شکوفایی نخواهد رسید مگر آن که از تقلید کورکورانه اجتناب ورزد.»
وی خطاب به اعضای کارگاه نمایش حوزه هنری قزوین گفت:«کارگاه‌های خود را حفظ و نگهداری کنید، برای نمایش و تمرین گروه تشکیل دهید و هم جوشی و هم کوشی و با هم بودن را تمرین کنید و آثار تولیدی خودتان را ارائه دهید. از تقلید بپرهیزید چرا که ارزش کار تولیدی ساده، بهتر از آثار تقلیدی است. باید تماشاگر دائمی و ثابت پیدا کرد. بنابراین حرف خودتان را با روش خودتان بزنید و منتظر نویسنده‌ای که برایتان بنویسد نباشید.»