در حال بارگذاری ...

یدالله آقاعباسی و برگزاری کارگاه نمایش خلاق در بم

بعد از زلزله‌ بم به فکر این بودم که کاری برای بچه‌های بم انجام دهم و به این نتیجه رسیدم بهترین کاری که به واسطه آن می‌توانیم به کمک بچه‌های بم برویم. برگزاری کارگاه نمایش خلاق است به همین خاطر خود من بعد زلزله و با بچه‌ها، مربی مهدکودک‌ها و بچه‌های تئاتر بم کارگاه نمایش خلاق دایر کردم.

یدالله آقاعباسی در فصل تابستان به برگزاری کارگاه نمایش خلاق در شهر بم اقدام کرد.
یدالله آقاعباسی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، درباره برگزاری این کارگاه‌ها گفت:« بعد از زلزله‌ بم به فکر این بودم که کاری برای بچه‌های بم انجام دهم و به این نتیجه رسیدم بهترین کاری که به واسطه آن می‌توانیم به کمک بچه‌های بم برویم. برگزاری کارگاه نمایش خلاق است به همین خاطر خود من بعد زلزله و با بچه‌ها، مربی مهدکودک‌ها و بچه‌های تئاتر بم کارگاه نمایش خلاق دایر کردم.»
وی افزود:«بعدها آقای پرویز ممنون که برای دو سخنرانی سفری به بم داشتند. ایشان اعلام کردند که مقداری کمک‌های مالی را از اتریش جمع‌آوری کرده‌اند و سری دوم این کارگاه‌ها در حقیقت با کمک دکتر ممنون و توسط خود من برگزار شد.»
آقاعباسی تصریح کرد:«چون قبلاً این کارگاه‌ها را برگزار کرده بودم، با دوستان همکار تصمیم گرفتیم در فصل تابستان این کارگاه‌ها را در شکل گسترده‌تری برگزار کنیم و با کمک نه تن از همکاران، نه کارگاه نمایش خلاق در فصل تابستان در شهر بم برگزار کردیم.»
وی خاطر نشان کرد:«با مربیان این کارگاه‌ها جمعه تشکیل جلسه می‌دادیم و نتایج کار در طول هفته را بررسی می‌کردیم و اتودهای هفته بعد را مشخص می‌کردیم. این هفته آخرین جلسه این کارگاه‌ بود و برنامه تمام شد.»
وی ادامه داد:«در این کلاس‌ها احمد شهرداری، حمید نژادی، مجتبی محسنی، علی اسماعیل‌زاده، علی غلامحسین‌نژاد، سیاوش آقاعباسی، بابک دقیقی، سعید پورزنگی آبادی و فرهاد باغینی‌پور به عنوان مربیان مرا همراهی کردند. همچنین از شش تن از بچه‌های تئاتر بم هم در این کارگاه‌ها به عنوان مربی استفاده کردیم. فیلم مستندی هم توسط علی فدایی و خاندانی از جریان این کارگاه‌ها ساخته شد و قرار شد یک فیلم داستانی هم با استفاده از این تجربیات ساخته شود. کارهای هماهنگی این کارگاه‌ها هم توسط دکتر سیامک زندرضوی و رویا اخلاص‌پور انجام شد.»
آقاعباسی درباره نمایش خلاق گفت:«نمایش خلاق فرآیند محور است و محصول محور نیست و هدف تهیه کار اجرایی نیست، هدف این است که بچه‌ها از نظر بدن، بیان، تخیل و خلاقیت تقویت شوند. نمایش خلاق در اصل یک نمایش پرورشی و تربیتی است.»
وی تصریح کرد:«در حال حاضر هم پیشنهادهایی از هلال احمر و مهدکودک‌ها داریم که این کارگاه‌ها را ادامه دهیم، همچنین رئیس ارشاد بم آقای جوشانی هم درخواست کرده که این فعالیت‌ها را در نیمه دوم سال در شهر بم ادامه بدهیم.»
همچنین آقاعباسی درباره فعالیت‌های خود در زمینه ترجمه و تالیف گفت:«کتابی را به نام”درس‌هایی در نمایش خلاق” نوشته مات باکانان را ترجمه کرده‌ام. وی یکی از مربیان نمایش خلاق است که برای ترجمه کتاب با خود وی هم صحبت کردم. کتاب دیگری را هم تالیف کرده‌ام تحت عنوان”خلاقیت در قصه‌گویی در نمایش‌های کودک و نوجوان” در حال حاضر این دو کتاب را آماده کرده‌ام که توسط نشر قطره و یا نشر دانشگاه کرمان چاپ خواهند شد.»
وی در مورد کارهای اجرایی آینده خود گفت:«همین گروهی که در بم با من همکاری داشتند علاقه‌مند بودند که کاری را به شکل نمایش خلاق کار کنیم. دو متن را انتخاب کرده‌ایم که در طول تمرینات نمایشنامه آن‌ها شکل خواهد گرفت. این دو متن از نوشته‌های خودم است. یکی متنی است تحت عنوان”سیبی در دست درسر” یکی هم کتابی است تحت عنوان”همراه آفتاب” براساس زندگی یکی از بزرگان شهر کرمان که براساس این دو کتاب و با استفاده از شیوه نمایش خلاق کاری را آماده اجرا خواهیم کرد.»