در حال بارگذاری ...

نصرالله قادری، یدالله آقا عباسی، بهزاد قادری، عزت الله مهرآوران، مهردا خزینه، محمود طیاری برندگان اصلی

ادبیات نمایشی ایران بیش از پیش از ادبیات باشکوه و غنی این سرزمین که ریشه در آموزه‌ها و نگره‌های دینی، اخلاقی و عرفانی دارد بهره برده و اندیشه‌های بزرگان شعر، ادب و فلسفه این مرز و بوم را دستمایه آفرینش آثار بدیع و بی بدیل قرار دهد.

مراسم نخستین مسابقه ادبیات نمایشی با حضور دکتر محمد حسین ایمانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. دکتر خسرو نشان رییس اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی از اهالی تئاتر عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
به گزارش خبرنگار سایت ایران تئاتر در این مراسم نخستین پیام محمد حسین صفار هرندی در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنرهای نمایشی از سوی دکتر ایمانی قرائت شد.
در این پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی گفت: جای بسی خرسندی است که برای نخستین بار در تاریخ هنر‌های نمایشی کشورمان چنین جشن بزرگی به پاسداشت و حرمت اهل قلم در گسترده بنیانی ترین بخش تئاتر یعنی ادبیات نمایشی برگزار می‌شود. بی تردید آثار مثبت چنین حرکتی در ادامه مسیر تئاتر ایران زمانی نمایان‌تر خواهد شد که ادبیات نمایشی ایران بیش از پیش از ادبیات باشکوه و غنی این سرزمین که ریشه در آموزه‌ها و نگره‌های دینی، اخلاقی و عرفانی دارد بهره برده و اندیشه‌های بزرگان شعر، ادب و فلسفه این مرز و بوم را دستمایه آفرینش آثار بدیع و بی بدیل قرار دهد. اینگونه است که می‌توان به تئاتر به عنوان هنری فرهنگ ساز اتکا کرده و به حق از هنرمندان این عرصه انتظار داشت که با رویکرد عمیق به فرهنگ بومی، همچنان که مخاطبان خود را در این جغرافیای پهناور مجذوب هنر خود می‌سازند، معرف فرهنگ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در فراسوی مرز‌ها باشد. در میان انواع ادبی موجود در گستره ادبیات و هنر، نگارش نمایشنامه دشوارترین نوع نگارش ادبی است، زیرا نمایشنامه‌نویس همان لحظه که در کار خلق شخصیت‌های ماندگار و تاثیرگذار در خلوت و تنهایی خویش است، می‌بایست در عالم تصور و خیال خود نیز گفتار و کردار آن شخصیت‌ها را بر صحنه تجسم کند و اثرش را به گونه‌ای بیافریند که هم ادبیات و هم تئاتر باشد. امیدوارم در آینده شاهد شکوفایی و رونق هرچه بیشتر هنر نمایشنامه نویسی که به حق یکی از پشتوانه‌های اساسی هنر نمایش است باشیم و با خلق آثار بدیع فرهنگی و متکی به فرهنگی بومی مسیری همسو و منطبق تر با ارزش‌های والای ملی و اعتقادی و باور‌های بنیادین مردم مسلمان این مرز و بوم فراهم آید.
پیام سید محمد خاتمی
همچنین پیامی نیز از سوی سید محمد خاتمی، رییس جمهور سابق توسط تابش قرائت شد. در متن کامل این پیام آمده است:
به نام خدای زیبایی و مهربانی
از عشق، واژه‌ای زیباتر و دلنوازتر کجا سراغ دارید؟ عشقی که از ازال از پرتو حسن یار تجلی و همه‌ی عالم به آتش خود گرم و روشن کرد؛ و شگفتا که دیده‌ی فرشتگان تاب دیدن را نداشت و جان آدمی بود که در غیرت حق پذیرای آن شد.
و هنر تجلی‌گاه این کیمیای هستی است و هنرمند، صاحب جان آتش گرفته‌ای که فراتر از عقل و تدبیر و حساب‌گری مس وجود فسرده در زمستان بیداد و نامردمی و فقر و جهل آدمی را به زر آزادی و آزادگی و رهایی و دوست‌داشتن مبدل می‌کند.
در میان همه‌ی شاخه‌های شعبه‌های هنر، هنرهای نمایشی جایگاهی والا دارند و باروری آن بیش از هر چیز بر عهده‌ی جان آفریننده‌ی هنرمندی است که زنده و بی‌واسطه تصویرگر واقعیت یا فراخواننده به آن یا بیدارگر وجدان خیرخواه و زیبایی‌پسند بشر به آن چیزی است که باید باشد.
ناگفته پیداست که ادبیات نمایشی که جان مایه‌ی این هنر است جایگاهی والا و بی‌بدیل دارد و شاید توان گفت که در این ساحت اگر کاستی هست نه از توان و شایستگی انبوهی از هنرمندان آگاه، خلاق و مظلوم و شکیبای هنرهای نمایشی، که در ادبیات نمایش است یعنی آنچه که در عین پیچیدگی و تو در تویی باید روان برانگیزاننده باشد و نیز وفادار به سرمایه‌های بزرگ دینی، ملی، فرهنگی و تاریخی ملت بزرگوار ما و در عین حال دارای نگاهی نو به آینده‌ای که از دل امروز برخواهد آمد و چند و چون در گرو بیداری، اندیشیدن، خواستن و توانستن نسل نوپایی است که گل‌های دلنواز و روح‌پرور بوستان سرنوشت امروز مایند و خدا کند که از گزند طوفان‌های درون و بیرون مصون بمانند.
نخستین دوره‌ی انتخابات آثار برگزیده‌ی ادبیات نمایشی را که گامی در اعتلای این مهم است بزرگ می‌داریم و همت والای برگزار کنندگان آنرا می‌ستاییم.
اشتیاق داشتم که به عنوان یک دوستدار هنر در جمع عزیزان باشم ولی تقدیر این توفیق را از من گرفت بدین وسیله از روح بالا و جان عذرپذیر هنرمندان و برگزار کنندگان جشنواره از این بی‌توفیقی پوزش می‌طلبم و دست همه‌ی عزیزان را صمیمانه می‌فشارم و سخن آیینه‌دار جان هنرمند ایران عزیز حضرت حافظ را پایان بخش مبارک سخن خود می‌کنم که؛
از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر یادگاری که در این گنبد دوار بماند. شاد و سرفراز باشید
نتایج
هیات داوران متشکل از "حمید سمندریان"، "نجف دریابندری"، "خسرو حکیم‌رابط"،"علی نصیریان" و "جعفر والی"جوایز را به شرح زیر اعلام کردند:
بخش ترجمه و پژوهش:
بهزاد قادری با ترجمه کتاب مرگ تراژدی
یدالله آقا عباسی و بهزاد قادری برای ترجمه مشترک نمایش نامه مرد یخی می آید نوشته یوجین اونیل
بخش تالیف و پژوهش:
نصرالله قادری برای تالیف کتاب آناتومی ساختاردرام
بخش نمایش نامه کوتاه
جایزه اول برای کورش نریمانی با نمایش نامه شب های آوینیون
جایزه دوم برای فخرالدین خاک زند
جایزه سوم برای مهرداد خزینه برای نمایش نامه از آن بالا
در بخش نمایش نامه بلند
جایزه اول : محمود طیاری برای نمایش نامه اپرای پیاز
جایزه دوم : یاراحمدی برای نمایش نامه تیغ کهنه
جایزه سوم : محمد رحمانیان برای نمایش نامه نهر فیروز
نمایش نامه برگزیده:
نمایش نامه بانوی ابرایشم نوشته عزت الله مهر آورانبر اساس اعلام بهزاد فراهانی، دبیر اولین دوره مسابقه ادبیات نمایشی، جوایز نمایشنامه‌های بلند و کوتاه به ترتیب رتبه اول تا سوم، 3 میلیون تومان، 2 میلیون و 500 هزار تومان و یک میلیون و 500 هزار تومان را اعلام کرد.
همچنین از سوی دبیر جایزه اثر برگزیده 5 میلیون تومان اعلام شد و جوایز بخش ترجمه نیز 2 میلیون و 500 هزار تومان، بخش تحقیق و تالیف 3 میلیون تومان و تحقیق و ترجمه یک میلیون تومان اعلام شد.


گزارش کامل این مراسم متعاقبا ارسال می شود.