در حال بارگذاری ...

کتاب نوشتن نمایشنامه آماده انتشار شد

جلد سوم از مجموعه "کتاب نوشتن" به کوشش کاظم رهبر آماده انتشار شد.این مجموعه مقاله ها و گزارش های متعددی را درباره نوشتن نمایشنامه شامل می شود. هر عنوان کتاب از این مجموعه یک بخش ویژه نیز دارد که در آخرین کتاب، این بخش به "نمایشنامه نویسی" اختصاص دارد.

میراث خبر: جلد سوم از مجموعه "کتاب نوشتن" به کوشش کاظم رهبر آماده انتشار شد. این مجموعه مقاله ها و گزارش های متعددی را درباره نوشتن شامل می شود.
نوشتن در حوزه های فلسفه، تاریخ، روزنامه نگاری، اینترنت، حقوق، زبان شناسی، شعر، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه، زندگینامه، سفرنامه، نقد، ویرایش و... گستره وسیعی است که در تمام کتاب های این مجموعه مطالبی درباره آنها منتشر می شود.
هر عنوان کتاب از این مجموعه یک بخش ویژه نیز دارد که در آخرین کتاب، این بخش به "نمایشنامه نویسی" اختصاص دارد.
به گفته کاظم رهبر، در جلد سوم "کتاب نوشتن" مقالاتی را از علی رفیعی، بهروز غریب پور، بهزاد فراهانی، پری صابری را خواهیم خواند.
کاظم رهبر که خود سال هاست در عرصه مطبوعات فعالیت دارد درباره این کتاب گفت: «یک ماه است که کار از نظر من تمام شده و کتاب را به مدیر انتشارات کتاب خورشید تحویل داده ام. برنامه ریزی برای این کتاب و گردآوری مطالب آن چیزی حدود 9 ماه زمان برد که بیشتر این وقت صرف مطالب تألیفی شد. در این مجموعه آثاری هم از زبان های خارجی ترجمه شده که گردآوری و ترجمه آنها این قدر زمان نبرد.»
در هر عنوان از این مجموعه به 20 موضوع با محوریت نوشتن پرداخته شده است که هر بار یکی از آنها برجسته تر می شود. به طور مثال، در جلد اول به نوشتن در روزنامه بیش از دیگر موضوعات پرداخته شده است. جلد دوم در کنار مطالبی در حوزه های فلسفه، تاریخ، روزنامه نگاری، اینترنت، زبان شناسی و... بیشتر به داستان و به طور خاص به داستان کوتاه پرداخته است. در جلد چهارم این مجموعه هم قرار است بخش ویژه به فیلمنامه اختصاص داشته باشد.
رهبر گفت: «در بخش ویژه ما به طور مشخص روی یک موضوع متمرکز می شویم. به طور مثال در نمایشنامه نویسی به مسئله دیالوگ پرداخته ایم. دیالوگ کلید نمایشنامه است و برای یک نمایشنامه نویس تسلط بر آن اهمیت زیادی دارد. یک گفت و گوی ویژه هم با اسماعیل خلج داشته ایم.»
او همچنین گفت: «بخشی هم به نام گنجینه در این مجموعه وجود دارد. در این بخش مطالبی از غلامحسین ساعدی، بیژن مفید و عباس نعلبندیان گردآوری شده است. می شد که در بخش ویژه کتاب فقط اسم آنها را برد و یادی هم از آنها کرد اما ما می خواستیم از این کلیشه ها دوری کنیم و نوشته های آنها را هم درباره نمایشنامه نویسی در کتاب منتشر کنیم.»