در حال بارگذاری ...

کهن الگوها باعث می‌شوند انسان امروز الگو داشته باشد

کهن الگوها همواره باعث می‌شوند تا انسان امروز الگویی داشته باشند و به نوعی تنوع در زندگی می‌رسد چرا که انسان به این تنوع چه در جشن و چه در عزاداری نیازمند است.

کهن الگوها همواره باعث می‌شوند تا انسان امروز الگویی داشته باشند و به نوعی تنوع در زندگی می‌رسد چرا که انسان به این تنوع چه در جشن و چه در عزاداری نیازمند است.
سیروس کهوری‌نژاد در گفتگو با سایت ایران تئاتر گفت:” این امر پسندیده‌ای است که در این ماه مبارک در خصوص فرهنگ نمایش معنوی که با آن آشنا هستیم فعالیت داشته باشیم، چرا که با توجه به معضلات اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه‌امان امری ضروری است و این حرکت اجتماعی که توسط متولیان تئاتر و تئاتر شهر صورت گرفته بسیار سازنده است، چرا که ضمن انجام وظیفه دینی خود، تئاتر را نیز در این مقوله شریک می‌کنند.
کهوری‌نژاد در ادامه افزود:” از جمله وظایف تئاتر، ایجاد حضور اسطوره‌ها و اسوه‌ها و پر رنگ کردن آن در اجتماع بسیار مناسب است و با توجه به آئین‌هایی که طی سال وجود دارد به نوعی می‌توان گفت این مناسبت‌های اجتماعی را اعتدال می‌بخشد.
البته باید به این نکته متذکر شد که با توجه به وجود رسانه‌های مختلف و بمباران اطلاعات آنها و گم گشتگی‌های انسان امروز، وجود چنین نمایش‌هایی در شهر چند میلیونی تهران بسیار ضروری است.
وی تصریح کرد، ما باید برای امروز کار کنیم، با توجه به اینکه در یک موضوع رقابتی با رسانه‌های دیگر هستیم و به لحاظ ایدئولوژی در رقابت با سایر تمدن‌‌ها نیز چنین است، به همین دلیل مطمئناً‌ وظیفه خطیری به عهده تئاتر است.
بطور کلی وظیفه ما این است که از تکنیک‌های جدیدتری برای عرضه نمایش به مردممان استفاده کنیم.
سیروس کهوری‌نژاد اظهار کرد:” در عصر حاضر اسوه‌ها و اسطوره‌ها کارکرد بسیاری دارند و هر قدر اسوه‌ها دینی و ایمانی‌تر باشند، موجب ارتباط بیشتر انسان با خدا می‌شود و به همین دلیل به سراغ آن می‌رود.
وی در پایان خاطر نشان کرد، تئاتر کشور ما نیاز مبرمی به این مسئله دارد که به لحاظ تکنیک و ساختار جدید ارائه نمایش به دنبال متریال جدیدی باشد تا بعنوان یک تئاتر منسجم و کلاسیک و تعریف شده ارائه شود، اما نکته مهم این است که تئاتر باید همچون عروسک‌بازی، خیمه‌شب‌بازی و پهلوانی که در دل مردم به آنها ارائه می‌شد فعالیت کند و با توجه به مسائل و مشکلات روزمره عصر کنونی از مردم نخواهد که در یک مکان مشخص حضور پیدا کنند، بلکه خود به میان مردم برود و همچون معرکه‌گیری پهلوانان که درس مردانگی و یتیم نوازی مولا را به مردم آموزش می‌داد به میان مردم رود و این خصائل که در عصر حاضر با کمبود آن مواجه هستیم را به مردم یادآوری و ارائه کند.