در حال بارگذاری ...

نگارش نمایشنامه ”زینب” اواسط آبان ماه پایان می‌یابد

نگارش نمایشنامه ”زینب” نوشته امیر دژاکام، برای حضور در آئین‌های عاشورایی تا اواسط آبان ماه به پایان می‌رسد.

نگارش نمایشنامه ”زینب” نوشته امیر دژاکام، برای حضور در آئین‌های عاشورایی تا اواسط آبان ماه به پایان می‌رسد.
امیر دژاکام، در گفتگو با سایت ایران تئاتر گفت: تحقیقات برای نگارش این نمایشنامه به پایان رسیده همین‌طور طراح اصلی کار طراحی شده و تئوری‌های نوع نمایش نیز به‌طور کامل بر اساس تئوریهای گروه ماست که حدود20 سال بر مبنای معاصر سازی در نمایش بوده است.
دژاکام در ادامه افزود: تئوری ما باور دارد که نمایش ایران می‌تواند مشکلات انسان امروز را در تمامی سطوح مطرح کند و باور داریم که تکنیک‌های موجود که تغییر، سنت نمایش ایران، یعنی حرکت، پیش رفت و هماهنگ بودن با زمان از ویژگیهای نمایش ایرانی است.
من معتقدم که تکرار، سقوط و پس رفت ویژگی‌ نمایش ایرانی نیست بسا که در مجالس تعزیه، سیاه‌بازی، خیمه‌شب‌بازی و نقالی تغییر و همگام بودن با زمان مشهود است.
وی تصریح کرد، در نمایش سیاه‌بازی شاهد هستیم که بخشی از این نوع نمایش را که می‌توان در سه دقیقه اجرا کرد، در صورت استقبال تماشاگران قابلیت اجرای آن تا 45 دقیقه نیز افزایش می‌یابد، بنابر این وقتی نمایش چنان قدرتمند است که تا این حد قدرت مانور دارد ضمن اینکه قابلیت توجه بیشتری دارد، نشانگر توانمندی نمایش ایرانی است.
در نویسنده نمایشنامه”زینب” در خصوص مستند بودن این نمایشنامه گفت: من بر اساس متون مستند و تاریخی این نمایشنامه را آماده کرده‌ام اما به هیچ عنوان تاریخ را تکرار نمی‌کنم، بلکه این نمایشنامه را بصورت دراماتیک به نگارش در آورده‌ام.
وی در ادامه افزود: متن این نمایشنامه بر اساس خطبه تاریخی حضرت زینب در مقابل یزیدابن معاویه است و با استفاده از ساختار دراماتیک آماده شده است.