در حال بارگذاری ...

بیانیه انجمن کارگردانان خانه تئاتر در اعتراض به تخریب دیوار مجموعه تئاترشهر

این مجموعه جزء میراث فرهنگی کشور محسوب شده و از سوی سازمان یونسکو مورد حمایت و شناسایی کامل قرار گرفته است و هر گونه آسیب احتمالی در حال و آینده به این مجموعه علاوه بر خسارت مالی، آسیب‌های جبران ناپذیری را هم متوجه وجهه فرهنگی و ارزشی و هنری کشورمان خواهد کرد که قطعاً وقوع این آسیب‌ها نمی‌تواند مورد تاکید و توجه مسئولان فرهنگی هنری کشور باشد.

انجمن کارگردانان خانه تئاتر طی بیانیه‌ای تخریب دیوار کناری مجموعه تئاترشهر را اقدامی غیر مسئولانه خواند. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
علیرغم هشدارهای مکرر دست‌اندرکاران تئاتر کشور در رابطه با تخریب پارکینگ مجموعه تئاترشهر و انجام کارهای ساختمانی در اطراف آن بدون هیچ گونه محمل‌های ارزشی و فرهنگی متاسفانه دیوار بخشی از این مجموعه(سالن قشقایی و کارگاه دکور) بر اساس کارهای غیر مسئولانه و غیر کارشناسانه فرو ریخت و هر چند به خواست خداوند خوشبختانه فاجعه‌ای انسانی به وقوع نپیوست اما هشدار و زنگ خطری بود برای همه متولیان هنر کشور که بایستی این هشدارها را به جان شنیده و با اتخاذ روش‌های عملی، کارشناسانه و پیشگیرانه و با استفاده از نظر هنرمندان تئاتر این صاحبان واقعی مجموعه تئاترشهر به راهکارهایی دست یافت تا دیگر در آینده شاهد چنین مشکلاتی نبوده و ناظر اتفاقاتی نباشیم که خدایی نکرده فاجعه‌ای را متوجه علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران تئاتر کشور نماید. در این رابطه انجمن کارگردانان خانه تئاتر به عنوان یکی از صنوف اصلی تئاتر کشور توجه تمامی مسئولان ذیربط را در مسائل و موارد مشروط زیر جلب می‌نماید:
1- این مجموعه جزء میراث فرهنگی کشور محسوب شده و از سوی سازمان یونسکو مورد حمایت و شناسایی کامل قرار گرفته است و هر گونه آسیب احتمالی در حال و آینده به این مجموعه علاوه بر خسارت مالی، آسیب‌های جبران ناپذیری را هم متوجه وجهه فرهنگی و ارزشی و هنری کشورمان خواهد کرد که قطعاً وقوع این آسیب‌ها نمی‌تواند مورد تاکید و توجه مسئولان فرهنگی هنری کشور باشد.
2- علیرغم این که همواره شهرداری به عنوان یک ارگان همراه و همگام با مردم در تمامی زمینه‌ها شناخته شده است و سازمان فرهنگی هنری وابسته به این ارگان خود به نوعی در فعالیت‌های هنری و منجمله نمایشی شرکت داشته و دارد جای تعجب است که در جلوگیری از تعویض کاربری پارکینگ تئاترشهر هیچ گونه مخالفتی به عمل نیاورده و خیل تماشاگران هنر نمایش را جهت حضور در مجموعه تئاترشهر برای دیدن اجراهای مختلف، در رابطه با پارک وسیله نقلیه در تنگنا قرار داده و علیرغم ادعای سوق دادن مردم به سوی مسائل فرهنگی و ارزشی، زمینه دور شدن قشر متفکر، فرهیخته و هنر دوست کشور را از مجموعه تئاترشهر به عنوان مرکز تئاتر کشور فراهم کرده است.
3- تئاتر کشورمان به خودی خود همواره از کمبود سالن‌های اجرایی رنج برده و حتی در سطح کشور نمی‌توان به تعداد انگشتان یک دست سالن‌های استاندارد نمایشی مشاهده کرد و حال این تنها مجموعه تقریباً استاندارد نیز با خطرات بسیار جدی از نظر امنیتی با توجه به ساخت و سازهای اخیر روبرو شده است که بسیار جای تاسف دارد.
4- قشر کارگردان متاسفانه همواره با معضل‌ها، کمبودها و مشکلات زیای در رابطه با به اجرا رساندن نمایش خود روبرو بوده است که کمبودهای امکاناتی، اعتباری و ... از جمله این مشکلات هستند که موجب شده‌اند یک کارگردان هیچ گاه نتواند تفکر خود را فقط در راستای خلق یک اثر هنری مصروف کند بلکه نیروی او همواره در چهارچوب مسائل حاشیه‌ای از دست رفته و می‌رود و حال خراب شدن قسمتی از دیوار مجموعه تئاترشهر و تعطیل شدن اجراهای دو سالن مهم این مجموعه بار دیگر کارگردانی را که در حال اجرای نمایشی خود پس از انتظاری چند ساله برای اجرا بوده‌اند دچار مسائل حاشیه‌ای و غیر هنری کرده که قطعاً تاثیرات منفی را بر روند اجرای آن‌ها و استقبال تماشاگران از آثار آنان می‌نماید که تا حدود زیادی جبران ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار همگان از مسئولان فرهنگی و هنری کشور و مسئولان شورای شهر تهران، شهردار محترم تهران و تمامی دلسوختگان هنر نمایش این است که همه دست در دست یکدیگر با اتخاذ تصمیمی انقلابی، ارزشی و هنرمندانه و فرهنگی مجموعه تئاترشهر را به عنوان یک الگوی بسیار مهم ارزشمند و شناخته شده فرهنگ در جهان حفظ کرده، از صدمه زدن به این مجموعه جلوگیری کرده و در جهت تکمیل و توسعه آن بکوشند.
امیدواریم که شاهد اتخاذ این تصمیمات مهم و تاثیرگذار در روند توسعه هنر تئاتر کشور باشیم و بدیهی است مسئولیت و عواقب هر گونه عدم تلاش در زمینه آسیب رسانی به مجموعه تئاترشهر متوجه مسئولان ذیربط کشوری در این رابطه خواهد بود. همچنین از مسئولان محترم این انتظار وجود دارد که نه تنها از آسیب رساندن به مجموعه تئاترشهر جلوگیری نمایند بلکه با مساعدت و همکاری‌های لازم زمینه احداث سالن‌های دیگر تئاتری را با رعایت استانداردهای لازم در سطح تهران و دیگر استان‌ها فراهم نمایند تا بسترهای لازم جهت رشد و ارتقاء سطح فرهنگی مردم هنر دوست کشورمان بوجود آید. به امید آن روز.


هیأت مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر