در حال بارگذاری ...

عبدالخالق مصدق پس ازدو متن بی‌سرانجام، این بار”دوردست” را تمرین می‌کند

عبدالخالق مصدق طراح نور شاخص تئاتر ایران که قرار بود نمایش ”مکبث” و ”در نیم‌پرده شب” را کارگردانی کند با بی‌سرانجام ماندن اجرای این دو نمایش به سراغ متنی از یک نویسنده انگلیسی رفته است.”دوردست” نمایشی است که در سه پرده تنظیم شده است.

عبدالخالق مصدق نمایش”دوردست” نوشته کریل چرچیل نویسنده انگلیسی را با ترجمه امیررضا کوهستانی روی صحنه خواهد برد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، مصدق طراح نور شاخص تئاتر ایران که کتاب”نور در تئاتر” و نمایشنامه‌های”دو نیم پرده عشق”، ”در نیم پرده شب” و”بی‌بی‌کنه” را نوشته اینک با نمایشنامه”دوردست” در حال تمرین در اداره تئاتر است.
وی که پیش از این قرار بود متن”در نیم پرده شب” را به جای”مکبث 2001” نوشته جلال تهرانی تمرین کند اینک با این متن تازه ترجمه شده در حال تمرین است.
او در این باره توضیح داد:«پس از رد شدن متن”مکبث 2001” در شورای نظارت و ارزش‌یابی و اعلام غیر قابل اجرا بودن اثر، ”در نیم پرده شب” که یکی از نوشته‌های قدیمی بود را انتخاب کردم ولی این اثر پس از گذشت 13 سال دیگر دغدغه من نبود. پس از آن به یکی از ترجمه‌های تینوش نظم‌جو می‌اندیشیدم تا این که با بازگشت امیررضا کوهستانی و دوستی من با او، وی دو متن جدید ترجمه شده را به من معرفی کرد. یکی”دوردست” و دیگری”یک عدد” بود.»
وی در معرفی نمایشنامه”دوردست” گفت:«این نمایشنامه نوشته کریل چرچیل است که در حال حاضر حدود 55 سال سن دارد. این نمایشنامه در سه پرده تنظیم شده است.»
وی ادامه داد:«پرده اول فضایی کاملاً رئالیستی دارد. پرده دوم یک حرکت از رئالیسم به سوی سورئالیسم را نشان می‌دهد ولی پرده سوم کاملاً سورئال و در یک فضای غیر متعارف می‌گذرد. مانند دیگر آثار ابزورد که مفاهیم پیچیده را در داستان ساده‌ای مطرح می‌کنند.»
وی با تاکید بر این که یک داستان مشخص را نمی‌توان برای این اثر تعریف کرد گفت:«در پرده اول منزل خانم هارپر را می‌بینیم. زن و شوهر کارهای مخفی انجام می‌دهند و به قاچاق انسان می‌پردازند. یک دختر بچه 10 ساله به عنوان جُوان مهمان آن‌هاست که شب نمی‌خوابد و کامیون‌ها و شکنجه آدم‌ها را می‌بیند و ...»
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:«پرده دوم که متشکل از شش صحنه است دوره نوجوانی جوان را نشان می‌دهد و وقایع در یک کارخانه ماسک و کلاه سازی می‌گذرد. در این پرده رشد او را شاهدیم و شروع اعتراض‌ها، حرکت‌ها و ...»
مصدق پرده سوم نمایشنامه را چنین معرفی کرد:«صحنه سوم یک جنگ تمام عیار است. همه جهان با یکدیگر می‌جنگند و هر فرد در جبهه‌ای قرار دارد. گربه‌ها و فرانسوی‌ها علیه کروکدیل‌ها و هلندی‌ها می‌جنگند و در این فضا جوان که اینک نیز در حال جنگ است برای چند لحظه از آن فرار کرده و می‌خواهد در منزل عمویش بخوابد ...»
وی در ادامه گفت:«چند صحنه دادگاه در اجرا اضافه شده و دیالوگ‌هایی که ناظر بر تعلقات فکری خود ماست نیز وجود دارد.»
وی با اشاره به این پرسش که کدام یک جنایتکارند، سوسمارها که می‌کشند و می‌خورند یا آهوها که می‌کشند و می‌گذرند؟ گفت:«حرف این نمایشنامه عدم آرامش انسان و عدم ارتباط است.»
در این اثر مریم کاتوزی، جواد نمکی، دیدار رزاقی، سمکو صالحی، امیرحسین دوانی و بازیگر خردسال فریبا آذین به ایفای نقش می‌پردازند و طراحی صحنه بر عهده کارگردان و دستیار او امیرحسین دوانی است.
گفتنی است نمایش”دوردست” نیمه دوم آذر یا اول دی ماه 84 اجرای عمومی شده و در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.