در حال بارگذاری ...

سهراب سلیمی :تئاتر شهر نا امن است

تئاتر شهر بخشی از میراث فرهنگی تئاتر ما است که توجهی به آن نمی‌کنیم بلکه در فرسایش آن می‌کوشیم.

میراث خبر: تئاتر شهر بخشی از میراث فرهنگی تئاتر ما است که توجهی به آن نمی‌کنیم بلکه در فرسایش می‌کوشیم.
سهراب سلیمی رئیس هیات مدیره انجمن کارگردانان خانه تئاتر با ابراز تاسف از حادثه‌ای که در کنار تئاتر شهر رخ داده است گفت:« وقتی صحبت از میراث می شود به منزله نگهداری، امانت داری و انتقال به نسل های دیگر و نقادی نسبت به حال آینده و گذشته است. اگر این چنین نسبت به میراثمان بی اهمیت باشیم به زودی بی هویت و از خود تهی می شویم.»
وی با ابراز این نکته که هنرمندان با اتفاقات رخ داده به شدت احساس نگرانی می کنند افزود:« ما در کشوری با خاستگاه و سابقه تمدنی دیرین زندگی می‌کنیم. در حالی که خارج از مرزهای ایران برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی ما تلاش می‌شود، خودمان در داخل در صدد تخریب آن هستیم ما هیچ نگاه منتقدانه و متفکرانه برای نگهداری از میراث خود نداریم.»
سلیمی که از کسانی است که از ابتدای شروع ساخت تئاتر شهر در کنار آن بوده با تاسف از این که این مجموعه به جای آن که رو به پیشرفت برود در حال از بین رفتن است:«اگر ما درباره پارکینگ تئاتر شهر صحبت می‌کنیم به استناد اسناد است. من یادم هست زمانی زمانی که تئاتر شهر ساخته می‌شد،زمین سمت جنوبی آن نیز جز آن محسوب می‌شد. در این مدت خیلی ها اشاره کردند که پیش از این که این پارکینگ‌ به ثبت برسد پارکینگ‌ها مجموعه‌ای بود که زیر تئاتر شهر قرار می‌گرفت، مانند چهارسو قشقایی. به خاطر دارم که همین بخشی که در حال حاضر در حال ساخت و ساز است قرار بود محل قرار گیری دکورها و اکسسوارها و کارگاه ها شود. پارکینگ بعد از این که آربی اوانسیان تالار چهارسو را در محل آن ساخت به این زمین منتقل شد. این در سندی است که امروز باید در صدا و سیما باشد. قرار بود در همین زمین مورد بحث موزه هم تئاتر ساخته شود. زمانی نورالله حسین‌خانی به عنوان مسئول تئاتر شهر آن را صدا و سیما تحویل گرفت این سند وجود داشته است و جزو اسنادی هست متعلق به تئاتر شهر است و فتوکپی‌هایش در دست آقای حسین خانی وجود دارد. »
سلیمی با ابراز تاسف از این که در سال‌های گذشته به جای توسعه تئاتر پس رفت داشتیم افزود:« متاسفانه هنوز نتوانستیم مسائل فرهنگی را قانون‌مند کنیم. صحبت از توسعه تئاتر با تیترهای خیلی درشت شده است اما ببیند بعد از انقلاب در این مملکت یک نمونه با عنوان سالن حتی آمفی تئاتر با مشخصات سالن تئاتر ساخته شده باشد، نیست. نه تنها این بلکه سالن‌های مستمر تئاتری هم مانند محراب که از رده خارج شده و تالار سنگلج که چندین بار در معرض تخریب قرار گرفته است.»
رئیس هیات مدیریه انجمن کارگردانان خانه تئاتر وضعیت تئاتر شهر را هم نامعلوم خواند:« شرایط ایمنی تئاتر شهر زیر سئوال است. به عنوان کسی که بارها نمایش در تئاتر شهر به صحنه برده‌ام می گویم این سالن‌ها امن نیستند. ما یک سال است که می گوییم شرایط ناامن در تئاتر شهر حاکم می‌شود. نه فقط برای این خاک برداری نیست بلکه به دلیل سالن‌هایی است که افزوده شده‌اند این راه گریز را بر هر حادثه ای می بندد این وضعیت به وجود آمده است .»