در حال بارگذاری ...

گزارشی از”کنگره بزرگ تئاتر کشور”

برای نخستین بار قرار است که”کنگره بزرگ تئاتر کشور” روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۸ و ۹ آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شود. اداره کل هنرهای نمایشی کشور بر آن است تا با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها بسیج همگانی برای ایجاد تئاترهای فعال را تشکیل دهد.

رضا آشفته:
برای نخستین بار قرار است که”کنگره بزرگ تئاتر کشور” روز سه‌شنبه و چهارشنبه 8 و 9 آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شود. اداره کل هنرهای نمایشی کشور بر آن است تا با حضور هنرمندان و مسئولان فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها بسیج همگانی برای ایجاد تئاترهای فعال را تشکیل دهد. مطمئناً مسئولان عالی رتبه فرهنگی کشور برای رسیدن به اهداف متعالی، تئاتر را یک ضرورت فو‌ق‌العاده دیده‌اند که در آغاز تشکیل دولت جدید نخستین”کنگره بزرگ تئاتر کشور” را برگزار می‌کنند تا با اجماع نظر به بیانه‌ای درباره برقراری و توسعه تئاتر برسند.
کنگره بزرگ تئاتر کشور با هدف گردهمایی و ارتباط هر چند نزدیک‌تر میان خانواده تئاتر کشور، زدودن فاصله‌ها و کدورت‌ها و برقراری وحدت و همدلی میان مسئولان و هنرمندان، بحث و اندیشگی پیرامون موضوعات مهم و جدی تئاتر کشور، ارائه راه‌حل، راه کارها و روش‌های موثر در پیشبرد کیفی هنر تئاتر کشور، آسیب‌شناسی وضعیت تئاتر کشور و بهبود شرایط فعلی، ارتقاء سطح کیفی آثار شرکت کننده در جشنواره‌های داخلی و خارجی، ارائه سیاست‌های کلی و تاکید بر اولویت‌ها و هویت بخشی هر چه بیشتر به تئاتر کشور با برخورداری از جنبه‌های مذهبی و ملی، معرفی و ارائه خط و مشی‌های دولت و رویه‌های فرهنگی و هنری، ارزیابی موقعیت و جایگاه تئاتر کشور و حرمت‌گذاری و توجه به نظرات و دیدگاه‌های هنرمندان تئاتر سراسر کشور در برنامه‌ریزی‌های سالانه برگزار می‌شود.
این اهداف در درازمدت قابل اجرا و گسترش است و افراد صاحب نظر و مجرب گردهم می‌آیند تا به طرح و برنامه‌ای کلی برای ایجاد و توسعه تئاتر به معنای واقعی آن دست یابند.
کنگره بزرگ تئاتر کشور بنا بر نظر طراحان آن سالیانه یک بار با حضور اعضای اصلی و موثر خانواده تئاتر کشور اعم از تهران، شهرستان، پیشکسوتان، متولیان و برنامه‌ریزان به منظور تحقق اهداف یاد شده برگزار می‌شود.
زمان پیشنهادی برای برگزاری سالیانه کنگره بزرگ تئاتر کشور روز جهانی تئاتر و یا روزهای نزدیک به چنین روزی خواهد بود اما در شرایط کنونی با توجه به تغییر دولت و تاکید بر اولویت‌ها و ضرورت‌های فرهنگی به هفته دوم آذر ماه 1384 موکول شده است.
مخاطبان و شرکت کنندگان
در نخستین کنگره بزرگ تئاتر کشور 415 هنرمند به عنوان نماینده انجمن‌های نمایشی تمامی شهرها شرکت خواهند کرد. همچنین 30 هنرمند پیشکسوت از 30 استان کشور برای این کنگره دعوت خواهند شد تا از هم‌اندیشی تجربه‌های نسل‌های متفاوت بتوان به برآیند مطلوب و کارآمدی برای برقراری و اداره تئاتر در سراسر کشور رسید. یکی از مهمترین اتفاقات در این کنگره حضور 30 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و 30 معاون فرهنگی و هنری استانداری‌های کشور خواهد بود تا مسئولان فرهنگی استان‌ها بتوانند سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده در این کنگره را در تمامی نقاط کشور تعمیم دهند و وحدت و یکسانی در اجرای برنامه‌های تئاتر کشور متداول شود.
همچنین برای آن که مسئولان رده بالای فرهنگی با نظرها و پیشنهادها و انتقادهای مطرح شده در کنگره آشنا شوند از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در کنگره دعوت خواهد شد.
به منظور ارتقاء سطح فرهنگی تئاتر و رسیدن به اهداف متعالی و درازمدت از مقامات و مراجع ذیصلاح و عالی رتبه و مذهبی پیام‌های جداگانه‌ای دریافت و در کنگره قرائت خواهد شد.
تشکیلات
کنگره بزرگ تئاتر کشور با اهداف مذکور توسط شورای برگزاری که متشکل از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل هنرهای نمایشی، رییس انجمن نمایش و مدیر طرح و برنامه است، هدایت می‌شود.
این کنگره به منظور تسریع در جمع‌بندی نظرات به 5 کمیته تخصصی که شامل کمیته جشنواره‌ها و همایش‌ها، کمیته آموزشی و پژوهش، کمیته مالی، کمیته نظارت بر نمایش و کمیته روابط عمومی و بین‌‌الملل است، تقسیم‌بندی می‌شود. در هر کمیته حداکثر 15 نفر از اعضا به علاوه 5 نفر مرکب از اساتید، صاحبنظران هر رشته و مدیران بخش‌های مرتبط اداره کل هنرهای نمایشی شرکت خواهند کرد. مدت زمان پیشنهادی برای هر کمیته 2 ساعت است که هر کمیته باید نتایج بحث و تبادل آراد و پیشنهادهای خود را به شکل مکتوب در بندهای متفاوت تصریح کرده و به دبیر اجرایی تسلیم کند.
بیانیه پایانی کنگره از نتیجه آرای مستخرجه کمیته‌های فوق تشکیل و تدوین خواهد شد و مراتب توسط دبیر اجرایی به مدیر کل هنرهای نمایشی جهت برخورداری از نظر و آرای هنرمندان کشور تسلیم می‌شود تا در سیاستهای جاری اداره کل هنرهای نمایشی در سال 1385 لحاظ شود.