در حال بارگذاری ...

یادداشت ”محسن معینی” نویسنده، طراح و کارگردان نمایش ”بر فرس تندرو”

نمایش "بر فرس تندرو"، به نویسندگی و کارگردانی محسن معینی و تهیه کنندگی نگین میرحسنی واحد تا چهارشنبه، ۶ آذرماه، در برج میلاد تهران روی صحنه است.

آنچه می خوانید یادداشت محسن معینی درباره اجرای این اثر است.
سلام ای کشته اشک ها
اولین آشنایی من با عمان سامانی به سال های غربت و تحصیل بر می گردد. آن سال ها، محرم کنار رود ماین شهر فرانکفورت می نشستم و غروب عاشورا را با خواندن اشعار عمان سامانی به شب می رساندم. از محرم همان سال ها دلبسته این اثر شدم و دوست داشتم تا نمایشنامه ای، که براساس این اثر نوشته بودم، را به صحنه بیاورم. آنچه اینک بر صحنه است، حاصل همان تاملات است که با همراهی همکارانم در گروه تئاتر "شرنگ" و یارانم در برج میلاد تهران شکل گرفته است.
هنر ایرانی وامدار عاشوراست. جلوه های ناب هنر ایرانی از دور زمان با مفهوم عاشورا در هم تنیده است و هنرمند ایرانی همواره دست در ارائه جلوه ای از آن عشق باشکوه داشته، عشق به او که نامش یادآور آزادی و عدالت است و جهان همیشه چون امروز تشنه آزادی و عدالت بوده است. تلاش هنرمندان این سرزمین بر بستر فرهنگ عاشورایی مخصوصا در حوزه نمایش تجلیاتی خیال انگیز داشته است که هنرشناسان را در همه جای جهان مست می کند. تاریخ هنر ایران سرشار این تجلیات است.
تلاشم بر این بود همچون آثار قبلی تجربه ای متفاوت و بدیع را در زیبایی شناسی نمایش ایرانی و تئاتر استعلایی به کار ببندم.
این اثر حاصل مهری است که با شیر مادر و ذکر یا حسین(ع) پدر در جان ما نشسته است. با همین مهر خواهیم زیست و به همین مهر خواهیم مرد و با همین عشق محشور خواهیم شد انشاالله. پس اجرای این اثر تقدیم می شود به مادران و پدرانمان که شهد این محبت نجات بخش را در جان ما ریختند.
نام تو سپیده دم است در شب هول و هراس...
یا حسین(ع)