در حال بارگذاری ...

از تاسیس کانون‌های تئاتر با هر عنوان که بنیه تئاتر دانشجویی را تقویت کند، حمایت می‌کنیم

در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر تجربه ضمن پاسداشت خسرو خورشیدی و اعطاء جوایز بخش مسابقه از حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی و دکتر محمود عزیزی دبیر این جشنواره با اعطاء لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر شد.

در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر تجربه ضمن پاسداشت خسرو خورشیدی و اعطاء جوایز بخش مسابقه از حسین پارسایی مدیرکل هنرهای نمایشی و دکتر محمود عزیزی دبیر این جشنواره با اعطاء لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، ستاد هشتمین جشنواره تئاتر تجربی حسین پارسایی را به خاطر نوع نگاه به تئاتر دانشجویی مورد تقدیر قرار داد.
پارسایی در سخنرانی خود ضمن بیان این مطلب که جای تئاتر دانشجویی به عنوان تئاتر مبنا و کاربردی در مرکز هنرهای نمایشی خالی است، گفت:«از تاسیس کانون‌های تئاتر با هر عنوان که بنیه تئاتر دانشجویی را تقویت کند، حمایت می‌کنیم.»
وی در بخشی دیگری از گفته‌هایش با تصویر چشم‌اندازی با مدیریت دکتر مجید سرسنگی افزود:«بدون هیچ منتی، مرکز هنرهای نمایشی حاضر است تا شرایطی را برای تئاتر دانشجویی و اساتید ایجاد کند تا تئاتر تجربی در جایگاه شایسته خود قرار گیرد.»
وی ادامه داد:«در اولین بخش قرار است بخشی از فعالیت‌های پژوهشی مرکز به دست‌های شما جمع فاخر و فرهیخته سپرده و انجام شود.»
دکتر محمود عزیزی پس از دریافت لوح تقدیر خود که متن آن سپاس از زحمات دوره مدیریت دپارتمان تئاتر دانشکده هنرهای زیبا بود در جمع حاضران گفت:«خوشحالم از نتیجه مطلوبی که با اطمینان به بچه‌های تئاتر به دست آوردم. بچه‌های مرکز تئاتر تجربی یک فعالیت پرجنب و جوش و پرخلاقیتی از آفریدند.»
وی با بیان این که اکنون پردیس دانشگاه تهران دانشجوی سینما می‌پذیرد و در آینده قابلیت پذیرش دانشجوی دکترا را نیز خواهد داشت گفت:«این جا یکی از مراکز اساسی تولید فکر در مرکز تئاتر است.در آن سهم و حق داریم و نیروی متخصص تحویل جامعه می‌دهیم. در مرکز تئاتر تجربی، هم جنبه عملی را که سهم دانشگاه نیست انجام داده‌ایم و هم بر پژوهش توجه داشته‌ایم.»
در بخش دیگری از این مراسم دکتر تاجبخش فنائیان، ریاست دانشگاه ضمن تشکر از حاضران گفت:«قاعدتاً وجه فرهنگی، تخصصی و تکنیکی کارهای این جشنواره باید ارزش و اعتبار دانشکده را واجد باشد. همه برنامه‌های جشنواره باید خصوصیات تخصصی داشته و امید دهد که شرکت کنندگان در تولید تئاتر کشور سهم فعالی خواهند داشت.»
وی ادامه داد:«شناخت مقتضیات جامعه برای جشنواره‌ای که ادعای پیشتاز بودن دارد باید صورت گیرد. ما صرفاً یک سرگرمی برای خودمان ایجاد نمی‌کنیم بلکه به جامعه دانشگاه تهران، کل دانشکده‌های تئاتر و جامعه خارج از آن می‌گوییم دانشجوی هنرهای نمایشی عنصری پرتلاش، فهیم، خلاق و هنرمند است که جامعه را می‌شناسد و توانایی ارتباط با مخاطب را دارد.»
وی در ادامه با نگاه به آینده تئاتر تجربی گفت:«آینده بر مبنایی بالاتر می‌تواند تدوین شود. تئاتر دانشجویی می‌بایست اهداف بلند فرهنگی را ترغیب کند وگرنه وقت تلف کردن است. حاصل فعالیت کسانی که در این جشنواره‌ها بودند امروز در بازارهای کار و میدان‌های مدیریت دیده می‌شود.»
در بخش دوم اختتامیه جشنواره تئاتر تجربی از خسرو خورشیدی، استاد طراحی صحنه ایران تجلیل شد. پیام فروتن، طراحی صحنه خورشیدی در نمایش”بینوایان” را تک ستاره تاریخ طراحی صحنه ایران دانست و دکتر صنیع‌پور با یادی از سال‌ها تلاش و کوشش وی، او را هنرمندی بزرگ در استفاده از هنرها و علوم مختلف در طراحی صحنه یاد کرد.
خسرو خورشیدی با تاکید بر آموختن و کار کردن گفت:«به عنوان یک پدربزرگ می‌گویم که هیچ وقت برای آمو‌ختن دیر نیست و دیگر این که فروتنی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهید.»
در ادامه مراسم از تمام گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تقدیر شد و پس از آن دکتر مجید سرسنگی به عنوان نماینده هیأت داوران هشتمین جشنواره تئاتر تجربه بیانیه را قرائت کرد و با ذکر پنج مورد ارتقاء کیفی آثار دوره بعد را خواستار شد:«تاکید بر ابراز خلاقیت و ارائه جسارت آمیز آثار دانشجویی، تاکید بر تجربه دانشجویی و تمایز معنای تجربه جدید و آشفتگی اثر، تکیه داشتن بر پژوهش و پیشتازی در طراحی جریانات تئاتر کشور و پرهیز از تقلید جریانات رایج به دلیل عدم اعتماد به خود، پرهیز از جریان دنباله‌رو و فاقد نشاط و نوآوری و در انتها توجه به هدف غایی تئاتر یعنی ارتباط با مخاطب در آثار دانشجویی.»
جوایز بخش خلاقیت با تقدیر از امیر سلطان‌احمدی، شراره طیار، مینا شعبانیان، آذر صداقت‌پیشه و فاطمه طریقی در ساخت عروسک و عروسک‌گردانی به نمایش”مرگ فروشنده” اثر طلیعه طریقی و با تقدیر از بازیگر زن گلناز فرمانی و بازیگر مرد اصغر حساس به نمایش”مرگ فروشنده‌ای به نام هوس” نوشته پرنیاز لطف‌الهی اعطا شد.
در بخش طراحی نور از عباس خلقی تقدیر شد. جایزه اول طراحی صحنه به فریما دولت‌آبادی جایزه دوم به مجتبی اسماعیل‌زاده و جایزه سوم به سمیرا مهدوی صمیعی اعطا شد. در بخش نویسندگی جایزه سوم به طور مشترک به مجتبی اسماعیل‌زاه برای”مجلس مردگان” و سمیرا مهدوی‌صمیعی برای”رد خون بر برف” و جایزه دوم به طور مشترک به کاوه مهدوی و احسان فلاحت‌پیشه اعطا شد.
جایزه اول این بخش به طلا معتضدی اهدا شد. در بخش بازیگری مرد جایزه سوم به افشین رهنمون برای آنتیگون و مهدی شاه‌میری، جایزه دوم به حسین حبیبیان برای”هملت‌اینا” و لوح تقدیر به امیر رونقی برای”هنوز صدایی نمی‌آید” و علی فلاحت‌پیشه اعطا شده و مهدی نصرتی بازیگر نمایش”هملت اینا” جایزه اول بازیگری مرد را به خود اختصاص داد.
جوایز بازیگری زن به ترتیب زیر اعلام شد:«تقدیر از مریم بخشی برای نمایش”فریب خورده” و جایزه سوم برای آناهیتا ایزدی بازیگر”هملت سی درجه” و زینب زارع. جایزه دوم این بخش به الهام عسگری و جایزه اول به پریناز لطف‌الهی اعطا شد.
در بخش کارگردانی از عباس خلقی تقدیر شد و جایزه سوم به طور مشترک به مهدی نصرتی برای”هملت اینا” و کاوه مهدوی برای”هنوز صدایی نمی‌آید” اعطا شد. جایزه دوم این بخش به طور مشترک به سمیرا مهدوی‌صمیعی برای”رد خون در بر‏‏ف” و زینب زارع برای”در فاصله دو علامت” تعلق گرفت. جایزه اول کارگردانی نیز به مجتبی اسماعیل‌زاده اعطا شد.
نمایش‌های برگزیده بخش کوتاه بدون اولویت”رد خون در برف”، ”در فاصله بین دو علامت”، ”هنوز صدایی نمی‌آید” و”مجلس مردگان” اعلام شدند.
در پایان لوح تقدیر و سپاس جشنواره تئاتر تجربی برای همکاری جهاد دانشگاهی به مهدی مکاری به عنوان نماینده جهاد دانشگاهی اعطا شد و اعلام شد کارهای برگزیده این جشنواره با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و جهاد دانشگاهی امکان اجرای عمومی خواهند داشت.