در حال بارگذاری ...

بهرام افشاری: بازی در نمایش «پاییز» ریسک بزرگی بود/ با هم نسلان خودم جلو می‌روم

بهرام افشاری در سومین همکاری خود با نادر برهانی مرند این روزها در نمایش «پاییز» در نقش دایی پیر و فراموشکاری بازی می‌کند؛ حضوری موفق که با اقبال تماشاگران مواجه شده است.

به گزارش سایت ایران تئاتر، بهرام افشاری این روزها در نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند، نقش دایی خانواده را بازی می‌کند. نمایش «پاییز» پیش از این در سال 81 نیز اجرا شده بود و حالا با ترکیبی جدید روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر رفته است.

بهرام افشاری درباره سومین تجربه همکاری‌اش با نادر برهانی مرند گفت: «نمایش «پاییز» سومین تجربه من با نادر برهانی مرند است که از نمایش «رمولوس کبیر» در سال 88 آغاز شد. من که آن زمان در کلاس‌های استاد سمندریان شرکت می‌کردم، برای بازی در نمایش ایشان معرفی شدم و تجربه خیلی خوبی کسب کردم. در «مرگ فروشنده» هم با هم همکاری داشتیم که به دلیل مشغله‌ها و مشکلات زمانی من، همکاری کوتاهی شد. پس از این‌ها بحث نمایش «پاییز» و نقش دایی مطرح شد که پذیرفتنش برای من ریسک بزرگی بود.»

او که نقش دایی پیری را بازی می‌کند که فراموش‌کاری‌هایش باعث خنده تماشاگران می‌شود، درباره این نقش بیشتر توضیح داد: «در اجرای قبلی «پاییز»، شخصیت دایی حضور فیزیکی نداشت و تنها از او صحبت می‌شد. اضافه شدن این شخصیت به نمایش از تغییراتی بود که در اجرای مجدد اتفاق افتاد. شخصیت دایی بیشتر در نمایش «زمستان» به بار می‌نشست که قرار بود همزمان با «پاییز» اجرا شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

بازیگر نمایش «رابیسون کروزوئه» درباره سختی‌های بازی در نقش یک پیرمرد مبتلا به آلزایمر می‌گوید: «من فشار زیادی را برای بازی در این نقش تجربه کردم، بازی در نقش یک پیرمرد آلزایمری بسیار مشکل است. ما دیدگاه‌ها و تصویرهای مشابهی درباره آدم‌های مسن در ذهن داریم؛ افرادی که خمیده می‌شوند و یا نوع صحبت کردن‌شان فرق می‌کند. با این حال این‌ها برداشت‌های سطحی و ساده‌ای از ماجرا هستند. تمام تلاش من این بود که جزییاتی را به شخصیت اضافه کنم تا باورپذیرتر باشد.»

بهرام افشاری و ستاره پسیانی در صحنه‌ای از نمایش «پاییز»

او ادامه داد: «سوال‌های بسیاری درباره این نقش برای من مطرح بود. چرا این شخصیت در درام حضور دارد؟ چه تاثیری قرار است در مخاطب بگذارد؟ این‌ها سوال‌هایی بود که با آقای برهانی مرند مطرح می‌کردیم و برای‌شان دنبال پاسخ‌هایی دقیق بودیم. وقتی نمایش را می‌بینید متوجه می‌شوید حضور دایی در زمان‌هایی، تمپو و ریتم نمایش را پایین می‌آورد و در زمان‌های دیگر آن را بالا می‌برد. در واقع به نوعی به نمایش میزان می‌دهد.»

بهرام افشاری که در سال‌های اخیر حضور فعالی در عرصه‌های مختلف تئاتری داشته است، گفت: «من با نسل خودم، که نسل جوان این روزهای تئاتر است، دارم جلو می‌روم و خودم را مدیون این نسل می‌دانم. این مسئله بر اساس اتفاق نیست. مسیری که دارم طی می‌کنم و در طی آن فرصت همکاری با کسانی چون حسن معجونی و نادر برهانی مرند را کسب کردم، بخش زیادی‌اش به کار کردن با هم نسلان خودم برمی‌گردد.»

نمایش «پاییز» به کارگردانی نادر برهانی مرند تا 18 اسفند ماه ساعت 19:30 در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.