در حال بارگذاری ...

نشست مطبوعاتی نمایش”صخره‌های آبی” در خانه هنرمندان برگزار شد

نمایشی که ما ارائه دادیم تئاتری نو محسوب می‌شود و تئاتر سنتی نیست، اما پایه‌های آن به نمایشی باز می‌گردد که حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل آقای”زیامی” با استفاده از تئاتر سنتی آن را توسعه داده است .

نشست مطبوعاتی گروه نمایش”صخره‌های آبی” به کارگردانی ایزومی آشیزاوا در سالن کنفرانس خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این نشست مطبوعاتی با مدیریت افشین خورشیدباختری و حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد. افشین خورشید‌باختری درباره شیوه اجرایی گروه نمایشی”صخره‌های آبی” گفت:«تئاتر نو، یک شیوه شناخته شده است که گروه”صخره‌های آبی” در این شیوه تجربه‌ای نو را انجام داده است. در تئاتر سنتی ژاپنی همچون تعزیه خودمان که حضور خانم‌ها امکان پذیر نیست، موقعیتی ایجاد شده که مربوط به آقایان می‌شود.»
ایزومی آشیزاوا کارگردان نمایش”صخره‌های آبی” در رابطه با این نمایش گفت:«نمایشی که ما ارائه دادیم تئاتری نو محسوب می‌شود و تئاتر سنتی نیست، اما پایه‌های آن به نمایشی باز می‌گردد که حدود 600 تا 800 سال قبل آقای”زیامی” با استفاده از تئاتر سنتی آن را توسعه داده است و من آن را ادامه داده‌ام. او، ماسک و میمیک را با بازی‌های سنتی ژاپنی تلفیق کرده و من تئاتر سنتی ژاپن را با تغییراتی توسعه داده‌ام و به تئاتر نو تبدیل کرده‌ام. هرچند که به تئاتر کشورم احترام می‌گذارم اما به خاطر خصوصیاتی که دارد بیشتر مربوط به آقایان می‌شود و من قصد دارم حضور خانم‌ها را در آن امکان پذیر کنم.»
ایزومی آشیزاوا در ادامه این نشست در خصوص تئاتر سنتی ژاپن گفت:«تئاتر سنتی ژاپن بیشتر به موضوع سنتی و اسطوره‌ها می‌پردازد اما من در قرن بیستم قصد دارم که با کشورهای دیگر نیز ارتباط برقرار کند چرا که فرهنگ‌ها به یکدیگر نزدیک‌ شده‌اند.»
وی اظهار کرد:«نمایشی که من ارائه داده‌ام برخلاف اسطوره‌هاست که همواره یک مرد قهرمان نمایش بوده اما آن را به گونه‌ای آماده کرده‌ایم که قهرمانان ما هم زن بوده‌اند و هم مرد.»
این نمایش محصول مشترک رومانی و ژاپن است اما خیلی تکنیکی نبوده است. بازیگرانی هم که در آن ایفای نقش داشتند ضمن آشنایی که به واسطه فعالیتی که پیش از آن داشتیم، شخصیت فرهنگی خودشان را بازی می‌کردند اما در مورد نحوه بازی آن‌ها باید بگوییم که بازیگران این نمایش هدفشان این بود که با تصورات خود بازی کنند و فضای ذهنی به وجود بیاید که توسط آن با مخاطب ارتباط برقرار کنند.»
کارگردان نمایش”صخره‌های آبی” در خصوص بدون کلام بودن این نمایش گفت:«اصولاً در تئاتر، همواره حرکات صورت و بدن یک رکن محسوب می‌شود اما کاری که من انجام داده‌ام بدون تحرک و فقط از طریق تصور با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند. من در تئاتر نو و این نمایش از تکنیک نیز استفاده کرده‌، اسطوره را به زمان حال آورده‌ام و با استفاده از میمیک و حرکات انرژیک بدن آن را ارائه داده‌ام.»
ایزومی آشیزاوا با اشاره به این که تئاتر کاری چرخشی است گفت:« نقش صخره‌ها را دو بازگر زن بازی کرده‌اند و توسط این دیالوگ‌ها قصد داشتیم این فرهنگ را به نمایش بگذاریم که نباید به خانم‌ها دست زد.»
در این جلسه دو بازیگر مرد نمایش که از رومانی بودند نیز حضور داشتند، کودرانو که یکی از بازیگران نمایش نیز هست، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران و ایفای نقش در این نمایش گفت:«نقشی که من ایفا می‌کنم همچون کسی که در آب راه می‌رود و انرژی زیادی را مصرف می‌کند است. چرا که بدون این که بدن را حرکت چندانی دهم انرژی بسیار زیادی را صرف می‌کنم و این به خاطر تمرینات زیادی است که انجام داده‌ام.»
ایزومی آشیزاوا در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر مبنی بر این که چگونه از دو ساز ویولون و پیانو تم موسیقی ژاپنی به وجود آورده‌اید گفت:«موزیسینی که موسیقی این نمایش را تولید کرده، یکی از موزیسین‌های مطرح یونانی است و از مدیران یکی از معروف‌ترین ارکسترهای یونان است اما خوشبختانه با فرهنگ ژاپن آشنایی دارد. ایشان وقتی نمایشنامه من را خواندند، یک موسیقی مشترک یونانی، ژاپنی را فراهم کردند تا من بتوانم در این نمایش از آن استفاده کنم.»