در حال بارگذاری ...

”جاده” و تصویر وابستگی‌های درونی، عشق پنهان، فقر و ...

جاده برای نخستین بار است که از فیلم به نمایش تبدیل می‌شود و جلالی برای تبدیل فیلمنامه به نمایشنامه پروسه تقریباً طولانی را طی کرده است.به گفته جلالی نویسنده آلمانی این نمایشنامه برای اخذ اجازه از وارثان فلینی به منظور تبدیل فیلمنامه ”جاده” به نمایشنامه،‌ مدت زمان زیادی را صرف کرده است.

علیرضا کوشک‌جلالی کارگردان ایرانی مقیم آلمان امسال با نمایش”جاده” نوشته جرالد تئوبالت در جشنواره حضور دارد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، جاده برای نخستین بار است که از فیلم به نمایش تبدیل می‌شود و جلالی برای تبدیل فیلمنامه به نمایشنامه پروسه تقریباً طولانی را طی کرده است.
به گفته جلالی نویسنده آلمانی این نمایشنامه برای اخذ اجازه از وارثان فلینی به منظور تبدیل فیلمنامه ”جاده” به نمایشنامه،‌ مدت زمان زیادی را صرف کرده است.
جلالی درباره”جاده” می‌گوید:«از نظر من”جاده” یکی از ده فیلم برتر تاریخ سینماست. من در هر مقطع سنی که این فیلم را دیدم، برداشتی تازه از آن داشتم. فلینی در این اثر برجسته یک افسانه شاعرانه برای ما نقل می‌کند. تماشاگران مثل کودکان بر صندلی سینما میخکوب می‌شوند. قصه”جاده” کهنه شده و نظایر آن را ما هر روز در اطرافمان می‌بینیم. زن و مردی ظاهراً با هم زندگی می‌کنند اما از نظر درونی بینشان فاصله‌های نوری وجودی دارد. علاوه بر این علیرغم تمام این بدبختی‌ها هم می‌تواند زیبا باشد، حرف می‌زند. ضمن این که من چند سال پیش فیلم مشهور”ترس خوره روح است” اثر رینر ورنرفاسبیدر را به صحنه بردم که به عنوان بهترین کار ماه در کلن انتخاب شد و این مساله جرأت بیشتری به من داد که این بار سراغ یکی از غول‌های تاریخ سینما بروم.»
وی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار روی فیلمنامه”جاده” تغییر ایجاد کرده، گفت:«از روی فیلمنامه، یک نویسنده آلمانی متنی را برای سیرک در مونیخ نوشت. وقتی این متن به دست من رسید، به کمک بازیگران آلمانی، آن را برای صحنه تنظیم کردم. طبیعی است که من هر متنی که به دستم برسد تغییراتی در آن می‌دهم.»
وی درباره تفاوت فضای فیلم با تئاتر تصریح کرد:«آن چه مسلم است این که فضای فیلم با فضای تئاتر فرق می‌کند. آزادی که در مقابل دوربین وجود دارد با صحنه تئاتر متفاوت است به همین دلیل ما باید شیوه‌ای به کار ببریم که احساسات موجود در فیلم به تئاتر منتقل شوند.»
وی درباره تغییرات احتمالی اجرای این نمایش در ایران گفت:«از نظر محتوایی هیچ تغییری در نمایش ایجاد نمی‌شود ولی از نظر اجرایی، ممکن است که در لباس و سایر مسایل تغییرات اندکی رخ دهد.»
جلالی درباره دکور نمایش”جاده” خاطر نشان کرد:«اگر بتوانیم به گونه‌ای که در آلمان دکور ساختیم، این جا هم عمل کنیم، خوب است. در آلمان با این که سالن اجرا کوچک بود ولی این امکان را در اختیارمان می‌گذاشت که محوطه رستوران و جاده را طراحی کنیم. ممکن است بتوانیم تماشاگران را در تالار چهارسو و دو طرف سالن جای دهیم تا تداعی جاده را بکند.»
گفتنی است در نمایش”جاده” که روزهای سوم و چهارم بهمن در تالار اجرا می‌شود بازیگرانی چون لددویچ جولیانه، کارل والکرلیپمن، هانس کیسر، استیورمن داگمر، دایسزل رناته‌کریستینه ایفای نقش می‌کنند.