در حال بارگذاری ...

با هرگونه تحریف حقایق دفاع مقدس مقابله می‌کنیم

معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری این جشنواره اعلام کرد:ضمن استقبال از نقد هنرمندانه منتقدان و کارشناسان، براساس حق قانونی که اساسنامه بنیاد به ما داده، با هرگونه تحریف حقایق دفاع مقدس مقابله می‌کنیم. همچنین آثار ضد جنگ نمی‌تواند جایی در جشنواره دوازدهم داشته باشد و این مطلب مهم‌ترین اصل در تغییر ساختار این جشنواره محسوب می‌شود.

نشست مطبوعاتی دوازدهمین جشنواره منطقه‌ای و سراسری تئاتر دفاع مقدس با حضور سیدمحمد علوی معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حفیظ‌الله رفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی این بیناد و جمعی از خبرنگاران در سالن کنفرانس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های مقدس برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، نشست مطبوعاتی دوازدهمین جشنواره منطقه‌ای و سراسری تئاتر دفاع مقدس پس از یک سال و چهار ماه تاخیر در برگزاری این جشنواره برگزار شد.
در ابتدای نشست، سیدمحمد علوی با اعلام این خبر که فراخوان دوازدهمین جشنواره منطقه‌ای و سراسری تئاتر دفاع مقدس توسط مطبوعات در اختیار هنرمندان عرصه تئاتر کشور قرار خواهد گرفت درباره تاخیر و توقف در برگزاری جشنواره دفاع مقدس توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت:« از سال 1373 تا 1383 به مدت یک دهه یازده جشنواره تحت عنوان تئاتر دفاع مقدس برگزار شد که در دوره گذشته جشنواره منطقه‌ای نیز به آن اضافه شد. طی سال‌های گذشته این جشنواره تحت عنوان”یادواره عاشوراییان” برگزار می‌شد چرا که زمان آن مصادف با ایام محرم و خصوصاً عاشورا و تاسوعا بود.»
معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه افزود:«از دوره هشتم تا دوره یازدهم برخی از آثار به صورت خنثی و یا اصطلاحاً آثار سیاه اجرا شد که شامل آثار ضد جنگ بود. آن چه که مسلم است امکان بروز و ظهور این آثار در جشنواره‌های مختلف کشور می‌توانست متجلی شود، اما به دلیل سیاست برخورد تسامحی سیاست گذاران، زمینه ادامه کار به وجود نیامد. طی مدت توقف این جشنواره نیز کارهای اساسی صورت گرفت که از آن میان می‌توان به آسیب شناسی 11 دوره گذشته جشنواره و بررسی محققانه از نظر کمی و کیفی بر پنج هزار متن اشاره کرد که در دستور کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفت. همچنین برگزاری هم اندیشی هنرمندان تئاتر دفاع مقدس در مهر ماه سال جاری در تالار اسوه و جلسات متعددی که با خبرنگاران تئاتر کشور شکل گرفت از جمله فعالیت‌های ما بوده و خوشبختانه در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که ساختار جشنواره‌های دفاع مقدس به صورت کامل شکل گرفته است.»
وی خاطر نشان کرد:«به اعتقاد من دفاع مقدس یک موجود زنده و بالنده است چرا که در حقیقت تجلی آرمان خواهی و حق طلبی یک ملت محسوب می‌شود. جشنواره دفاع مقدس منتسب به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده و هست و طبیعتاً باید ویژگی‌هایی مطابق با ارزش‌های دفاع مقدس را دارا باشد.»
وی خاطر نشان کرد:«بنا به بند(ل) ماده 9 اساسنامه بنیاد، یکی از وظایف این بنیاد، نظارت بر تولید محصولات فرهنگی و هنری مرتبط با دفاع مقدس به منظور تطبیق با حقایق جنگ تحمیلی است، بنابراین ضمن استقبال از نقد هنرمندانه منتقدان و کارشناسان، براساس حق قانونی که اساسنامه بنیاد به ما داده، با هرگونه تحریف حقایق دفاع مقدس مقابله می‌کنیم. همچنین آثار ضد جنگ نمی‌تواند جایی در جشنواره دوازدهم داشته باشد و این مطلب مهم‌ترین اصل در تغییر ساختار این جشنواره محسوب می‌شود. از دیگر تغییراتی که در این جشنواره صورت گرفته، رفع تبعیض در بازبینی و بازخوانی است چرا که تمام سعی ما بر این بوده که در بازبینی‌ها به هیچ وجه توصیه پذیرفته نشود و تنها مسئله‌ای که از نگاه داوران متخصص این جشنواره مهم است، تکنیک و کیفیت نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره است. نکته دیگر این که تمام سعی ما بر این بوده که هیچ اثر نمایشی را به قضا و قدر نسپاریم و تسهیلات اجرای این آثار فراهم شود. در این جا باید به همت بالای مرکز هنرهای نمایشی بنیاد اشاره کنم که انصافاً تعامل خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است و امیدوارم دوستانی که مدعی هستند یک سوم از عمر خود را در این جشنواره گذرانده‌اند کمک‌های لازم را بکنند. ما نیز آماده‌ایم پس از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توافق نامه‌ها را امضاء کنیم و در این رابطه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اداره کل هنرهای نمایشی نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. امیدواریم ساختاری که شکل داده‌ایم با کمک دوستان به سرمنزل مقصود برسد.»
سیدمحمد علوی با اشاره به این که جشنواره‌های منطقه‌ای گسترش یافته و بنیادهای شهرستانی فعال شده‌اند گفت:«به دلیل برخورداری از مخاطبان کودک و نوجوان و تقویت بخش عروسکی، امسال برای اولین بار تئاتر عروسکی با فاصله‌ای چند روزه از جشنواره سراسری به طور مستقل در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود چرا که این اتفاق دغدغه هنرمندان تئاتر عروسکی بود و امیدوارم این تغییر ساختار بتواند به این هنرمندان کمک کند. امسال در بخش متون برگزیده نیز جوایز ویژه‌ای در نظر گرفته شده که به 12 اثر منتخب اعطا خواهد شد و تصمیم ما بر این است که این آثار را به چاپ برسانیم و در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان جشنواره قرار دهیم. رویکرد بعدی ما تقویت نسل نو و هنرمندان جوان و نواندیش است که در بخش‌‌های مختلف تئاتر جوایز و یژه‌ای برای این عزیزان در نظر گرفته شده است.»
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ادامه جلسه معاون هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از مشارکت فعال بسیج دانشجویی کشور و دوازدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس خبر داد و اظهار امیدواری کرد که جشنواره امسال جریان ساز شود و اجراهای آن به جشنواره ختم نشود.»
وی افزود:«البته مشکلات مالی و اعتباری بنیاد یک بحث اصلی محسوب می‌شود و اگر فرض کنیم بودجه کل بنیاد سه میلیارد است، ما بودجه هنگفتی که نیم میلیارد است برای این جشنواره در نظر گرفته‌ایم و طبیعی است یک بخش از این بودجه را سایر دستگاه‌ها تقبل کنند.»