در حال بارگذاری ...

عابدی: خراسان شمالی می‌تواند پایتخت تئاتر دینی و مذهبی باشد

قائم مقام و دبیر تخصصی دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی معتقد است با سامان دادن به فضای تئاتر دینی، می‌توان نمایش‌های خوب با مضامین دینی تولید کرد که انسانیت را در قالب تئاتر نمایش دهد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، حسن عابدی درباره جشنواره تئاتر رضوی عنوان کرد: در این جشنواره 12 نمایش در بخش مسابقه، دو نمایش در بخش ویژه، یک نمایش در بخش جنبی و دو نمایش مشترک که نمایش «نیم مرده» به کارگردانی علی عابدی محصول ایران- تاجیکستان و نمایش «بوسیدن به وقت تگرگ» که محصول سه استان خراسان است، اجرا خواهد شد. همچنین کارگاه آموزشی کارگردانی با تدریس برزو عبدالرزاق برای کارگردانان حاضر در جشنواره و کارگردانان استان برگزار می‌شود. در این جشنواره 180 هنرمند حضور دارند که تلاش کردند مفاهیم عمیق رضوی را منتقل کنند.

عابدی درباره اجرای نمایش مشترک «بوسیدن به وقت تگرگ» توضیح داد: مدت‌ها بود به این فکر بودیم که تئاتر قدرتمند خراسان را احیا کنیم.  از این رو سه گروه تئاتری از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی یک متن سه اپیزودی را کار خواهند کرد، که حسین ابراهیمی از خراسان جنوبی، علی حاتمی نژاد از خراسان رضوی و محمد شاکری از خراسان شمالی، متن «بوسیدن به وقت تگرگ» را که نوشته میلاد اکبرنژاد و علی حاتمی نژاد است، روز 27 مرداد اجرا خواهند کرد.

دبیر تخصصی جشنواره تئاتر رضوی درباره تماشاخانه شمس نیز اظهار کرد: تماشاخانه شمس روز 25 مرداد در مجموعه تئاترشهر بجنورد با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی افتتاح می‌شود. این تماشاخانه اولین بلک باکس استان است که طی دو ماه تلاش شبانه روزی برای جشنواره تئاتر رضوی ساخته شده است. برای اولین بار، در کنار سالن‌های شهر بجنورد، شهرهای شیروان و اسفراین نیز برگزارکننده جشنواره تئاتر رضوی هستند، همچنین برای اولین بار در جشنواره بلیت فروشی خواهیم داشت تا فرهنگ بلیت فروشی را در بین مخاطبان نهادینه کنیم.

حسن عابدی درباره تاثیر جشنواره تئاتر رضوی بر تئاتر دینی و مذهبی نیز خاطرنشان کرد: تنها جشنواره تئاتر دینی در کشور جشنواره تئاتر رضوی است، و خراسان شمالی می‌تواند پایتخت تئاتر دینی و مذهبی باشد و فضای این نوع تئاتر را سامان بدهد، و نشان دهد تئاتر دینی که دارای مخاطب است توان تولید نمایش خوب را دارد.

افتتاحیه جشنواره تئاتر رضوی بعدازظهر روز 24 مرداد در مسجد امام رضا (ع) برگزار می‌شود.