در حال بارگذاری ...

کیانی: کیفیت آثار آیین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی ارتقا یافته است

اردشیر کیانی می‌گوید آثار ارائه شده آیین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی نسبت به سال‌های گذشته از سطح کیفی مناسبی برخوردار است.

به گزارش سایت ایران تئاتر، بخش آیین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی از 27 مرداد در یاسوج برگزار می شود. اردشیر کیانی دبیر اجرایی این بخش با تاکید بر اهمیت آیین‌های رضوی گفت: «جشنواره تئاتر رضوی جشنواره ملی است که دارای بخش‌های مختلفی است. در این میان بخش نمایش‌های آیینی این جشنواره از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. آثاری که در این بخش اجرا می‌شوند برگرفته از آیین‌هایی است که در مناطق دوردست و مختلف ایران اجرا می‌شود.»

او از اجرای هشت نمایش در این بخش خبر داد و بیان کرد: « از مجموع 35 اثری که به دبیرخانه جشنواره رسید، هشت نمایش توسط هیأت انتخاب یعنی محمد پرسبزی، اکبر آیین و اردشیر کیانی انتخاب شد. این آثار عبارتند از: نمایش‌های « کاسه‌گران» به کارگردانی مهدی حبیبی از ملایر، «هشتمین منل» به کارگردانی محمد مظفری از بوشهر، «راز صندوقچه بی بی» به کارگردانی حبیب الله ناصری از هرمزگان، «کرب و کرنا» به کارگردانی پوریا کریمی از آستانه اشرفیه، «به سوی امید» به کارگردانی امیرزارعی زاده از  سنندج، «نذر موی سر» به کارگردانی حسین نادری و مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه، «نوای رضا» به کارگردانی محسن اردشیر و غنچه شکوهیان از آمل و نقالی حاج سید مصطفی سعیدی.»

کیانی با بیان ویژگی‌های این دوره از نمایش‌های آیینی فرهنگ رضوی خاطرنشان کرد: «در دوره‌های گذشته هیچ محدودیتی به لحاظ موضوعی نداشتیم و تمام موضوعات دینی و آیینی پذیرفته می‌شدند، اما در این دوره تنها نمایش‌ها با موضوع آیین و فرهنگ رضوی پذیرفته شده است. آیین هایی که شاید بسیاری از آنها در مرحله فراموشی بودند مانند دعای باران و...»

دبیر اجرایی بخش آیینی فرهنگ رضوی با تاکید بر ظرفیت و پتانسیل یاسوج در اجرای نمایش‌های خیابانی اظهار کرد: «شهر یاسوج ظرفیت اجرای 16 نمایش خیابانی را بصورت همزمان دارد. فضاهای اجرایی مناسبی برای این نوع نمایش‌ها در بوستان‌ها و فضای باز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. همچنین وضعیت جفرافیایی و آب و هوای مناسب استان در این فصل این اجازه را به ما می‌دهد تا بتوانیم اجراهای متعددی را در این زمان داشته باشیم.»  

کیانی افزود: «آثار ارائه شده، نسبت به سال‌های گذشته از سطح کیفی مناسبی برخوردار است، بگونه‌ای که گاهی انتخاب میان آنها سخت بود.»

این مقام مسئول در پایان سخنان‌اش عنوان کرد: «مردم یاسوج نسبت به کارهای جشنواره بازخورد بسیار خوبی داشته‌اند و از اجرای کارها استقبال می‌کنند. همه آثاری که اجرا می‌شوند، حتی نمایش‌هایی که بصورت همزمان اجرا می‌شوند مخاطبان خود را دارند.»

جشنواره آیین‎های نمایشی در فرهنگ رضوی از 27 تا 31 مرداد در یاسوج برگزار می‌شود.