در حال بارگذاری ...

کارگردان بوشهری: در جشنواره آیینی و سنتی امسال به جوانان اهمیت داده شد

جواد صداقت نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» را در فضای جنوب ایران و بر اساس آیین «زار» به صحنه می‌برد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» به کارگردانی مشترک جواد صداقت و الهام ابنی، از بوشهر در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به صحنه می‌رود. جواد صداقت با بیان این‌که نمایشنامه این اثر، متن برگزیده دوره قبلی جشنواره است، گفت: «این نمایشنامه را خوانده بودم و با تعدادی از دوستان و استادانم در مورد آن صحبت کرده بودم. ابتدا قصد داشتیم آن را به صورت کارگاهی اجرا کنیم.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «بازی زبانی مهم‌ترین ویژگی‌ این کار است، ویژگی‌ای که  نویسنده هم بر آن تاکید دارد. از سوی دیگر بعد معنوی این اثر برایم بسیار جذاب بود.  به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را دراماتورژی و برای جشنواره آیینی و سنتی اجرا کنم.»

صداقت با اشاره به این‌که این نمایش را با استفاده از فضای جنوب ایران اجرا می‌کند عنوان کرد: «فضای کار، جنوب ایران و اساس آن را «زار» قرار دادیم و بر همین اساس جلو رفتیم. در نمایشنامه 13 کاراکتر وجود دارد که ما آن را تبدیل به دو کاراکتر کرده‌ایم که به صورت بازی در بازی اجرا می‌شود.»

این کارگردان بوشهری حضور در جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی و سنتی را نخستین تجربه کارگردانی خود در این جشنواره عنوان کرد و گفت: «امسال به کارگردانان و هنرمندان جوان اهمیت داده شد و این مسأله برایم بسیار قابل توجه است. رد پای کارهای بومی در بسیاری از کارهای هنرمندان بوشهر دیده می‌شود، اما متاسفانه توجه چندانی از سوی مسئولان استان به این نمایش‌ها نمی‌شود. امیدوارم این توجه در وسعتی بزرگ‌تر، با برگزاری هر سال جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شکل بگیرد و اشاعه یابد.»