در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر رضوی برگزیدگان خود را شناخت/ معرفی دو اثر به جشنواره تئاتر فجر

جشنواره سراسری تئاتر رضوی در دوره دهم با معرفی، تقدیر و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد و دو نمایش نیز به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

به گزارش سایت ایران تئاتر، مراسم اختتامیه این رویداد شب گذشته پنجشنبه 29 مردادماه، با حضور مسئولان استانی، مدیران فرهنگی و هنرمندان در تالار گلشن بجنورد برگزار شد و برگزیدگان در هفت رشته مختلف با لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی تقدیر شدند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین یعقوبی امام جمعه بجنورد گفت: «تئاتر رضوی آن نمایشی است که امامت، ولایت، کرامت و رأفت امام هشتم را به نمایش می‌گذارد و مخاطب را با دنیایی نو روبه‌رو و متحول می‌کند.»

او با بیان این‌که سیره و مَنِشی که در زندگی حضرت رضا(ع) وجود دارد، میتواند منشاء یک هنر متعالی باشد، ادامه داد: «سوژه‌های متعالی در فرهنگ رضوی وجود دارد که باید کار فراوان صورت گیرد تا زوایای زندگی امام رضا(ع) را نمایشی و همایشی کرد تا شیفتگان عالم از اقصا نقاط دنیا با آن آشنا شوند.»

آثار جشنواره در آرشیو نماند

در ادامه، حسین ثابت‌قدم‌وحید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، گفت: «امروز مردم با فرهنگ و هنرمندان فرهیخته خراسان شمالی مفتخرند به بهانه بزرگ‌ترین رویداد هنری استان، میزبان خادمین فرهنگ رضوی از سراسر کشور باشند.»

او با اشاره به وقفه دوساله در اجرای جشنواره تئاتر رضوی، توضیح داد: «خوشبختانه قطار جشنواره تئاتر رضوی پس از دو سال با رویکردی بدیع و جذاب به حرکت درآمد و دونتیجه مثبت داشت، نخست همایش گفتمان تئاتر که زمینه گفتگوی 50 نفر از اساتید تئاتر و صاحب نظران این عرصه را فراهم کرد و ثانیا جشنواره صحنه‌ای تئاتر رضوی برگزار شد و زمینه نقش آفرینی و هنرنمایی 200 نفر از هنرمندان حوزه نمایش از سراسر کشور را آماده ساخت و در هر بخش نیز کتابی ارزشمند تالیف شد.»

دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، گزارشی از تعداد آثار جشنواره ارائه کرد.

ثابت‌قدم‌وحید خواستار حمایت از بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر رضوی و تبدیل شدن استان خراسان شمالی به پایگاه تئاتر دینی کشور شد و تاکید کرد: «نباید آثاری که با زحمت بسیار آماده شده و در جشنواره دهم شرکت کردند، در آرشیو بمانند، بلکه لازم است مورد حمایت برای اجرای عمومی قرار گیرند و در طول سال در شهرهای مختلف به اجرا درآیند.»

همچنین سیدعلی‌اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی با ابراز امیدواری از اینکه دبیرخانه جشنواره بتواند مسائل خود را به خوبی تدوین و اطلاع‌رسانی را بیشتر کند، گفت: «باید شرایطی فراهم شود تا آن دسته از گروه‌های تئاتری که آمادگی عزیمت به مناطق مختلف کشور را داشته باشند، حمایت شود تا این آثار به مردم سراسر کشور عرضه شود.»

او خواستار بررسی معایب و رفع نواقص و ایرادات آن برای استفاده بهتر در ادوار بعدی جشنواره تئاتر رضوی شد.

معرفی دو نمایش به جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر/ تقدیر ویژه از آتش تقی‌پور و عزت‌الله مهرآوران

در ادامه قاسم زارع از داوران دهمین جشنواره تئاتر رضوی، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و برگزیدگان بخش‌های مختلف به شرح زیر انتخاب شدند:

میثمِ مولا زینل طراح لباس نمایش «چهار قدم»، حسین کارگر طراح صحنه‌ نمایش «بیداری در خواب هزار من»،  آرش خوشنام  آهنگساز نمایش «آسا» برنده تندیس جشنواره شدند.

تجلیل ویژه هیات داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه‌ نقدی به دلیلِ تلاش‌های مستمر و بی‌چشم‌داشت به هنرمند پیش‌کسوت و ارزنده‌ تئاتر کشور، عزت‌الله مهرآوران اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد، رتبه‌ سوم به صورت مشترک به سامان حیدریان بازیگر نمایش «عکس اتفاق عزیز» و محسن خدادادی بازیگر نمایش «آسا» داده شد. رتبه‌ دوم به صورت مشترک به حسین شفیعی بازیگر نمایش «مسلخ عشق» و جمال ساقی‌نژاد بازیگر نمایش «سفر» رسید و رتبه‌ نخست را میثم گودرزی بازیگر نمایش «چهار قدم» از آن خود کرد.

در بخش بازیگری زن، رتبه‌ سوم به صورت مشترک به سودابه جعفرزاده بازیگر نمایش «آش با طعمِ زهر»، سعیده حامد بازیگر نمایش «سفر» و  سمیه مهری  بازیگر نمایش «روزهای اتفاق» تعلق گرفت. رتبه‌ دوم را  سارا مشعل  بازیگر نمایش  «آسا» و مهنوش بلیان بازیگر نمایش «آسا» به دست آوردند و رتبه‌ نخست به بهاره کاظمی بازیگر نمایش «چهار قدم» اهدا شد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز رتبه‌ سوم به مهدی آشوغ نویسنده‌ نمایش «آسا» رسید و پویان اصغری نویسنده‌ نمایش «چهار قدم» دوم شد و رتبه‌ نخست به علی میرزا عمادی نویسنده‌ نمایش «سفر» تقدیم شد.

در بخش کارگردانی، رتبه‌ سوم به صورت مشترک به محمد حسن‌زاده کارگردان نمایش «تاکسی زرد» و  سعید نوروزی کارگردان نمایش «عکس اتفاق عزیز» اهدا شد. رتبه‌ دوم به صورت مشترک به  محمد رسائلی کارگردان نمایش «آش با طعم زهر» و حسین کارگر کارگردان نمایش «بیداری در خواب هزار من» داده شد.

رتبه‌ نخست جشنواره را نیز یعقوب صدیق‌جمالی کارگردان نمایش «سفر» از آن خود کرد.

همچنین هیأت داوران دو نمایش را به جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کرد که عبارتند از نمایش «آش با طعمِ زهر» به کارگردانی  محمد رسائلی از شهرستان رشت و نمایش «سفر» به کارگردانی یعقوب صدیق‌جمالی از شهرستان تبریز.

حاشیه:

مراسم رونمایی از کتاب جشنواره و کتاب گفتمان تئاتر دینی توسط حسین ثابت‌قدم‌وحید دبیر جشنواره، پرویزی استاندار خراسان شمالی و حجت‌الاسلام و المسلمین یعقوبی امام جمعه بجنورد انجام شد.

حاج سهراب محمدی، هنرمند پیشکسوت و برجسته خراسانی به چاوشی‌خوانی پرداخت.

آیتم نمایشی «عریضه» به کارگردانی نادر برهانی‌مرند و بازی حمیدرضا آذرنگ به اجرا در آمد.

ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، علی‌اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی و حسین ثابت‌قدم‌وحید، از برخی هنرمندان جشنواره دهم تئاتر رضوی تقدیر کردند که عبارتند از عطیه غبیشاوی بازیگر، آتش تقی‌پور بازیگر، محمد شاکری، حسین ابراهیمی و علی حاتمینژاد کارگردانان اثر مشترک سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، سپیده نظری‌پور استاد کارگاه نمایشی، علی عابدی کارگردان نمایش مشترک ایران و تاجیکستان، سارا صابر، ترزا زائورگ و قربان صابر بازیگران نمایش «نیم مرده» اثر مشترک ایران و تاجیکستان، دکتر سمیعی از همکاران احداث تماشاخانه شمس، براتیان شهردار بجنورد و علی‌اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی.

بیانیه هیات داوران دهمین جشنواره‌ سراسری تئاتر رضوی متشکل از قاسم زارع، محمدرضا الوند و مهرداد رایانی‌مخصوص به شرح زیر است:

«خرسند و مسروریم که یک بار دیگر در نزدیکیِ بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج، حضرت امام رضا(ع)، تئاتر پیشگان گرد هم آمدند تا با همدلی و همراهی و با تلاش‌های خلاقانه‌شان در پیشبرد و نُضجِ تئاتر کشورمان موثر واقع شوند. هیات داوران دهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر رضوی، ضمن تشکر از تمامی اعضا و مسئولانِ برگزاری این جشنواره و هنرمندانِ جوان و پیشکسوتی که در این حرکتِ فرهنگی و هنری حضور پیدا کردند، ذکر نکات زیر را برای ارتقای سطحِ کیفی جشنواره ضروری می‌داند:

1- تعطیلی یا وقفه‌ی هر حرکتی و در اینجا جشنواره‌ تئاتر رضوی، موجب می‌شود تا تولید و عرضه‌ آثار نمایشی دچار اختلال شود و این موضوع هم بر هنرمندان و هم بر تماشاگرانِ پی‌گیر، تاثیری نامطلوب دارد و استمرار این حرکت و رشدِ کیفی آن را متوقف می‌کند. شروع مجددِ جشنواره‌ی تئاتر رضوی بسیار امیدوارانه است. اگرچه زیرساخت‌های کیفی و حرفه‌ای آن نیازمند بازنگری است.

2- جریان تئاتر رضوی به عنوانِ نوعی از اشکالِ تئاتر دینی– مذهبی، نیازمند استمرار است، استمراری مبتنی بر اجراهای عمومی و منطبق با سرفصلِ جشنواره و سپس مرتبط کردنِ آن به جشنواره‌ی تئاتر رضوی. صرفِ برگزاری جشنواره‌ تئاتر رضوی در ارتقای کیفی این حرکت موثر نخواهد بود. شکل یافتنِ اجراهای عمومی، مهم‌تر از برگزاری جشنواره است.

3- راه‌اندازی دبیرخانه‌ دایمی جشنواره برای حفظِ نیروهای ستادی و هنرمندانِ علاقه‌مند به این حوزه از ضروریات است. شکل دادنِ دبیرخانه‌ دایمی انگیزه‌های کیفی برای حضور همگان را افزایش خواهد داد؛ ضمن آنکه ستاد جشنواره، همواره یک رصدِ حرفه‌ای و مبتنی بر واقعیت را همراه خواهد داشت.

4- فراهم آوردنِ منابعِ مطالعاتی لازم در این عرصه برای نمایشنامه‌نویسان، یکی از راه‌های تقویتِ تئاتر رضوی است. سامان‌دهی پژوهش برای تبیینِ بزنگاه‌های دراماتیکِ زندگی حضرت امام رضا (ع) و مسایلِ مرتبط با ایشان، می‌تواند در رسیدن به نتایجِ محتوایی و تنوعِ داستانی موثر و مفید باشد.

5- یکی از شروطِ اصلی برای بقا و اهمیت یافتنِ تئاتر رضوی، راه انداختنِ چرخه‌ی تولیدِ آثارِ حرفه‌ای و حضورِ بیشتر و کیفی‌تر هنرمندانِ زبده و کار آزموده است. بی‌تردید نخستین راه، سرمایه‌گذاری مناسب و کافی در این عرصه خواهد بود. حفظِ برگزیدگان و هنرمندانی که در تئاتر رضوی خوش درخشیدند، سوی دیگر این بقا و اعتلا خواهد بود.»