در حال بارگذاری ...

محمدرضا مالکی: تاثیرگذاری نقش از طولانی بودن آن مهم تر است

محمدرضا مالکی می‌گوید تاثیرگذاری نقش از طولانی بودن آن برایش مهم‌تر است: «البته گاهی فکر می‌کنم دیده شدن و حضور مداوم در صحنه مهم است، اگر نقش‌های کوچک بازی کنی، حتی اگر اجرای خوبی داشته باشی، بازهم نقش‌های کوچک به تو پیشنهاد می‌شود.»

به گزارش سایت ایران تئاتر، محمدرضا مالکی از جمله بازیگرانی است که در نمایش «تارتوف» به کارگردانی رویا نونهالی بازی می‌کند. او در این اثر ایفاگر دو نقش است. مالکی در مورد چگونگی تحلیل این دو نقش گفت: «وقتی متنی را می‌خوانید معمولا تصور کوچکی در مورد نقش پیدا می‌کنید. این نقش‌ها به من پیشنهاد شد، آن‌ها را پذیرفتم و تلاش کردم به گونه‌ای بازی کنم که از هم مجزا ‌شوند. در این زمینه تا حدودی گریم کمک می‌کند، اما بخش دیگر به طراحی باز می‌گردد. من تا حدودی به سمت تیپ رفتم، البته نه به شکلی که گل‌درشت به نظر برسد. باید حد میانه‌ای را می‌گرفتم که نه تیپ باشد نه شخصیت. بازخورد تماشاگران هم مثبت بود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر به سراغ نقش‌های کوتاه می‌رود توضیح داد: «در طول فعالیت 15 ساله‌ام، تاثیرگذاری نقش از طول آن برایم مهم‌تر بوده است. البته گاهی فکر می‌کنم دیده شدن و حضور مداوم در صحنه مهم است، اگر نقش‌های کوچک بازی کنی، حتی اگر اجرای خوبی داشته باشی، بازهم نقش‌های کوچک به تو پیشنهاد می‌شود. شاید از این پس در انتخاب نقش‌هایم وسواس بیشتری به خرج دهم.»

کارگردان نمایش «پینوکیو» با اشاره به تمرین‌های طولانی ‌مدت «تارتوف» برای رسیدن به آمادگی کافی برای اجرا خاطرنشان کرد: «این اولین تجربه‌ام در یک کار منظوم بود، ابتدا سخت به نظر می‌رسید، چراکه حتی نباید یک واو از جملات حذف می‌شد. با پیش رفتن تمرین‌ها و تکرار به آمادگی لازم رسیدیم. ما زمان طولانی را به تمرین اختصاص دادیم، گاهی از ساعت دو تا ده شب تمرین‌های مداوم داشتیم و گاهی واقعا خسته می‌شدیم. اما تمام این فشارها برای چنین روزی بود. هر نمایشی نقاط مثبتی دارد، اگر آن را کامل اجرا کنیم، خیلی شیرین‌تر می‌شود.»

مالکی که خود تجربه کارگردانی دارد در مورد کار کردن با کارگردانی که بازیگر نیز هست بیان کرد: «گاهی افرادی که چنین تجربه‌ای را دارند ممکن است با مسائلی روبه‌رو شوند از جمله اینکه نوع بازی‌ای را که بلدی به بازیگرانت هم ارائه دهی. در این کار تنها باید کدهایی به بازیگران داده شود. همیشه سعی کردم در کارگردانی‌هایم این مسأله را فراموش کنم و بیشتر به طراحی‌ها و میزانسن‌ها توجه کنم. این اتفاقی است که در همکاری با خانم نونهالی هم آن را تجربه کردم و همکاری خوبی بود.»

بازیگر نمایش «مردی برای تمام فصول» با اشاره به اجراهایی که در پیش دارد گفت: «به زودی در نمایش «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» به کارگردانی احسان فلاحت‌پیشه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی حضور خواهم داشت. همچنین در حال تمرین با میلاد محمدی در نمایشی با عنوان «چه کسی برف را سیاه کرد» هستم، متنی بسیار ساده، که در عین حال پیچیدگی‌های بسیاری دارد.»




مطالب مرتبط

به میزبانی سالن تئاتر «هامون»

«لانگ شات» برای چهارمین بار به صحنه می‌رود
به میزبانی سالن تئاتر «هامون»

«لانگ شات» برای چهارمین بار به صحنه می‌رود

نمایش «لانگ شات» به کارگردانی محمدرضا مالکی پس از اجرای موفقیت‌آمیز فصل سوم اجراهای خود در تالار سایه تئاتر شهر، طی روزهای پیش روی برای چهارمین بار در تماشاخانه «هامون» روی صحنه خواهد رفت.

|