در حال بارگذاری ...

همه فعالان تئاتر کشور می‌توانند عضو ITI باشند

دپارتمان آتلیه جشنواره‌ها و تولیدات بین‌المللی، دپارتمان آموزشی دانشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و دپارتمان مطبوعات از بخش‌های مختلف iti جهانی است که از اهداف این بخش‌ها همکاری بین دانشگاه‌های جهان به منظور بالا بردن سطح آموزشی، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، تبادل نظر تجربیات کشورهای مختلف و ... است.

نشست خبری مرکز ملی تئاتر ایران ITI با حضور مریم معترف، محمدرضا خاکی، منصور خلج و مسعود دلخواه که از جمله اعضای هیئت موسس ITI بودند در سالن آمفی تئاتر خانه تئاتر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی خانه تئاتر، در ابتدای جلسه، مریم معترف با تشریح سابقه ITI در ایران گفت:« ITI در ایران در سال 1329 تشکیل شد که دکتر نامدار، دکتر نصر و دکتر مهرتاش اعضای اولیه آن بودند. در زمان مدیریت علی منتظری در مرکز هنرهای نمایشی این تشکیلات در ایران به طور مشخص وجود داشت که در دوره مدیریت‌های بعدی حضور ایران در ITI کمرنگ شد.»
وی افزود:«برگزاری نمایشگاه، جشنواره‌های مختلف، کارگاه‌های آموزشی و مراسم روز جهانی تئاتر از جمله وظایف مرکز ملی تئاتر هر کشوری است. علاوه بر این اطلاعات مربوط به تئاتر آن کشور نیز باید در سایت ITI همان کشور درج شده و هر سال مقاله‌ای از سوی فعالان تئاتر آن کشور به کتاب تئاتر جهان ارائه شود.»
منصور خلج با اشاره به چگونگی تشکیل ITI جهانی گفت:« ITIجهانی در سال 1948 پس از جنگ جهانی دوم با توجه به ضروریاتی که جامعه هنرمندان جهان تشخیص می‌دادند، تحت پوشش سازمان یونسکو به وجود آمد. ITI یک سازمان غیر دولتی است که اولین هسته آن در پراگ تشکیل شد و کشورهایی نظیر بلژیک، چین، انگلستان، فرانسه، اتریش، لهستان، چک و اسلواکی و سوئیس بنیانگذاران آن بودند.»
محمدرضا خاکی با اعلام این که ITI از سه دپارتمان جداگانه تشکیل شده است، تصریح کرد:«دپارتمان آتلیه جشنواره‌ها و تولیدات بین‌المللی، دپارتمان آموزشی دانشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و دپارتمان مطبوعات از بخش‌های مختلف iti جهانی است که از اهداف این بخش‌ها همکاری بین دانشگاه‌های جهان به منظور بالا بردن سطح آموزشی، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، تبادل نظر تجربیات کشورهای مختلف و ... است.»
مسعود دلخواه نیز با بیان این که باید در زمینه ITI و فعالیت‌های آن اطلاع رسانی کامل صورت گیرد خاطر نشان کرد:«بسیاری از اهالی تئاتر از وجود چنین مرکزی و فعالیت‌های آن بی‌خبر هستند، در حالی که تمامی فعالان حوزه تئاتر هر کشوری از قبیل اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، هنرمندان و ... می‌توانند عضو این مرکز باشند و در جریان فعالیت‌های آن قرار گیرند.»
لازم به ذکر است انتخابات هیئت مدیره مرکز ملی تئاتر ایران ITI شنبه 13 اسفند ماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار خواهد شد.