در حال بارگذاری ...

”دوزخ” ژان پل سارتر در تالار مولوی خوانده می‌شود

عنصر توضیح‌خوانی را کاملاً حذف کرده‌ام و در حرکات ریز بازیگران نشانه‌هایی برای درک آن قرار داده‌ام. اعتقادم این است که وقتی تماشاگر نقش‌خوان و احساس او را می‌بیند و دیالوگ‌های او را می‌شنود یک صدای مونوتون خارج از روند بازی، ارتباط او را با متن قطع می‌کند.

نمایشنامه”دوزخ” نوشته ژان پل سارتر به کارگردانی حسین کشفی‌اصل روزهای چهارم و ششم اسفند ماه (پنجشنبه و شنبه) در تالار مولوی نمایشنامه‌خوانی می‌شود.
حسین کشفی‌اصل کارگردان این نمایشنامه‌خوانی درباره دلایل انتخاب این متن به سایت ایران تئاتر گفت:«وقتی در جستجوی یک متن با پرسوناژ کم برای نمایشنامه‌خوانی می‌گشتم با این متن مواجه شدم. همواره اندیشه‌های سارتر و نوع دیالوگ‌نویسی متفاوت او را دوست داشته‌ام. او را رمان نویس، پژوهشگر و درام نویسی صاحب سبک می‌دانم.»
وی ویژگی‌های متن”دوزخ” را چنین بیان کرد:«همواره نمایشنامه‌ها به آدم‌هایی زمینی می‌پردازند. آدم‌هایی که راه می‌روند، کار می‌کنند و ... ولی ”دوزخ” به آدم‌هایی می‌پردازد که در زمین نیستند. مواجهه آدم‌هایی است که پیشتر مرده‌اند و ما نقش‌هایی را جان می‌بخشیم که مرده‌اند.»
وی ادامه داد:«برای انتخاب این متن تنها به علاقه شخصی خود توجه نداشته‌ام. به عقیده من باید به تماشاگر هم فکر کرد. او که وقت صرف می‌کند یا باید چیزی یاد بگیرد یا با چیز جدیدی رو به رو شود. در حالی که 90 درصد نمایشنامه‌هایی که خوانده می‌شوند را یا روی صحنه دیده‌ایم و یا آن را خوانده‌ایم ولی از آخرین اجرای دوزخ بیش از هشت سال می‌گذرد و به طور کلی جزء متونی است که کمتر به آن پرداخته شده است.»
کشفی‌اصل درباره پرداخت اجرایی این نمایشنامه‌خوانی گفت:«عنصر توضیح‌خوانی را کاملاً حذف کرده‌ام و در حرکات ریز بازیگران نشانه‌هایی برای درک آن قرار داده‌ام. اعتقادم این است که وقتی تماشاگر نقش‌خوان و احساس او را می‌بیند و دیالوگ‌های او را می‌شنود یک صدای مونوتون خارج از روند بازی، ارتباط او را با متن قطع می‌کند.»
گفتنی است”دوزخ” با ترجمه سعید عجم حسنی و نقش‌خوانی انوش عظیمی، فرانک ترابی، نازنین احمدی، محمد ارفعی و دستیار کارگردانی مهدیه جواهری و طراحی پوستر و بروشور امین شیرازی و روابط عمومی علیرضا سعیدی ساعت 15 روزهای یاد شده در تالار مولوی خوانده می‌شود.