در حال بارگذاری ...

تله تئاتر”ببر گراز دندان” نوشته فریش هوخ‌ولدر با ترجمه دکتر پرویز ممنون و با بازی اکبر زنجان‌پور، فرهاد آئیش، فردوس کاویانی، امیر دژاکام، الهام پاوه‌نژاد برای شبکه چهار

”پایین، گذر سقاخانه” جزء جدیدترین نمایشنامه‌های اکبر رادی است که آن را خیلی دوست دارم. تا این لحظه تعدادی از عوامل پشت صحنه قطعی شده‌اند. فرزانه کابلی به همراه گروهش طراحی حرکات فرم این نمایش را انجام می‌دهد/ تمرین را از زمانی شروع می‌کنم که به طور دقیق امکانات مکانی، زمانی و مالی آن قطعی شده باشد زیرا نمی‌توانم خودم و ۶۰ تا ۷۰ نفر دیگر را درگیر کاری کنم که وضعیت نامشخص دارد. اعتقاد دارم گروه باید با راحتی خیال کار کند.

ضبط تله تئاتر”ببر گراز دندان” را از امروز (شنبه ششم اسفند) شروع می‌کنیم.
هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر ضمن بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«”ببر گراز دندان” نوشته فریش هوخ‌ولدر که توسط دکتر پرویز ممنون ترجمه شده است را برای شبکه 4 آماده کرده‌ایم. در این تله تئاتر اکبر زنجان‌پور، فرهاد آئیش، فردوس کاویانی، امیر دژاکام، الهام پاوه‌نژاد، رامتین کبریتی و مهدی عبادتی بازی می‌کنند.»
وی درباره داستان این نمایش گفت:«”ببر گراز دندان” زندگی دو نویسنده بزرگ است. یکی از این دو نویسنده اعتقاد دارد بشر، روزی، به وسیله مغز خودش نابود می‌شود. همان طور که در طبیعت ببرهایی وجود داشتند که دندان‌هایی شبیه گراز داشتند و دیگر نیستند. ببر گراز دندان نوعی ببر ماقبل تاریخی است که دندان‌های او وسیله مبارزه و بقای او بودند اما به دلیل رشد بسیار او را از زندگی ساقط کرده‌اند نویسنده این داستان معتقد است بشر هم روزی به جایی خواهد رسید که رشد مغزی‌اش او را نابود می‌کند. نویسنده در اثر این افکار به دوست همکارش مراجعه می‌کند و به او می‌گوید که اشخاصی مرا تعقیب می‌کنند در واقع این بحث که واقعاً کسی او را تعقیب می‌کند و یا همه این‌ها از مالیخولیای اوست ایجاد شده و در نهایت...»
وی درباره این تله تئاتر که به تهیه کنندگی آزادان و با کارگردانی تلویزیونی مسعود فروتن تولید می‌شود گفت:«این نمایشنامه را در عین مدرن بودن، صددرصد رئال کار کرده‌ایم و تا این لحظه جواب خوبی داده است.اکبر زنجان‌پور در نقش پرفسور صاحب خانه و فرهاد آئیش در نقش پرفسوری که به او پناه آورده است در این تله تئاتر بازی می‌کنند و موسیقی این اثر نمایشی بر عهده جهانسوز فولادی است. فولادی معمولاً از شیوه انتخاب و امتزاج موسیقی‌ها استفاده می‌کند. هنوز نمی‌دانم برای این کار چه خواهد کرد. باید منتظر نتیجه کار بود.»
شایان ذکر است طراحی دکور را خانم عسگری و طراحی لباس را خانم قاسمیان بر عهده دارند و فرهاد شریفی به عنوان دستیار کارگردان در کنار هادی مرزبان حضور دارد.
مرزبان همچنین درباره پروژه بعدی خود به سایت ایران تئاتر گفت:«با توافق اداره کل هنرهای نمایشی اجرای نمایش”پایین، گذر سقاخانه” قطعی شد. تمرینات این کار را در سال آینده طوری شروع می‌کنم که در اواخر تابستان و اوایل پاییز آن را اجرا کنم.»
وی با بیان این مطلب که دوست داشتم نمایش را در بهار روی صحنه ببرم گفت:«”پایین، گذر سقاخانه” جزء جدیدترین نمایشنامه‌های اکبر رادی است که آن را خیلی دوست دارم. تا این لحظه تعدادی از عوامل پشت صحنه قطعی شده‌اند. فرزانه کابلی به همراه گروهش طراحی حرکات فرم این نمایش را انجام می‌دهد زیرا فرم‌های خاصی برای آن نیاز داریم و آزیتا خرمی نیز به عنوان منشی صحنه این نمایش حضور دارد.»
وی در پایان تاکید کرد:«تمرین را از زمانی شروع می‌کنم که به طور دقیق امکانات مکانی، زمانی و مالی آن قطعی شده باشد زیرا نمی‌توانم خودم و 60 تا 70 نفر دیگر را درگیر کاری کنم که وضعیت نامشخص دارد. اعتقاد دارم گروه باید با راحتی خیال کار کند.»
گفتنی است”پایین، گذر سقاخانه” به درگیری دو لوطی که از یک مسابقه ورزشی آغاز می‌شود، می‌پردازد اما این درگیری در ادامه به دیگر ابعاد و جنبه‌های زندگی راه پیدا می‌کنند. زبان شخصیت‌های نمایشنامه‌ تجربه‌ جدیدی در آثار اکبر رادی محسوب می‌شود.