بابک محمدی:تئاتر مثل سربازخانه، باید منظم باشد
محمدی در خصوص تغییرات نمایش در این پروسه چند ماهه گفت: نمایش « حرفهایها» با اصول تکنیکی یک نمایش ساخته شده است و در زمان چند ماهه از اجرای فرهنگسرای نیاوران، هیچ تغییری هم نداشته است.
نمایش « حرفهایها » به کارگردانی بابک محمدی، بعد از اجرای موفق خود در فرهنگساری نیاوران، در حال حاضر در تالار قشقایی تئاتر شهر، به روی صحنه رفته است.
محمدی در خصوص تغییرات نمایش در این پروسه چند ماهه گفت: نمایش « حرفهایها» با اصول تکنیکی یک نمایش ساخته شده است و در زمان چند ماهه از اجرای فرهنگسرای نیاوران، هیچ تغییری هم نداشته است.
وی در ادامه با اشاره به کارگردانی این اثر، افزود: اگر تماشاگر تئاتر متوجه کارگردانی، نورپردازی، بازیگری و .....شکل مستقیم شود، نشان دهنده عدم موفقیت آن اثر نمایشی است. یعنی همه چیز باید به شکل طبیعی خود اتفاق بیافتد تا هیچ چیز به صورت اغراق شده احساس نشود. این موضوع در حالی است که در ایران تصور درستی از کارگردانی نیست و همه انتظار یک کار عجیب و خارقالعاده را دارند.
محمدی ادامه داد: متن « حرفهایها» خیلی ساده است و کار در مجموع، با ایدهها و افکار حرفهای ما و در پس تجربهای که در این سالها داشتهایم به این صورت روان درآمده است، حتی در نورپردازی و موسیقی نمایش هم هیچ اغراقی وجود ندارد.
محمدی، سپس با تاکید بر همکاری بازیگران نمایش در شکلگیری این اثر، افزود: بازیگران کار ما باید اهل تفکر باشند، یعنی فکر کنند و ایده بدهند که در نهایت هم ما برخی از آنها را میپذیریم و برخی را رد میکنیم.
وی همچنین با اشاره به حضور بازیگران حرفهای در این نمایش، گفت: هنرپیشههای ما حرفهای هستند و سروقت در کار حاضر میشوند. این افراد خودشان کیفیت کارشان را حفظ میکنند و اگر احساس کنند که تمرین گروه کم است حتی حاضرند در خانه هم تمرین کنند.
محمدی در خصوص دلایل کار با بازیگران حرفهای گفت: فشاری که من به این بازیگران وارد میکنم، اگر به یک بازیگر آماتور وارد شود، یک روزه از پا درمیآید و توانایی پاسخگویی ندارد. از طرفی من در نمایشهایم توجه زیادی به ریزهکاریهایی دارم که جز یک بازیگر حرفهای ، کسی نمیتواند آنها را به خاطر بسپارد.
وی اضافه کرد: اگر قرار باشد تا با یک هنرپیشه غیرحرفهای کار کنم، ناچارم که توقعاتم را تا هفتاد درصد کاهش دهم، چون بازیگر آماتور تجربه این کار را ندارد و آموزش آن را ندیده است . حتی بسیاری از این هنرجویان حاضر نیستند وقت زیادی را برای این تمرینات و بدست آوردن تجربه بگذراند.
وی تصریح کرد: تئاتر درست مثل سربازخانه است و همه چیز باید سر نظم و اصول باشد ودر حالیکه در شرایط فعلی یک شلختگی عمومی درجامعه ما حاکم است که دست و پاگیر هم هست و اجازه نمیدهد که همه چیز بر اساس این اصول پیش برود.
محمدی در پایان، افزود: در کشور ما بازیگران بسیار خوبی در حوزه تئاتر فعال هستند که اگر متنهای خوبی در اختیار این افراد قرار بگیرد و زمان کار شرایط ساخت تئاتر هم خوب باشد، آن وقت میتوان کارهای بسیار خوبی تولید کرد و مردم را جذب تئاتر کرد تا از این راه آنها وادار به تفکر کردن شوند.
به نقل از ایسنا