در حال بارگذاری ...

محمد رحمانیان در آستانه سفر به فیلیپین و کانادا، درباره اجراهای ”فنز” ،”تارتوف” و ”روزهای رادیو” سخن می‌گوید

درباره”فنز” حمایت معنوی مرکز و همکاری‌های غیر مالی برای سهولت انجام این سفرها از سوی مرکز وجود داشته است. سفر دبی با حمایت مالی شرکت”نمای سوم” با مدیریت حسن زارعی که از فارغ‌التحصیلان هنرهای زیبا و مقیم دبی است انجام شد و سفر سوئد با حمایت بیشتر مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفت. سفر به فیلیپین با نمایش”تارتوف” نیز مثل سفرهای قبلی من و دژاکام، زیر نظر ITI انجام می‌شود که متولی آن در ایران، مرکز هنرهای نمایشی است.

محمد رحمانیان، اردیبهشت امسال با دو نمایش”فنز” و”تارتوف” به کانادا و فیلیپین سفر می‌کند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر قرار است”فنز” را در دو شهر کانادا اجرا کند و پس از آن راهی مانیل فیلیپین شود تا نمایش”تارتوف” را در جشنواره دو سالانه ITI روی صحنه ببرد.
وی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، درباره برنامه این سفرها گفت:«نمایش”تارتوف” که سال گذشته در جشنواره ITI رومانی(سینایا) به همراه نمایش”درس” یونسکو اجرا شد، در جشنواره دو سالانه جهانی ITI که هر دو سال یک بار در یکی از شهرهای جهان برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت. این دو سالانه از 26 اردیبهشت تا 8 خرداد ادامه دارد و در کنار اجرای نمایش‌ها، برگزاری ورک‌شاپ‌هایی نیز در برنامه این جشنواره است که ما هم شرکت کننده آن هستیم و هم یک روز اجرا کننده آن ورک‌شاپ خواهیم بود.»
وی این جشنواره را یک جشنواره آموزشی، دانشجویی معرفی کرد و افزود:«در بخش ورک‌شاپ‌ها تمریناتی را که برای تحلیل شخصیت‌ها، دروس‌ و واحدهای دانشگاهی و راه‌های رسیدن به نقش انجام می‌دهیم، به کشورهای دیگر نشان می‌دهیم. کشورهای دیگر نیز همین کار را انجام می‌دهند تا اساتید با شیوه کار یکدیگر آشنا شده و دانشجویان شکل‌های کار و تمرین را ببینند.»
وی درباره جشنواره دو سالانه ITI گفت:«دو سال قبل این جشنواره در مکزیک و در شهر ساحلی”تام پیکو” برگزار شد که ما سه نمایش”مرغ دریایی من”، ”فوئنته اُوِِخونا” و”ترانه‌های ایرانی” را اجرا کردیم. همان سال قرار شد دو سالانه بعد در فیلیپین برگزار شود که طی مراسمی پرچم این جشنواره از طرف شهردار تام‌پیکو به شهردار مانیل داده شد.»
این کارگردان تئاتر سپس درباره سفر نمایش”فنز” به کانادا گفت:«این سفر در ادامه برنامه سفرهای”فنز” برنامه‌ریزی شده که دو سفر آن پیشتر انجام شد. سفر سوئد و دوبی را قبلاً داشتیم و امسال هم به دعوت گروه ایرانیان ساکن کانادا به این کشور سفر خواهیم کرد. ابتدا قرار بود در چهار شهر تورنتو، اوتاوا، ونکوور و مونترال اجرا داشته باشیم که به دلیل مشغله پرویز پرستویی مجبور شدیم به دو شهر ونکور و تورنتو اکتفا کنیم. در حال حاضر نیز در حال مذاکره هستیم که مدت زمان بیشتری از پرویز پرستویی بگیریم، شاید بتوانیم در هر چهار شهر اجرا داشته باشیم.»
رحمانیان افزود:«این سفر به همت سعید آروند که از فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا و مقیم کانادا انجام می‌شود. ششم اردیبهشت حرکت خواهیم کرد و هشتم اردیبهشت اولین اجرای خود را در شهر ونکوور انجام می‌دهیم. روزهای 11، 12، 13 و 14 اردیبهشت نیز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یورک تورنتو اجرا خواهیم داشت. فروش بلیط برای این اجراها هم آغاز شده است.»
وی از برنامه سفرهای آینده”فنز” به کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان خبر داد و افزود:«انجام این سفرها منوط به آزاد بودن وقت اعضای گروه در آن دوره زمانی خواهد بود. برای مثال همین سفر که از شهریور ماه برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده بود به دلیل مشکلات کاری یکی از اعضاء به صورت نیمه کاره انجام می‌شود.»
این نویسنده که قرار است نمایش”روزهای رادیو” را در سال جاری و در تالار وحدت روی صحنه ببرد درباره این نمایش گفت:«”روزهای رادیو” را در شهریور و مهر اجرا خواهیم کرد. این نمایشنامه نوشته خود من است و به تاریخ چهار ساله رادیو ایران، سال‌های 1331 تا 1334 می‌پردازد. تمرین این نمایش را از مرداد ماه شروع خواهیم کرد.»
وی ادامه داد:«”روزهای رادیو” دارای هشت پرسوناژ اصلی است اما به جز آن‌ها،30 بازیگر نیز در این کار حضور خواهند داشت و یکی از دلایل انتخاب تالار وحدت برای اجرای این نمایش نیز تعداد زیاد بازیگران است.»
کارگردان نمایش”پل” با اشاره به اجراهای متعدد نمایش”فنز” و حضورش در جشنواره تئاتر فجر درباره تازه نگه داشتن یک اثر نمایشی در طول زمان گفت:«هر ده تا دوازده روز یک بار”فنز” را تمرین کرده‌ایم. در غیر این صورت متن به مرور زمان در حافظه بازیگر کمرنگ خواهد شد. نمایش”تارتوف” نیز به صورت روخوانی و هر 10 تا 15 روز یک بار تمرین می‌شود. در حال حاضر نیز با این که خودم حضور نداشته‌ام گروه تمرینات خود را شروع کرده‌اند.»
رحمانیان در پایان درباره حمایت مرکز هنرهای نمایشی از دو نمایش”فنز” و”تارتوف” گفت:«درباره”فنز” حمایت معنوی مرکز و همکاری‌های غیر مالی برای سهولت انجام این سفرها از سوی مرکز وجود داشته است. سفر دبی با حمایت مالی شرکت”نمای سوم” با مدیریت حسن زارعی که از فارغ‌التحصیلان هنرهای زیبا و مقیم دبی است انجام شد و سفر سوئد با حمایت بیشتر مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفت. سفر به فیلیپین با نمایش”تارتوف” نیز مثل سفرهای قبلی من و دژاکام، زیر نظر ITI انجام می‌شود که متولی آن در ایران، مرکز هنرهای نمایشی است. البته در همه جهان ITI زیر نظر بخش غیر دولتی است، اما در ایران انتخاباتی که انجام شد توسط یونسکو تایید نشد. بنابراین مرکز هنرهای نمایشی همچنان متولی برگزاری این سفرهاست.»