در حال بارگذاری ...

روز جهانی تئاتر؛ بهانه‌ای برای ایجاد طرح مسأله در هنر تئاتر است

همکاری سازمان‌های مختلف در برگزاری روز جهانی تئاتر اقدام بسیار خوبی است چرا که نشانگر درجه اهمیت تئاتر برای این ارگان‌هاست.

شهرداری در برگزاری روز جهانی تئاتر، کمک‌های شایان‌ توجهی می‌تواند داشته باشد چنان چه بعضاً‌ هم پیش از این کمک‌هایی صورت گرفته است.
داود فتحعلی‌بیگی کارگردان و نویسنده تئاتر درباره همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای برگزاری روز جهانی تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«همکاری سازمان‌های مختلف در برگزاری روز جهانی تئاتر اقدام بسیار خوبی است چرا که نشانگر درجه اهمیت تئاتر برای این ارگان‌هاست. اما در مورد همکاری شهرداری باید بگویم چنان چه همکاری شهرداری با تئاتر مانند سایر نقاط جهان در شرح وظایف این سازمان قرار گیرد، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. در غیر این صورت با تغییر مدیریت، با تئاتر سلیقه‌ای برخورد خواهد شد و هر مدیری که تمایل به همکاری با تئاتر داشته باشد اقدام می‌کند.»
فتحعلی‌بیگی وجود روز جهانی تئاتر را بهانه‌ای برای ایجاد طرح مسئله‌ برای هنر تئاتر دانست و گفت:«صرفاً نباید به برگزاری این روز بسنده کرد بلکه باید به اهداف برگزاری روز جهانی تئاتر نیز پرداخت.»
فتحعلی‌بیگی در مورد افزایش بودجه تئاتر کشور اظهار کرد:«امیدوارم افزایش بودجه تئاتر محقق شود و توسط دلسوزان هنر تئاتر صرف این هنر شود. اما به طور کلی از افرادی که برای این کار زحمت کشیده‌اند و افرادی که آن را تصویب کرده‌اند باید تشکر و قدردانی کرد. آن چه مسلم است این که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این بودجه صرف اقدامات زیر بنایی همچون آموزش، تولید، تجهیز و چاپ کتاب‌های مفید و ثمربخش شود.»
وی در خصوص تاثیر افزایش بودجه در ارتقاء سطح کیفی تئاتر گفت:«ارتقاء سطح کیفی تئاتر تا اندازه‌ای به افزایش بودجه ارتباط دارد اما در همه موارد صدق نمی‌کند. چنان که گاه آثار نمایشی تولید شده که دارای بودجه مناسبی هم بوده‌اند ولی نتوانسته‌اند با تماشاگر ارتباط برقرار کنند.»
گفتنی است، فتحعلی‌بیگی نیمه اردیبهشت ماه نمایش”غروب مضحک صمصمام میرزا” را در تالار سنگلج روی صحنه خواهد برد.