در حال بارگذاری ...
شهردار تهران در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر شهر خبر داد:

تئاتر تهران طی دو سال آینده متحول می‌شود

محمد باقر قالیباف در اختتامیه جشنواره تئاتر شهر با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای مدیریت تئاترتهران گفت: تئاتر شهر تهران طی دو سال آینده با کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متحول خواهد شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر شهر با حضور محمدباقرقالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران، علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاتر شهر و ‌جمعی از هنرمندان پیشکسوت ‌تئاتر کشور از جمله علی نصیریان، جمشید مشایخی، رضا فیاضی، مرضیه برومند، احترام برومند، رویا افشار، فرهاد آئیش، بهرام شاه محمدلو، اصغر همت، اسماعیل خلج، ایرج راد، کریم اکبری مبارکه و رضا بابک در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم چهارساعته‌ که اجرای آن را امین زندگانی بر عهده داشت، 90 هنرمند برگزیده بخش های هشت‌گانه، جوایز خود را دریافت کردند.

دوره پنجم با 12 سالن جدید برگزار خواهد شد

اولین سخنران مراسم محمود صلاحی بود که بعد از پخش کلیپ یادبود بانو هما روستا به سخنرانی پرداخت.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به رشد کمی و کیفی در چهارمین دوره جشنواره تئاتر شهر گفت: این اتفاق به مدد حضور و همراهی همیشگی هنرمندان بنام عرصه تئاتر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همین‌طور همراهی و توجه ویژه دکتر قالیباف شهردار تهران به وجود آمد.

صلاحی اضافه کرد: دکتر قالیباف در دو هفته گذشته، 6 ساعت جلسات ویژه و خاص برای تئاتر شهر تهران گذاشتند و دو اتفاق جدی در راستای اعتلای تئاتر سازمان فرهنگی هنری اتفاق افتاد. طبق این جلسات، پردیس تئاتر خاوران و پردیس تئاتر صبا که در مراحل پایانی ساخت هستند، به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد و به امید خدا دوره پنجم جشنواره تئاتر شهر با دوازده سالن جدید برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: دومین اتفاق مهم این جلسات، تشکیل یک ستاد مشترک برای اداره یکپارچه تئاتر شهر تهران بود؛ ستادی که زیر نظر مدیریت امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی اداره خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت هنر تئاتر گفت: امیدواریم که در ماه‌های آینده با اضافه شدن این سالن‌ها و تشکیل ستاد مشترک شاهد اتفاقات خوبی در حوزه هنر تئاتر باشیم. تئاتر هنر والایی است که می‌توان با آن فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ ترافیک و فرهنگ‌های والای دیگر را با تاثیرگذاری بیشتر و سریع‌تر به مردم انتقال بدهیم.

هما روستا انسانی شریف و بی مثال بود

در ادامه مراسم، آیین تجلیل از داوود رشیدی هنرمند بزرگ عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون بدون حضور او برگزار شد و هدایای بزرگداشت ایشان به احترام برومند و لیلی رشیدی همسر و دخترش تقدیم شد.

علی نصیریان رئیس دوره گذشته جشنواره تئاتر شهر هم با تسلیت واقعه درگذشت حجاج در روز عید قربان و همچنین فوت هما روستا گفت: هما روستا نه تنها یک هنرمند برجسته، با سواد و فرهیخته بود بلکه انسانی شریف و بی‌مثال بود. من اولین اجراهای حرفه‌ای خود را کنار او تجربه کردم.

وی افزود: متاسفم که عمر طولانی من باعث شد از دست دادن یاران، همراهان و همکاران عزیزم را شاهد باشم.

داوود رشیدی هنرمندان ایران را با تئاتر مدرن آشنا کرد

علی نصیریان درباره ویژگی‌های داوود رشیدی هم گفت: داوود رشیدی، مرحوم حمید سمندریان و تعدادی دیگر از هنرمندان که سال‌ها خارج از ایران هنر تئاتر را تجربه کرده بودند، هنرمندان کشورمان را با تئاتر مدرن آشنا کردند.

این پیشکوست عرصه نمایش اضافه کرد: داوود رشیدی در انتخاب نمایشنامه‌هایی که به صحنه می‌برد، وسواس خاصی داشت. تنها به یک کار ترجمه شده اکتفا نمی‌کرد، کاری را انتخاب می‌کرد که به فضای روز جامعه ایران نزدیک باشد. من در تمام کارهای مشترکی که با او داشتم، نوع نگاه، انتخاب و کارگردانی‌اش را ستایش می‌کنم.

نصیریان ادامه داد: خوشحالم که شهرداری تهران خود را موظف می‌دارد که به فرهنگ و جوانان هنرمند توجه کند. جوانان کشور ما پر انرژی هستند و به فرهنگسراهای شما، به سالن‌های تئاتر شما و به جشواره‌های شما به عنوان جایی برای تخلیه انرژی احتیاج دارند.

حضورم به خاطر محبت برگزارکنندگان است

احترام برومند، همسر داوود رشیدی نیز که به نمایندگی از وی، در این مراسم شرکت کرده بود، با تشکر از شهردار تهران به خاطر نگاه ویژه به هنرمندان و اینکه جویای حال استاد رشیدی بودند، گفت: برای من آسان نیست در غیاب داوود رشیدی در بزرگداشت او شرکت کنم و اگر اینجا ایستاده‌ام به خاطر محبت برگزار کنندگان این مراسم و مردم هنردوست کشورم بوده است. می‌دانم که داوود رشیدی را فراموش نمی‌کنید و برای بازگشت سلامتی او دعا می‌کنید.

تئاتر تهران در دو سال آینده متحول خواهد شد

در ادامه محمد باقر قالیباف شهردار تهران سخنرانی خود را با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، یاد تمام شهدای هشت سال دفاع مقدس آغاز کرد و به ملت ایران برای فاجعه منا، تسلیت گفت.

قالیباف از هنر تئاتر به عنوان مادر تمام هنرهای نمایشی یاد کرد و گفت: تئاتر تاثیر گذارترین هنر در زندگی مردم است و همواره برای ما مهم بوده است. در سال‌های گذشته تلاش بنده در شهرداری همین بوده که با کمک پیشکسوتان تئاتر و گروه‌های جوان تئاتری به ارتقای این هنر کمک کنم. تئاتر ما باید عمومی‌تر و مردمی‌تر شود و این نکته‌ای است که شهرداری تهران با کمک سازمان فرهنگی هنری حتما به آن دست می‌یابد و شما تا دو سال آینده ثمره این اتفاق را خواهید دید.

وی افزود: جامعه جوان ما شور، حرارت و استعداد فراوانی دارد و ما باید این حرارت را در مسیر درست هدایت کنیم. اگر همه جامعه تئاتر اعم از پیشکسوت و جوان دست در دست هم دهیم، می‌توانیم جامعه را به سمت تفکر، اندیشه و اصلاح پیش ببریم.

داوودی رشیدی تئاتر را به من آموخت

در ادامه مراسم، ضمن تجلیل از سال ها فعالیت داوود دانشور، کلیپی از فعالیت های ایشان پخش شد.

جمشید مشایخی هنرمند پیشکوست عرصه نمایش هم آخرین سخنران مراسم بود. او در سخنان کوتاهی با آرزوی سلامتی برای داوود رشیدی گفت: مرحوم سمندریان و آقای رشیدی کسانی بودند که تئاتر را به من آموختند. اولین همکاری ما به کار بی‌سرانجام «ایوانف» چخوف باز می‌گردد. نمایشی که رشیدی مرا به عنوان نقش اول برگزید و من از انجامش انصراف دادم.

وی گفت: آن روزها داوود رشیدی خیال میکرد که کسی مرا تهدید کرده تا در اثرش بازی نکنم اما در واقع ترس من این بود که ایشان به من اجازه داد تا در کارش نقش اصلی را بازی کنم! اما یک سال بعد کار دیگری از سوی رشیدی به من پیشنهاد شد. نقشی که تنها یک دیالوگ داشت. من این نقش را قبول کردم. همه تعجب کردند که تویی که نقش اصلی را در کار قبلی قبول نکردی، حالا چطور برای گفتن تنها یک دیالوگ در کار او حاضر می‌شوی و من گفتم کنار رشیدی بودن و کار تئاتر کردن به بزرگ و کوچک بودن نقش ارتباطی ندارد.




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد
نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه علی نصیریان

هنرمندی که هیچ کاری جز بازیگری نکرد

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آیین نکوداشت و رونمایی از کتاب زندگینامه‌اش که به میزبانی پردیس سینمایی ملت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کار دیگری در عمرش به جز بازیگری انجام نداده‌ است، گفت تمام کارهایی که انجام دادم، دوست داشتم و جزو آرزوهایم بود و ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد
با حضور علی نصیریان و داریوش مودبیان

نشست انتقال تجربه در اردبیل برگزار شد

علی نصیریان و داریوش مودبیان که برای حضور در همایش تجلیل از 30 نامدار فرهنگی، هنری، سینمایی، قرآنی و رسانه‌ای، میهمان هنرمندان و مردم فرهنگ‌دوست استان اردبیل بودند، با حضور در نشست انتقال تجربه که در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد، با تأکید بر نقش و جایگاه تئاتر در ...

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران