برجستگی همایش سوم، تطبیق حماسه بزرگ دفاع مقدس ایران با مقاومت سایر ملل است
تئاتر کشور به دلیل فقدان فعالیتهای کارآمد در عرصه آموزش و پژوهش احتیاج به بازنگری دارد. پژوهشهای دو دهه گذشته تلاشهای انجام شده در شرایط حاضر با پتانسیل اجرایی تئاتر کشور متناسب نیست و انتظار میرود با تاسیس بنیادهای کارآمد و کارگاهی، امر پژوهش در راستای تقویت بنیه علمی و اجرایی کشور(بیش از گذشته) در جهت توسعه و اعتلای هنر نمایش قرار گیرد.
پژوهش در تئاتر کشور پدیده غریبی است که این روزها به تناسب فعالیتهای در پیش رو مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
به گزارش سایت ایران تئاتر حسین پارسایی عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفتوگو با ستاد خبری سومین همایش پژوهش تئاتر مقاومت با بیان این مطلب اظهار داشت:«تئاتر کشور به دلیل فقدان فعالیتهای کارآمد در عرصه آموزش و پژوهش احتیاج به بازنگری دارد. پژوهشهای دو دهه گذشته تلاشهای انجام شده در شرایط حاضر با پتانسیل اجرایی تئاتر کشور متناسب نیست و انتظار میرود با تاسیس بنیادهای کارآمد و کارگاهی، امر پژوهش در راستای تقویت بنیه علمی و اجرایی کشور(بیش از گذشته) در جهت توسعه و اعتلای هنر نمایش قرار گیرد.
رئیس اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ادامه داد:«با مقدمه فوق میتوان نتیجه گیری کرد که پژوهش تئاتر در جایگاه شایسته خود قرار ندارد. حرکتهای اخیر و رویکرد آگاهانه مدیران، هنرمندان، صاحبنظران و اهالی تئاتر به امر پژوهش در آموزشهای کابربردی نقطه عطف و شروعی برای تقویت این عرصه است.»
حسین پارسایی درباره پژوهش در تئاتر مقاومت اذعان داشت:«تئاتر مقاومت به عنوان یکی از گونههای نمایشی که دستاورد فرهنگی حماسه بزرگی چون دفاع مقدس است همچون بدنه حرفهای تئاتر کشور بینیاز از فعالیتهای پژوهشی نخواهد بود.»
وی افزود:«به اعتقاد من بدیع بودن و آمیختگی حماسه بزرگی چون دفاع مقدس و آرمانهای بزرگ هر ایرانی به عنوان اعتقاد راسخ در امر دفاع در چارچوب هنرهای نمایشی بیش از گونههای دیگر نمایشی احتیاج به پژوهش دارد تا تئاتر مقاومت ضمن نهادینه شدن و بهرهگیری از تجارب یک دهه فعالیتهای نمایشی با این موضوع خاص سامان گیرد.»
این عضو هیئت مدیره انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد:«پژوهش این امکان را فراهم میکند تا دستاوردهای فرهنگی دفاع مقدس خلاقیتهای نمایشی موضوعاتی متناسب با این حماسه و بزنگاههای ارزشمند و موثر مبنی بر ضرورتهای اجتماعی را بیپرده عیان کند.»
حسین پارسایی افزود:«بدون شک هنرمندان تئاتر کشور که سهم موثری در تولیدات تئاتر مقاومت داشته و دارند و خواهند داشت از قبل این فعالیت ارزشمند تولیداتی فاخر خواهند داشت.»
رئیس اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در خصوص چشم انداز سومین همایش پژوهش تئاتر مقاومت اظهار داشت:«واقع بینی در فعالیتهایی که به نحوی متاثر از موضوعات خاص هستند، بزرگترین موفقیت برای ارزیابی و برآیند یک فعالیت مثل دفاع مقدس تلقی میشود. همایش سوم با توجه به رویکرد علمی و برنامههایی که در پیش رو دارد با واقعیتهای تئاتر کشور و اندوخته این عرصه مناسبت بسیار زیادی دارد.»
وی اضافه کرد:«ویژگی مهم همایش سوم واقع بینی و طراحی و تدوین برنامههایی است که دور از هرگونه جنبه تبلیغی و آماری دستمایه یک کار علمی و آکادمیک قرار خواهد گرفت. نکته دیگر همایش معرفی بیچون وچرای وقایعی است که ریشه در فرهنگ و باورهای مردمانی دارد که جنگ را قشری نمیدانند بلکه آن را یک پدیده ارزشمند تلقی میکنند.»
حسین پارسایی ادامه داد:«برجستگی دیگر همایش سوم تطبیق حماسه بزرگ دفاع مقدس ایران با مقاومت آحاد مردم سایر ملل است. بررسیهای تطبیقی از این دست، بار دیگر ضمن تاثیرگذاری و نقش هدایتی همایشهایی این چنین، شکوه، عظمت و فرهنگ سازی جنگ تحمیلیمان را نشان خواهد داد و این امر در زمینه تولیدات فاخر تئاتری بسیار موثر خواهد بود.»
شایان ذکر است که سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت اول خرداد ماه در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.