در حال بارگذاری ...

نشست مطبوعاتی همایش یکصد‌مین سالگرد در گذشت هنریک ایبسن برگزار شد

آنامارگرت الگسن و مینا زنجانی دو استاد ابیسن شناس نروژی هستند که در ایران حضور خواهند داشت و خانم”هل گسن” نیز نمایشی را به شیوه عروسکی در تئاترشهر اجرا خواهند کرد./ایبسن با جان آدم حرف می‌زند. وراء هر زمان و مکانی از مشکلات، سوالات و فکرهای مردم می‌گوید. او مرکز جان ما را پیدا می‌کند.

نشست مطبوعاتی همایش یک صدمین سالگرد در گذشت هنر یک ایبسن با حضور بیگتیس گاربورگ دبیر اول و رایزن فرهنگی سفارت نروژ در ایران،اردشیر صالح‌پور دبیر همایش‌ ایبسن و محمد رسول صادقی مدیر روابط عمومی اداره کل هنر‌های نمایشی در تالار وحدت برگزار شد .
به گزارش سایت ایران تئاتر اردشیر صالح پور دبیر همایش ایسبن درباره دبیر اول سفارت نروژ گفت:خانم بیگتیس گاربورگ دبیر اول و رایزن فرهنگی سفارت نروژ در ایران است که تحصیلات خود را در تاریخ ادیان و همچنین زبان فارسی گذرانده وعلاقه خاصی به فرهنگ ایران زمین دارد. حضور ایشان توفیقی برای تئاتر ایران است و امیدواریم اتفاقات خوب و درخشانی در همه سطوح را برای تئاتر کشور در پی داشته باشد.
وی درباره علل برگزاری این همایش افزود:«نام ایبسن برای خانواده تئاتر ایران آشناست. چه برای دانشجویان که واحدهای درسی خود را در زمینه تحلیل و نقد آثار او می‌گذارنند و چه در تئاتر حرفه‌ای ایران و در عرصه‌های نقد و تحلیل و اجرا. آخرین سبقه تاریخی ما با نروژ به 120 سال پیش و ترجمه آثار فتحعلی‌ آخوندزاده در نروژ بازمی‌گردد و یکی از بهترین اجراهای آثار ایبسن به نام”اشباح” نیز در سال 1340 توسط حمید سمندریان کارگردانی شد. امسال نیز با همیاری و همکاری بسیار خوب سفارت نروژ در ایران این ارتباط ایجاد شد تا شناخت ایبسن و آثار او در سطوح عالی‌تر با تعامل بیشتر ادامه داشته باشد.»
وی تاکید کرد:«برگزاری همایش ایبسن از منظر آموزش و پژوهش بسیار پراهمیت است و می‌تواند تئاتر ما را با رویدادهای جهانی پیوند دهد.»
این استاد دانشگاه با معرفی کاتالوگ برنامه‌های هفته ایبسن و بخش‌های مختلف برنامه شامل نمایشگاه تئاتر در آینه مطبوعات، پوستر، بروشور و پایان‌نامه‌های تحصیلی، تله تئاترها و اجراهای صحنه‌ای و رادیویی همچنین سخنرانی‌ها، تقدیرها و پژوهش‌های ارائه شده به همکاری سفارت نروژ اشاره کرد و گفت:«برای نروژی‌ها شگفت‌انگیز بود که یک نویسنده اسکاندیناوی در کشور ما تا این اندازه شناخته شده است. همچنین آنان قول داده‌اند زمینه‌های معرفی تئاتر ایران در کشور نروژ و ارتباط با مرکز ایبسن شناسی همچنین شرکت در جشنواره‌های دو کشور فراهم شود.»
وی درباره مراسم اختتامیه نیز گفت:«از آن جا که روز اختتامیه همایش با روز استقلال نروژ مصادف شده است اختتامیه در سفارت نروژ برپا می‌شود.»
بیگتیس گاربورگ نیز درباره این همایش گفت:«سال گذشته در سفارت نروژ تصمیم گرفته شد به مناسبت صدمین سال ایبسن برنامه‌هایی برای معرفی این نویسنده برگزار شود. البته می‌دانیم که ایبسن در بیشتر کشورها از جمله ایران نیاز به معرفی ندارد. اما به خاطر شناخت ایرانیان از او خیلی طبیعی است که در ایران همکاری در این زمینه وجود داشته باشد.»
وی ایران را مرکز هنر آسیا نامیده و افزود:«این همایش یک برنامه ایرانی است و ما فقط چند پیشنهاد داشتیم 90 درصد کارهای انجام شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی انجام شده است.»
وی برگزاری جلسات و ارائه نه فیلم تئاتر از جدیدترین اجراهای آثار ایبسن به دبیرخانه همایش را بخش دیگری از همکاری‌های سفارت با دبیرخانه همایش دانست.
صالح‌پور با اشاره به مقالات ارائه شده در این همایش گفت:«فرهنگ‌ها حرکت و تبادل خود را بدون هیچ وسیله‌ای آغاز می‌کنند و به نظر می‌رسد نزدیکی بسیاری بین مبانی فرهنگ عرفانی ایران با اندیشه‌های ایبسن وجود دارد.»
وی حضور دو استاد نروژی را از بخش‌های دیگر همایش نام برده و گفت:«آنامارگرت الگسن و مینا زنجانی دو استاد ابیسن شناس نروژی هستند که در ایران حضور خواهند داشت و خانم”هل گسن” نیز نمایشی را به شیوه عروسکی در تئاترشهر اجرا خواهند کرد.»
صالح‌پور در پاسخ خبرنگاری که از چاپ مقالات این همایش رسید، گفت:«علاوه بر چاپ دفتر ششم کتاب‌های تئاتر انتشارات نیلاکه به ایبسن اختصاص دارد، مجموعه آثار تحقیقی و پژوهشی را گرد آورده و امیدواریم بتوانیم این مطالعات را در یک جلد به چاپ برسانیم.»
گاربورگ با شناختی که در زمینه تاریخ ادیان ایران دارد در پایان به سوال اختصاصی خبرنگار ما درباره قرابت اندیشه‌های عرفانی ایران زمین و اندیشه‌های ایبسن گفت:«شاید رئالیست آثار ایبسن به فرهنگ عرفانی، نزدیک باشد. ایبسن با جان آدم حرف می‌زند. وراء هر زمان و مکانی از مشکلات، سوالات و فکرهای مردم می‌گوید. او مرکز جان ما را پیدا می‌کند.»
گفتنی است همایش یکصدمین سالگرد درگذشت ایبسن از 20 تا 27 اردیبهشت 85 در تهران و دپارتمان‌های نمایش دانشگاه‌های سراسر ایران برگزار می‌شود.