در حال بارگذاری ...

تقدیر از مهندس ضرغامی،انجمن نمایش تبریز ،کارگردان گروه تجربه نو از اصفهان و ...

تقدیر از صدا و سیما:این تقدیر به منظور تحت پوشش قرار گرفتن برنامه‌ها و جشنواره‌های تئاتری در شبکه‌های مختلف صدا و سیما انجام شد در این شب تجلیل از همسران عز‌ت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و اکبر رادی یکی از شگفت‌انگیزترین برنامه‌های غیرقابل پیش‌بینی بود محمدحسین ایمانی‌خوشخو:با حضور صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشکده‌های تئاتری و مرکز هنرهای نمایشی حرکتی مهم به منظور همبستگی و توسعه تئاتر انجام شد که باید چنین حرکتی همچنان ادامه داشته باشد

رضا آشفته:تقدیر از مهندس ضرغامی؛ رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با حضور دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شب اختتامیه هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر در تالار وحدت صورت گرفت.
این تقدیر به منظور تحت پوشش قرار گرفتن برنامه‌ها و جشنواره‌های تئاتری در شبکه‌های مختلف صدا و سیما انجام شد. در روزهای برگزاری هفته بزرگداشت”روز جهانی تئاتر” نیز شبکه‌های 4 ، 5 و خبر ویژه برنامه‌هایی را به این موضوع اختصاص داده بودند. مهندس ضرغامی در جلسه شورای عالی امور اداری به سر می‌بردند و دکتر پورحسین رئیس شبکه 2 سیما هدایای او را دریافت کرد.
در این مراسم که رأس ساعت 20 تا 22 و به کارگردانی محمد حیدری برگزار شد، در ابتدا و پایان مراسم گروه”سایه مهر” به کارگردانی نادر رجب‌پور حرکات موزون اجرا کردند. جالب این جاست که کمترین خللی در برگزاری برنامه‌ها به وجود نیامد و جشن اختتامیه با ضرباهنگی مطلوب و به موقع پیش رفت.
کارگردانی اختتامیه را می‌توان به جرأت یکی از مطلوب‌ترین کارگردانی‌های جشن‌های رایج تاکنون دانست که حضور کارگردانی در جای جای آن به خوبی مشهود بود.
تجهیز انجمن‌های نمایش چند شهر محروم
محمد خزاعی؛ مسئول شورای هماهنگی هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر گزارش برگزاری این هفته را برای حضار اعلام کرد که در آن اشاره‌ای به تجهیز شدن کتابخانه‌ها و انجمن‌های نمایش چند شهر محروم شده بود. همچنین اجرای رایگان و نیمه بها در طول یک هفته در مجموعه تئاترشهر نیز از دیگر برنامه‌های مطلوب این هفته به شمار می‌آمد که طی آن گروهی از مردم بهتر می‌توانستند از تئاترهای در حال اجرا دیدار کنند.
برگزاری این هفته در مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها نویدبخش احیای تئاتر در چهار گوشه کشور می‌تواند باشد که خزاعی به آن هم اشاره کرد.
حسین مسافرآستانه؛ رئیس انجمن نمایش کشور از انجمن نمایش تبریز به عنوان فعال‌ترین مرکز تئاتری شهرستان‌های ایران تقدیر کرد. همچنین از حوزه هنری مرکز بوشهر نیز به منظور ساماندهی و توسعه تئاتر در استان تقدیر شد.
اصغر خلیلی کارگردان گروه تجربه نو از اصفهان نیز به عنوان جسورترین گروه شهرستانی در پدید آوردن تجربه‌های نوین مورد تقدیر واقع شد.
در این مراسم ایرج راد؛ مدیرعامل خانه تئاتر پیام روز جهانی تئاتر ویکتور هوگو راسکل باندرا را قرائت کرد. عزت‌الله انتظامی، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر نیز بیانیه این خانه را خواند که در آن بر قدرت گرفتن خانه تئاتر و همبستگی اعضا برای تداوم این قدرت به منظور رسیدن به مقاصد موثر تاکید شده بود.
انتظامی همچنین بر کاستن کمبودها و حداقل رساندن نارسایی‌ها تاکید کرد و در پایان گفت:«خانه تئاتر خانه همه ما تئاتری‌هاست و این خانه در بودن تئاتری‌ها در کنار یکدیگر شکل و معنا می‌یابد.»
وی همچنین از تمامی نهادها و سازمان‌ها و مراکزی که در برگزاری هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر همکاری و همبستگی کرده‌اند، تشکر کرد.
تجلیل از همسران هنرمندان
در این شب تجلیل از همسران عز‌ت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و اکبر رادی یکی از شگفت‌انگیزترین برنامه‌های غیرقابل پیش‌بینی بود که به پیشنهاد ایرج راد چنین برنامه‌ای شکل گرفت.
فاطمه روستایی همسر عزت‌الله انتظامی که در سال 1326 با هم ازدواج کرده و صاحب سه فرزند پسر با تحصیلات عالی موسیقی هستند، در مراسم به دلیل مسافرت حضور نداشت.
فاطمه بیات همسر علی نصیریان که در سال 1337 با هم ازدواج کرده و صاحب سه فرزند با تحصیلات فوق عالی در رشته‌های ادبیات تطبیقی، کامپیوتر و مدیریت هستند، با رفتن به بالای سِن مورد تشویق حضار قرار گرفت.
جمشید مشایخی نیز در این مراسم از همسرش گیتی افروز رئوفی که با هم در سال 1336 ازدواج کرده و صاحب سه فرزند با تحصیلات عالی هستند، تجلیل کرد.
اکبر رادی نیز که همیشه با یاد حمیده عنقاء آثارش را منتشر می‌کند، این بار نیز با تجلیل از همسرش بر گرمای مجلس افزود. آن‌ها در سال 1334 ازدواج کرده‌اند و صاحب دو فرزند پسر با تحصیلات پزشکی و مهندسی کامپیوتر هستند.
رادی در این شب به نمایندگی از جمع تجلیل شوندگان گفت:«خانم‌هایی که در کنار هنرمندان هستند، معمولاً شرایط سخت‌تری را متحمل می‌شوند برای آن که هنرمندان باید در وضعیتی آرامتر به ویژه برای نوشتن به خلق آثارشان بپردازند.»
وی افزود:«نویسنده مدام در پی پردازش یک قهرمان است. اما قهرمان کیست؟ آن کسی که عمل می‌کند یا آن که شرایط عمل را ایجاد می‌کند. تمرکز و حضوری برای نوشتن لازم است، این تمرکز از بیرون زمینه‌اش فراهم می‌شود.»
اکبر رادی با توجه به آن که در کنار همسرش تمامی مراحل سخت زندگی را پشت سر گذاشته‌اند، گفت:«اگر امروز تجلیل و تقدیری است این افتخار و تجلیل و پیمودن پله‌های شهرت با حضور همراه و همسر مهیا شده است.»
وی افزود:«امروز وقتی ایرج راد گفتند که می‌خواهیم از همسران هنرمندان تقدیر کنیم، من گریه کردم. چقدر این صحنه‌ها و این تجلیل از بزرگان که صحبت‌ کردن در کنار آن‌ها نوعی قصور و گناه است، بسیار ارزشمند است. در برابر این بزرگان جزء سجده نمی‌توان کاری کرد.»
از طرف خانه تئاتر لوح تقدیر و نشان افتخار و از طرف مرکز هنرهای نمایشی سفر به مشهد مقدس و 2 سکه بهار آزادی و از طرف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر حج عمره برای همسران هنرمندان در نظر گرفته شد.
یک صدا بودن
محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خرسندی از برگزاری هفته بزرگداشت”روز جهانی تئاتر” یاد کرد و گفت:«حضور هنرمندان به ویژه در خانه تئاتر برای تحقق پیدا کردن خواسته‌هایشان و توسعه تئاتر قابل تقدیر است.»
وی افزود:«در عین حال با حضور صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشکده‌های تئاتری و مرکز هنرهای نمایشی حرکتی مهم به منظور همبستگی و توسعه تئاتر انجام شد که باید چنین حرکتی همچنان ادامه داشته باشد.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:«تئاتر برای همه، شعاری با تلقی ملت ایران به عنوان مخاطبان اصلی هنر تئاتر است. امیدوارم که روز به روز شاهد تحقق چنین هدفی در سراسر کشور باشیم.»
وی افزود:«مردم مخاطبان اصلی تئاتر را نباید فراموش کنیم، من تبریک می‌گویم به هنرمندانی که توانسته‌اند همه مردم را مخاطب خود قرار دهند.»
محمدحسین ایمانی‌خوشخو در ادامه با اشاره به حرکت‌های علمی در کشور و پیموده شدن قله‌های رفیع گفت:«امیدوارم در جریان هنری نیز چنین حرکتی دیده شود.»
وی از تمامی اعضای خانواده تئاتر درخواست کرد تا با یک صدا بودن، توجهاتی را به خود جلب کنند تا برنامه‌ریزان کشور نیز بهتر برای آن گام بردارند.
تقدیرها
در ادامه برنامه از دو استاد پیشکسوت دانشگاه دکتر سعید کشن‌فلاح و دکتر محمود عزیزی تقدیر شد. همچنین از مهندس زعیمی و داور ندیمی انجمن نمایش کشور تقدیر کرد. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز تقدیر از اعظم بروجردی و اسماعیل فلاح فکر را در برنامه خود قرار داد.
این جشن با نمایش”نیایش” به کارگردانی نادر رجب‌پور پایان یافت.