در حال بارگذاری ...

جشن نمایشگران تئاتر خیابانی برگزار شد

جشن انجمن نمایشگران خیابانی با تقدیر از چهره‌های پیشکسوت تئاتر خیابانی، محمد صالح‌علاء، سهراب سلیمی، محمد اسکندری، علی پویان و محمود فرهنگ برگزار شد. مراسم این روز در محوطه خانه هنرمندان ایران و با هنرنمایی”پهلوان ...

جشن انجمن نمایشگران خیابانی با تقدیر از چهره‌های پیشکسوت تئاتر خیابانی، محمد صالح‌علاء، سهراب سلیمی، محمد اسکندری، علی پویان و محمود فرهنگ برگزار شد.
مراسم این روز در محوطه خانه هنرمندان ایران و با هنرنمایی”پهلوان محمد” آغاز شد. در ادامه برنامه نمایش پانتومیم”تایپیست گرسنه” توسط ریحانی اجرا شد و مجری؛ نیما کرمی، بخشی از پیام روز جهانی تئاتر را برای تماشاگران خواند.
با اجرای حرکات موزون توسط گروه نمایش خیابانی سنندج جمعیت مشتاق که از ساعتی قبل در محوطه خانه هنرمندان به انتظار آغاز مراسم نشسته بودند متراکم‌تر شده و حتی محوطه چمن نیز از جمعیت پر شده بود.
نمایش خیابانی”این گروه خشن” به کارگردانی حمیدرضا مرادی که جزء گروه‌های برگزیده خیابانی در بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر بود اجرا شده و گروه حرکات موزون فرزانه کابلی اجرایی از حرکات موزون کردی را به نمایش گذاشتند.
قائم ‌شهری‌‌ها نیز با دو عروسک تن پوش بزرگ که آن‌ها را گل بانو و گل بابا نام گذاشته‌اند میان جمعیت حاضر شده و در شادی حاضران شرکت کردند. رجب علی فلاح سازنده عروسک‌ها و کارگردان این گروه درباره این شخصیت‌های عروسکی توضیح داد:«این عروسک‌ها از نشانه‌هایی که در جامعه داریم و با اتودهایی که زده‌ایم شکل گرفته‌اند. امروزه برای خود شناسنامه‌ای و فرزندانی دارند. معمولاً در مراسم ویژه، جشن‌ها و روزهای خاص به میان مردم می‌آیند، با آن‌ها صحبت می‌کنند تا مسائل مذهبی، تربیتی و آداب و رسوم کشور را بیان کنند.»
محمد صالح‌علاء به عنوان اولین هنرمند تئاتر خیابانی ایران روی صحنه رفت و گفت:«تئاتر اختراع انسان است و تا زمانی که انسان هست تئاتر هم هست. تئاتر؛ حضور فکر در محضر شاهد است. خیلی کارها را من برای اولین بار شروع کرده‌ام که از بسیاری از آن‌ها پشیمان‌ام. اما تئاتر خیابانی جزء اولین‌هایی است که هرگز از آن پشیمان نشده‌ام. از 33 سال پیش که با پرویز بشردوست، اسکندری و دیگران نمایش”باغ آرزوها” را اجرا کردیم تاکنون.»
محمد اسکندری دیگر پیشکسوت تئاتر خیابانی گفت:«پس از انقلاب جزء اولین کسانی بودیم که به خیابان آمدیم و تئاتر را نزد مردم آوردیم. آن گاه که کسی نبود تا تئاتر کار کند و پولی برای تئاتر بپردازد به فکر رو در رویی با مردم افتادیم.»
بخش پایانی مراسم به اهداء لوح انجمن تئاتر خیابانی به برگزیدگان و پیشکسوتان این رشته از هنر نمایش اختصاص داشت. بهروز غریب‌پور، ایرج راد و منیژه محامدی برای اهداء هدایای در نظر گرفته شده روی صحنه حاضر شدند. در این بخش سهراب سلیمی، محمد اسکندری، محمد صالح‌علاء، علی پویان و محمود فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش حامیان تئاتر خیابانی دکتر حسین جعفری در بخش شهرستان‌ها، رجب‌علی فلاح از قائمشهر و در بخش تحقیق و پژوهش دکتر کمال‌الدین شفیعی و لیلی مقیمی مورد تقدیر قرار گرفتند.
پس از آن، جمشید عسگری به عنوان بازیگرو شهاب‌ غزالی به عنوان کارگردان، حامد حسین‌زادگان برای بهترین طرح و ایده و مصطفی شاه‌مرادی از سنندج به عنوان گروه شهرستانی و طیبه محمدعلی از بخش رسانه‌های شنیداری مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش خبرنگاران تلویزیون، حمیدرضا مدقق و از رسانه‌های مکتوب، رامتین شهبازی از روزنامه‌ ایران و از حوزه خبرگزاری‌ها و سایت، فهیمه پناه‌آذر از خبرگزاری فارس تقدیر شدند و در پایان جایزه ویژه این روز به حمیدرضا مرادی کارگردان نمایش”این گروه خشن” تعلق گرفت.
این مراسم که تا ساعت 20 و با اجرای نمایش خیابانی”خر” و قطعات حرکات موزون طول کشید با استقبال خانواده‌ها از غرفه‌های گریم کودکان تا ساعتی دیگر ادامه یافت.