در حال بارگذاری ...

دکتر سعید کشن‌فلاح پژوهشگر و رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری: تئاتر مقاومت انفجار، اکشن، مرگ و... نیست

پدیده‌ای مثل تئاتر هرگز ایستا نیست. در طول زمان تغییر و تحولاتی که برای انسان رخ داده، به تناسب موقعیت‌های مختلف، شکل گیری خاص خود را پیدا کرده و یک نمونه و الگو و شاخص تئاتر در همه جای دنیا یک پاسخ را نمی‌دهد و هر قوم و ملتی به تناسب فرهنگ ملی باید تئاتر خودش را داشته باشد.

در حوزه علوم انسانی، هنر و مقولاتی مثل فرهنگ، پژوهش در حقیقت اساس کار شکل گیری تولید و بازنمایی چیزی است که در برخورد با مسائل انسانی توجه شده است.
دکتر سعید کشن‌فلاح پژوهشگر و رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت با بیان این مطلب اظهار داشت:«پدیده‌ای مثل تئاتر هرگز ایستا نیست. در طول زمان تغییر و تحولاتی که برای انسان رخ داده، به تناسب موقعیت‌های مختلف، شکل گیری خاص خود را پیدا کرده و یک نمونه و الگو و شاخص تئاتر در همه جای دنیا یک پاسخ را نمی‌دهد و هر قوم و ملتی به تناسب فرهنگ ملی باید تئاتر خودش را داشته باشد.»
این عضو پیوسته گروه هنرهای نمایشی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:«تئاتر در جامعه ایران یک عنصر وارداتی و حاصل رویکرد جامعه از سنت به مدرنیته بوده است و بنابراین برای شناخت، علایق فرهنگی باید از طریق پژوهش عمل کرد.»
دکتر سعید کشن‌فلاح اضافه کرد:«ما نه تنها در حوزه علوم به پژوهش نیاز داریم، بلکه برای هماهنگی با فرهنگ جهانی در حوزه فرهنگ و هنر هم شدیداً محتاج پژوهش هستیم.»
این عضو هیئت مدیره”موسسه فرهنگی ـ هنری گیتی” در خصوص نقش پژوهش در تئاتر مقاومت اظهار داشت:«وقتی صحبت از تئاتر مقاومت می‌شود به طور طبیعی بحث تئاتر دفاع مقدس پیش می‌آید و ما اکنون یک دوران طولانی را از جنگی که به کشورمان تحمیل شده است، گذرانده‌ایم. حال می‌توانیم با برخورد و رویکرد تازه‌ای، عمق مسائل و ماجراها و ارزش‌های مربوط به دوران دفاع مقدس را بشناسیم و بشناسانیم.»
دکتر سعید کشن‌فلاح افزود:«رویکرد به اشکالی از تئاتر دفاع مقدس که به دلیل شرایط ویژه زمان جنگ به دست آمده بود، در این دوران کارساز نخواهد بود.»
سردبیر مجله تخصصی”صحنه” تصریح کرد:«تئاتر مقاومت عنوانی عام و کلی است که بعد از هر حماسه‌ای در هر جامعه‌ای شکل می‌گیرد و تصویرگر مقاومت آن است. در نمایشنامه”خاموشی دریا” اثر رکور ما تاثیر هجوم آلمان‌ها به فرانسه و اشغال این کشور و مقاومت ملت فرانسه را می‌بینیم. در این اثر نمایشی، مقاومت فرهنگی و بدون خشونت مردم فرانسه به زیبایی ترسیم شده است و با دقت نظر فرهنگ یک ملت بیان شده است.»
این پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان داشت:«تئاتر مقاومت انفجار، اکشن و مرگ و حتی شهادت نیست بلکه تصویر کردن ارزش‌ها و شاخصه‌های مقاومت است. از همین رویکرد”آرش” هم اسطوره مقاومت به حساب می‌آید و می‌بینیم که این اسطوره را هنرمندان زیادی در تئاتر معاصر(از هنرمندان پیشکسوت و به اصطلاح استخوان‌دار این حرفه تا جوانان) کار کرده‌اند و مقاومت را تصویر کرده‌اند.»