در حال بارگذاری ...

همایش تئاتر شناسی اوژن یونسکو در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

این همایش شامل بخش‌های مختلفی مانند سخنرانی، میزگرد، پخش فیلم و فیلم تئاتر، اجرای نمایش و نمایشنامه‌خوانی است و تاکنون در برنامه سخنرانی‌های همایش تئاترشناسی یونسکو نام این افراد دیده می‌شود: دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی با موضوع”زبان در نمایشنامه‌های یونسکو”، دکتر فرشید ابراهیمیان با عنوان”ساختمان، زبان، معنا”، پرفسور احمد کامیابی‌مسک با عنوان”نقد نمایشنامه‌های یونسکو”، دکتر قطب‌الدین صادقی با عنوان”استهزاء در آثار یونسکو”، احسان مقدسی با عنوان”اساطیر و اندیشه اساطیری در آثار یونسکو با نگاهی به نمایشنامه شاه می‌میرد”. همچنین دکتر محمدرضا خاکی و سعید اسدی در این فهرست قرار دارند.

همایش تئاترشناسی اوژن یونسکو، 26 و 27 اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این همایش که توسط کانون نمایش اداره امور فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه تهران و با همکاری گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبا و زیر نظر پرفسور کامیابی‌مسک برگزار می‌شود، دومین همایش تئاترشناسی نویسندگان معاصر است که توسط این کانون نمایش برگزار می‌شود. این همایش شامل بخش‌های مختلفی مانند سخنرانی، میزگرد، پخش فیلم و فیلم تئاتر، اجرای نمایش و نمایشنامه‌خوانی است و تاکنون در برنامه سخنرانی‌های همایش تئاترشناسی یونسکو نام این افراد دیده می‌شود: دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی با موضوع”زبان در نمایشنامه‌های یونسکو”، دکتر فرشید ابراهیمیان با عنوان”ساختمان، زبان، معنا”، پرفسور احمد کامیابی‌مسک با عنوان”نقد نمایشنامه‌های یونسکو”، دکتر قطب‌الدین صادقی با عنوان”استهزاء در آثار یونسکو”، احسان مقدسی با عنوان”اساطیر و اندیشه اساطیری در آثار یونسکو با نگاهی به نمایشنامه شاه می‌میرد”. همچنین دکتر محمدرضا خاکی و سعید اسدی در این فهرست قرار دارند.
در بخش فیلم تئاتر نیز نمایشنامه”درس” و فیلم کوتاهی با عنوان”مروری بر زندگی و آثار یونسکو” اکران می‌شود.
نمایش”دختر دم بخت” به کارگردانی پیمان ملکی‌مقدم از گروه هنری کیا روی صحنه می‌رود و عاسبی‌خلقی نیز یکی از ترجمه‌های دکتر ناظرزاده را که هنوز چاپ نشده با عنوان”مذحکه زبانی” خواهد خواند.
دبیرخانه همایش نیز اعلام کرد مجموعه شش جلدی نفیسی با عنوان دایره‌المعارف آثار که زیر نظر رضا سیدحسینی و توسط انتشارات سروش به چاپ رسیده را به عنوان هدیه‌ برای سخنرانان همایش تهیه کرده است.
گفتنی است نماینشامه‌های یونسکو در طول تاریخ تئاتر و در تمام دنیا، بیشترین تعداد اجراها را به خود اختصاص داده است.
مهر ماه سال گذشته نیز چهارده هزارمین اجرای نمایشنامه”درس” به کارگردانی احمد مدنی در پاریس جشن گرفته شد.
یونسکو را پادشاه تئاتر قرن بیستم لقب داده‌اند و پرفسور احمد کامیابی‌مسک نیز که رساله پایان‌نامه دکترای دولتی خود را که آخرین مدرک دانشگاهی جهان محسوب می‌شود، درباره یونسکو و بکت نوشته است.
گفتنی است همایش تئاترشناسی یونسکو ساعت 10 صبح تا 19 در روزهای 26 و 27 اردیبهشت برگزار می‌شود.