در حال بارگذاری ...

”طناب” خودمان را خلق می‌کنیم

فیلم معروف طناب هیچکاک برای اجرا در ایران از سوی رحمت امینی به نمایش نامه تبدیل می شود و علی رحیمی آن را در تابستان سال جاری در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می برد.

رحمت امینی این روزها مشغول دراماتورژی نمایشنامه”طناب” است که براساس فیلمنامه”طناب” اثر آلفرد هیچکاک نوشته است.
به گزارش سایت ایران تئاتر، امینی در حال کار کردن روی متن این نمایشنامه است تا آن را برای اجرا در تیر و مرداد به علی رحیمی کارگردان اثر بسپارد. امینی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، گفت:«مضمون و محتوای”طناب” همچنان در دنیای معاصر قابل پرداخت است. علاوه بر مضمون و محتوا باید گفت که قصه و ماجرای این فیلمنامه دارای تعلیق جذابی برای مخاطب است. یکی دیگر از ویژگی‌های این اثر که قابلیت صحنه‌ای خاصی دارد، رویدادگاه اثر یعنی یک آپارتمان است. علاوه بر آن ویژگی‌های فیلم شناسی خاصی نیز در اثر هیچکاک وجود دارد که توجه مرا جلب کرد. طناب هیچکاک جزء فیلم‌های”سکانس پلان” است و دوربین بدون هیچ قطعی کل جریان را ضبط کرده درست مانند یک تئاتر تلویزیونی.»
امینی با بیان این که ”پاتریک همیلتون” نیز یک نمایشنامه با همین نام دارد که تاکنون به فارسی ترجمه نشده گفت:« در اصل هیجکاک طناب را براساس نمایش نامه پاتریک همیلتون ساخته است.گرچه در حال حاضر نیازی به نوشته همیلتون نداریم ولی با جست‌وجو در اینترنت اصل اثر را پیدا کرده و مقایسه‌ای با آن نیز خواهیم داشت. در هر حال آن چه برای صحنه نوشته می‌شود با اثر هیچکاک تفاوت‌هایی خواهد داشت. ما قصد داریم مضمون و روح اثر را بگیریم و”طناب” خودمان را خلق کنیم. طی جلساتی که با کارگردان و گروه داشته‌ام و اتودهایی که زده می‌شود نظراتی به من منتقل شده که به امید خدا حاصل آن نگارش یک متن نو و تازه خواهد بود. این که این متن چقدر با اثر هیچکاک تفاوت دارد، در اجرا مشخص خواهد شد.»
وی افزود:«برای مثال شخصیت”دیوید” که در ابتدای کار کشته می‌شود و البته در طول ماجرا درباره او صحبت می‌شود را داریم، اما همه می‌دانند که شخصیت‌پردازی با دوربین تفاوت عمده‌ای با شخصیت‌پردازی در تئاتر دارد. این امر باعث می‌شود که در عناصر دیگر نیز تغییراتی ایجاد شود. بنابراین ممکن است مجبور شویم برای نمایشی کردن فیلم تعدادی پرسوناژ به متن اضافه کنیم.»»
علی رحیمی، کارگردان این نمایش درباره”طناب” به خبرنگار ما گفت:«طبق معمول کارهای هیچکاک، ”طناب” یک اثر جنایی است و به لحاظ تک پلانه بودن جزء آثار شاخص هیچکاک محسوب می‌شود و نوع قصه و پردازش آن گیراست.»
وی درباره کارگردانی این اثر خاطر نشان کرد:«سعی داشتم یک برگردان از فیلم انجام دهم. رحمت امینی چند گزینه را پیشنهاد داد که از میان آن‌ها این اثر را به دلیل دراماتیک‌تر بودن و داشتن امکان اجرای صحنه‌ای انتخاب کردم.»
وی درباره گروه اجرایی نمایش طناب گفت:«گروه نیایش طبق برنامه مرکز هنرهای نمایشی و تئاترشهر یک سهمیه اجرا داشت ولی از آن جا که وقت بچه‌های گروه پر است سعی کردیم از افراد گروه‌های دیگر برای اجرا دعوت کنیم و در حال حاضر هم ارتباط تنگاتنگی با گروه مهر داریم.»
وی با بیان این که در حال حاضر بازیگران خوب ترافیک کاری بیشتری دارند درباره زمان اجرای نمایش گفت:«طبق برنامه تیر و مرداد باید این نمایش را اجرا کنیم و به احتمال زیاد از هفته آینده تمرینات را شروع می‌کنیم.»
این کارگردان تئاتر درباره سالن اجرای نمایش‌اش گفت:«به دلیل عمق صحنه، چهارسو و قشقایی را پیشنهاد دادیم ولی حالا قرار شده در تالار سایه اجرا کنیم. اولویت اول ما تناسب سالن با شیوه‌های اجرایی بوده است. با این که همزمان با نمایش علیرضا اولیایی اجرا خواهیم داشت قطعاً مسائلی به خاطر طراحی صحنه داریم که امیدواریم حضور اولیایی به عنوان طراح صحنه ما از مشکلات بکاهد.»
بنابر گفته رحیمی، شبنم مقدمی انتخاب بازیگران را انجام می‌دهد و تا این لحظه جواد مولانیا، مسعود میرطاهری و نگار عابدی به طور قطع در اجرا حضور دارند. همچنین لیلی رهنما به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز، مرجان سلطانی منشی صحنه و عکاس گروه نیز فرشته دلشاد هستند. نیما عظیم‌نژاد نیز موسیقی کار را برعهده دارد.