در حال بارگذاری ...

سعی کردیم این همایش کیفیت خود را به سطح یک همایش بین‌المللی نزدیک کند

دکتر مجید سرسنگی دبیر همایش پژوهشی تئاتر مقاومت:۹۹ درصد مقالات ارائه شده به این همایش از سوی استادان تئاتر، فارغ التحصیلان و دانشجویان بوده است و این نوید را برای ما دارد که تئاتر دفاع مقدس به سمت دانشگاه‌ها حرکت می‌کند. در بین نام سخنرانان این همایش می‌توان به اساتیدی همچون شیرین بزرگمهر، بهروز غریب‌پور، مختاباد، فرهاد مهندس‌پور، پروفسور کامیابی‌مسک، تاجبخش فنائیان، نغمه ثمینی و دیگران اشاره کرد.

ارتباط تنگاتنگ همایش پژوهشی تئاتر مقاومت با دانشگاه و اساتید آن از جمله ویژگی‌های سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت است که با همکاری گروه تئاتر دانشگاه تهران به طور خاص و دیگر گروه‌های تئاتر دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.
به گزارش سایت ایران تئاتر، دکتر مجید سرسنگی دبیر همایش پژوهشی تئاتر مقاومت در نشست مطبوعاتی این همایش با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت:«سعی کرده‌ایم این همایش استانداردهای یک همایش علمی را داشته باشد و کیفیت خود را به سطح یک همایش بین‌المللی برساند. امسال نیز با در نظر گرفتن موضوع خاص برای همایش به سوی تخصصی‌تر شدن آن حرکت کرده‌ایم. نمایشنامه را به صورت خاص، موضوع و تم اصلی همایش قرار دادیم که در دو بخش نمایشنامه‌های دفاع مقدس و نمایشنامه‌های جنگ مقالاتی را دریافت کردیم.‌»
وی حضور چشمگیر و گسترده اعضای علمی دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان تئاتر و دانشجویان را از ویژگی‌های این همایش دانست و افزود:«99 درصد مقالات ارائه شده به این همایش از سوی استادان تئاتر، فارغ التحصیلان و دانشجویان بوده است و این نوید را برای ما دارد که تئاتر دفاع مقدس به سمت دانشگاه‌ها حرکت می‌کند. در بین نام سخنرانان این همایش می‌توان به اساتیدی همچون شیرین بزرگمهر، بهروز غریب‌پور، مختاباد، فرهاد مهندس‌پور، پروفسور کامیابی‌مسک، تاجبخش فنائیان، نغمه ثمینی و دیگران اشاره کرد.»
وی با ارائه آماری از مقالات رسیده به همایش گفت:«در مجموع از 35 خلاصه مقاله‌ای که دریافت کردیم 21 مقاله به حوزه تئاتر دفاع مقدس و 14 مقاله به حوزه جنگ مربوط می‌شد. پس از بررسی خلاصه مقالات به این نتیجه رسیدیم که همه واجد حضور در همایش هستند و قرار شد تا 20 فروردین ماه 85 اصل مقالات به دبیرخانه ارسال شود. در نهایت 17 مقاله با موضوع دفاع مقدس و هشت مقاله با موضوع جنگ در این همایش به صورت کتاب ارائه می‌شوند که در هر بخش شش مقاله قرائت خواهد شد.»
سرسنگی ضمن اشاره به تهیه فهرست موضوع شناسی دفاع مقدس و موضوع شناسی جنگ در جغرافیای ایران تصریح کرد:«چاپ مجموعه مقالات رسیده به همایش در کتابی با بیش از 400 صفحه و چاپ کتابچه خلاصه مقالات از جمله فعالیت‌های دبیرخانه همایش است. همچنین دومین نمایشگاه تخصصی منابع تئاتر مقاومت را با رویکردی به نمایشنامه‌های جنگ ایران و جهان برپا خواهیم کرد که از سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی جمع‌آوری شده‌اند.»
سرسنگی با بیان این که بسیاری از نویسندگان برای تئاتر ایران شناخته شده نیستند از کوشش دبیرخانه همایش برای ذکر مشخصات کامل نشرشناسی و شرح مختصری از زندگی نویسندگان خبر داد و افزود:«حاصل این فعالیت‌ها در دو جلد تنظیم شده و با عنوان”فرهنگ نمایشنامه‌های جنگ” منتشر خواهد شد.»
مدیر گروه آموزش هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای پردیس دانشگاه تهران سومین بخش همایش را گزینش پایان‌نامه‌های دفاع مقدس عنوان کرده و افزود:«محدوده زمانی شهریور 59 تا شهریور 84 را در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. همه دانشگاه‌ها و گرایش‌های تئاتر را نیز جست‌وجو کردیم و با بررسی کمیته علمی همایش 28 پایان نامه از دوره کارشناسی و هفت پایان نامه دوره کارشناسی ارشد به دست آمد که قرار است در هر مقطع یک پایان نامه برتر همراه با استاد راهنمای آن مورد تقدیر قرار گیرند. در ضمن چاپ این پایان نامه‌ها را نیز به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پیشنهاد داده‌ایم. علاوه بر آن بخش‌هایی از این پایان‌نامه‌ها را انتخاب کرده‌ایم تا در یک مجلد چاپ شوند.»
وی ضمن تشکر از بنیاد روایت فتح و سردار اثباتی، دانشگاه تهران و همکاران خود در برگزاری این همایش از مدیران شبکه چهار و پنج سیما سپاسگذاری کرده و اعلام کرد:«شبکه چهار سیما با پوشش سومین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت ویژه برنامه خاص تئاتر مقاومت را تهیه خواهد کرد که به تدریج پخش خواهد شد.»
در پایان این نشست حسین مسافرآستانه، رئیس همایش پژوهشی تئاتر مقاومت و مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به همراه دکتر مجید سرسنگی به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.