در حال بارگذاری ...

قرار نیست”کوری” خوزه ساراماگو را عیناً اجرا کنیم

این رمان دراماتیک نیست اما موضوع جذابی دارد و به همین دلیل هم آن را برای اجرا انتخاب کردم. ضمن این که نمایشنامه مطلقاً تمام کتاب نیست، بلکه بخش‌هایی از کتاب به انتخاب ماست./ اگر قرار باشد اثر با تمام شرایط و عین به عین روی صحنه بیاید، مثل کاری که من در نمایش”سووشون” انجام دادم، کار کردن قدری راحت‌تر است چون دیالوگ در نمایشنامه وجود دارد و فضا دراماتیک است ولی در این کار چون فقط از موضوع استفاده شده کار مشکل‌تر است. برای مثال همه بازیگران با این که با چشم باز روی صحنه حاضر می‌شوند ولی درواقع کور هستند و تنها یک نفر است که در نمایش قادر به دیدن است./ تمام اعضای گروه پیوند در اجرای این نمایش همکاری می‌کنند. از جمله مهوش افشارپناه، محمد اسکندری، محمد شیری، سهیلا رضوی، مهدی میامی، رضا مختاری، اشکان صادقی و... که بازیگران نمایش هستند.

منیژه محامدی به زودی تمرینات نمایش”کوری” نوشته محمد اسکندری را آغاز می‌کند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، اسکندری این نمایشنامه را براساس رمان”کوری” اثر ماندگار خوزه ساراماگو نوشته که به گفته محامدی برداشتی آزاد از این اثر است.
محامدی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر، زمان اجرای نمایش را 20 مرداد ماه به بعد و محل آن را تالار اصلی اعلام کرد و درباره انتخاب این رمان برای اجرای صحنه‌ای گفت:«این رمان دراماتیک نیست اما موضوع جذابی دارد و به همین دلیل هم آن را برای اجرا انتخاب کردم. ضمن این که نمایشنامه مطلقاً تمام کتاب نیست، بلکه بخش‌هایی از کتاب به انتخاب ماست.»
وی با اشاره به این که قرار نیست در این کار تمام قصه روایت شود، خاطر نشان کرد:«اگر قرار باشد اثر با تمام شرایط و عین به عین روی صحنه بیاید، مثل کاری که من در نمایش”سووشون” انجام دادم، کار کردن قدری راحت‌تر است چون دیالوگ در نمایشنامه وجود دارد و فضا دراماتیک است ولی در این کار چون فقط از موضوع استفاده شده کار مشکل‌تر است. برای مثال همه بازیگران با این که با چشم باز روی صحنه حاضر می‌شوند ولی درواقع کور هستند و تنها یک نفر است که در نمایش قادر به دیدن است.»
محامدی درباره تعداد بازیگران نمایش افزود:«38 بازیگر در کار حضور دارند. در واقع 18 بازیگر تمام مدت روی صحنه هستند و 20 تای دیگر قسمت آخر نمایش روی صحنه می‌آیند که عمدتاً هم از دانشجویان من هستند.»
وی که در بسیاری از نمایش‌هایش از حضور جوانان بهره گرفته در این مورد اشاره کرد:«کار کردن با جوانان به هیچ وجه برایم خسته کننده نیست چون حرفه‌‌ای‌های نمایش همگی در تلاشند که به جوان‌ترها کمک کنند. در ضمن جوانانی هم که با من کار می‌کنند می‌دانند باید چگونه در گروه رفتار کنند.»
وی سپس درباره بازیگران نمایش گفت:«تمام اعضای گروه پیوند در اجرای این نمایش همکاری می‌کنند. از جمله مهوش افشارپناه، محمد اسکندری، محمد شیری، سهیلا رضوی، مهدی میامی، رضا مختاری، اشکان صادقی و... که بازیگران نمایش هستند. طراح صحنه و لباس ملک‌جهان خزاعی، مدیر اجرا مریم غیورزاده و موسیقی به عهده ارشام مودبیان است.»
محامدی در پایان اشاره کرد:«به محض این که محل تمرین و بودجه اجرای نمایش مشخص شود تمرینات نمایش را آغاز خواهم کرد.»