در حال بارگذاری ...
یادداشت علی عابدی در سالروز 50 سالگی تماشاخانه سنگلج

سنگلج حافظه شفاهی تئاتر است

18 مهرماه سالروز افتتاح و پنجاهمین سال فعالیت تماشاخانه سنگلج است، به همین منظور علی عابدی، مدیر این تماشاخانه در یادداشتی، سنگلج حافظه شفاهی تئاتر ایران دانست و با اشاره به ضرورت پاس‌داشت نیم قرن فعالیت تماشاخانه سنگلج، دلایل تعویق در برگزاری جشنی به‌ این منظور را همدردی با قربانیان فاجعه منا اعلام کرد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در یادداشت عابدی آمده است:«امروز 18 مهر ماه است .  اینجا چراغی روشن است و هنوز تماشاگرانی را می بینیم که به عشق دیدن تئاتر پا به تماشاخانه ای می‌گذارند که با گذشتن عمری حدود  پنجاه سال؛  هنوز سر پا ایستاده و نفس می‌کشد . تماشاخانه‌ای که شاهد اجرای آثار مهمی از تاریخ تئاتر ایران بوده و نیم قرن تجر به را پشت سر گذرانده است.

 سنگلج واقع در خیابان بهشت . ضلع جنوبی پارک شهر . خاطرات زیادی را درخود جای داده است، خاطراتی که تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین را می‌سازد. تمام آن داشته هایی که در تاریخ تئاتر ایران با نام "تئاتر ملی" و  یا ایرانی می‌شناسیم که گره در زلف بزرگانی چون بهرام بیضائی،عباس جوانمرد ، علی نصیریان  ، عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، جعفر والی، داود رشیدی و هنرمندان  اثرگذار دیگری دارد. همانانی که به این تماشاخانه عزت و جایگاه بخشیده‌اند .

تماشاخانه سنگلج با آن نقش و نگار پیشانی سردرش که به حق نشانی درست از یک پایگاه هنری را به مخاطب نشان می‌دهد، هرچند در طول عمر پر بهای خود نامهربانی زیادی به لحاظ عدم رسیدگی و توجه به زیر ساخت‌های ساختمانی و تاسیساتی به خود دیده است، ولی چند سالی است که به همت خادمانش سعی دارد چهره با طراواتی از خود نشان دهد. همین سال‌ها که با اجرای نمایش‌های ایرانی و فعالیت گروه‌های مختلف  در این راستا، ‌عنوان خاستگاه تئاتر ملی ایران را نیز پیدا کرده است .

سنگلج  تنها یک تماشاخانه معمولی نیست . سنگلج بخش عظیمی از حافظه شفاهی تئاتر ایران را در خاطر دارد که شاید تاریخ تئاتر ما به سادگی از کنار آن گذشته است .  به‌این منظور بود و برای یادآوری  و بازآفرینی  خاطرات  و همه آنچه که در مکتوبات تئاتری ما نیست، نشست هایی تحت عنوان«تئاتر از نگاه سنگلج» را برگزار نموده و می نماییم تا گنجینه‌ای به طریق تاریخ شفاهی زنده بماند.

اما امروز ما با توجه به اهمیت و ضرورت برطرف کردن مشکلات فنی و زیرساختی این  تماشاخانه برآن شدیم  تا با هماهنگی و همیاری تمام آنانی که مسئولند و می‌توانند، بخشی از این مشکلات را رفع نماییم که در این میان علاوه بر وزارتخانه متبوع، به حق مدیران و  شهردار منطقه دوازده تهران نیز همراه ما بوده اند. 

تماشاخانه سنگلج با اینکه سال‌ها یکی از مطرح ترین جایگاه‌های تئاتر ایران بوده است ولی شرح وضعیت امروز این تماشاخانه در کنار آنچه در همین روزگار بر سر تئاترهای لاله زار آمد، باعث نگرانی اهالی تئاتر گردیده که مبادا هجوم هجمه های کاذب و روبه‌رشد شهری باعث شود این تماشاخانه نیز به مرور زمان عاقبتی چون تئاتر سعدی و نصر و پارس و... را پیش‌ رو داشته باشد و ضربه‌ای دیگر به روح پریشان و آزرده خاطر اهالی هنر وارد شود و چراغی دیگر از این خانه به خاموشی فرو برود. برای نشان دادن ضرورت روشن ماندن این چراغ تصمیم گرفتیم جشن پنجاه سالگی سنگلج را با شکوه برگزار کنیم و به‌این منظور، چندین نشست و جلسه برگزار کردیم و حاصل چنین نشست‌هایی عقد تفاهم‌نامه فرهنگی و عمرانی با شهرداری منطقه دوازده گردید که مقرر شد امروز 18 مهر ماه به مناسبت پنجاهمین سالگرد سنگلج مراسمی شایسته برگزار شود . اما با توجه به فضای اندوه بار این روزهای جامعه و احترام به قربانیان فاجعه منا و از سویی دیگر مصادف شدن این روز با سفر گروهی هنرمندان پیشکسوت،  برآن شدیم تا این جشن پس از ایام محرم و صفر برگزارشود.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران