در حال بارگذاری ...

”گلی گلی جون”؛ برداشت کمرنگی از شعر علی کوچیکه، با بهره‌گیری از تکنیک‌های نمایش عروسکی

در حال حاضر روی چند شیوه و تکنیک اجرایی متفاوت کار می‌کنم که با مقایسه آن‌ها بهترین شیوه را برخواهم گزید. در این میان تکنیک عروسک‌های سایه، عروسک‌ ماوراء بنفش، شبه بونراکو و تاپ تیبل را مد نظر دارم که با چیدمان و ارتباط آن‌ها با قطعات داستان، امکان دارد از تمام این تکنیک‌ها بهره ببرم.

”گلی گلی جون” با یک تم رومانتیک، در حال و هوای تهران قدیم، به توصیف شاعرانه مرگ برای نوجوانان می‌پردازد.
عادل بزدوده استاد دانشگاه، کارگردان و عروسک‌ ساز که نمایشنامه”گلی گلی جون” را برای یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی ارائه کرده درباره این متن به سایت ایران تئاتر گفت:«”گلی گلی جون” را 18 سال پیش و براساس برداشت کمرنگی از شعر علی کوچیکه فروغ فرخزاد نوشتم. این متن حال و هوای تهران دهه 30 را به خوبی نشان می‌دهد. سعی کرده‌ام با دخل و تصرفی که در آن انجام می‌دهم نگاهی شاعرانه به یکی از واقعیت‌های زندگی نوجوانان داشته باشم.»
وی درباره شیوه اجرایی این متن گفت:«در حال حاضر روی چند شیوه و تکنیک اجرایی متفاوت کار می‌کنم که با مقایسه آن‌ها بهترین شیوه را برخواهم گزید. در این میان تکنیک عروسک‌های سایه، عروسک‌ ماوراء بنفش، شبه بونراکو و تاپ تیبل را مد نظر دارم که با چیدمان و ارتباط آن‌ها با قطعات داستان، امکان دارد از تمام این تکنیک‌ها بهره ببرم.»
این کارگردان تئاتر با تاکید بر لزوم اعلام زود هنگام نتایج بازخوانی‌های جشنواره عروسکی گفت:«از آن جا که من به عنوان یک شخصیت حقیقی در جشنواره شرکت کرده‌ام و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هیچ مسئولیتی نسبت به من و بالعکس ندارد باید شرایط تمرین و موقعیت کار هر چه زودتر و در یک شرایط صحیح تعریف شود.»
بزدوده با اشاره به مهمترین نگرانی خود که همان عملی نشدن وعده‌هاست، افزود:«در جشنواره قبل قرار بود سه کار حرفه‌ای تولید شود که از آن میان تنها کار من آماده شد ولی سرانجام یک پنجم نرخ تعیین شده را به من دادند و من ماندم و گروهی که همراهم تلاش کرده‌ بودند. به طور قطع برای کاری که برای سالن اصلی تئاترشهر تولید شده باید شرایطی فراهم شود که گروه بتواند حداقل 20 اجرا داشته باشد. اکنون همان کاری را که شرایط اجرای آن فراهم نشد، با تمهیداتی برای اجرا در کانون پرورش فکری کودکان آماده کرده‌ام ولی تا این لحظه اجرای ما قطعی نشده است.»
وی ضمن تشکر از سایت ایران تئاتر برای پیگیری سرنوشت همه تولیدات تئاتر درباره دلایل تاخیر در اجرای نمایش”چی شده چه خبره” گفت:«شورای کانون پرورش فکری تا این لحظه پاسخ داده پیام نمایش برای نوجوانان سنگین است. تاکید می‌کنم کار باید تفکر برانگیز باشد. کار من بسیار جدی است و فکر و اندیشه نوجوان را به کار می‌گیرد و بچه‌ها فقط برای شادی به تماشای آن نخواهند آمد. مسئولان کانون نیز تا این لحظه در ارائه پاسخ مکث کرده‌اند چون تاکنون این چنین متنی اجرا نشده است. البته در گذشته یکی دو متن تفکر برانگیز و کاملاً موفق در کانون اجرا شده‌اند که می‌توانم به عنوان نمونه از”جنگ کور” نام ببرم.»
بزدوده با تاکید بر این که نوجوانان در این زمان به درست فکر کردن نیاز دارند گفت:«باید تمهیداتی اندیشیده شود تا جایگاه نمایش تفکر برانگیز برای نوجوانان وجود داشته باشد. نوجوان به عنوان سازنده اجتماع آینده باید با اندیشه و فکر به جامعه نگاه کند. دوستان نمایشنامه‌نویس نیز باید بیشتر بر این مقوله تمرکز کنند تا در ضمن آن که روحیه شادی در بچه‌ها تقویت می‌شود، زنگ خطر نیز برایشان به صدا درآید.»