در حال بارگذاری ...

«مارا ساد» در بندرعباس روی صحنه می‌رود

گروه تئاتر ققنوس به کارگردانی امین سالاری نمایش «مارا-ساد» را در بندرعباس به صحنه می‌برد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، گروه تئاتر ققنوس در بندرعباس، مشغول تمرینات نهایی خود برای اجرای عمومی و حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. نمایش «شکنجه و قتل ژان پل مارا به اجرای ساکنین تیمارستان شارنتون به کارگردانی مارکی دوساد» که به شکل خلاصه‌شده «مارا-ساد» خوانده می‌شود  نوشته‌ پیتر وایس، است که برای نخستین بار در سال 1963 در آلمان منتشر شد.

متن نمایش بر دو شخصیت واقعی و نمایشی است؛ شخصیت نخست مارکی دوساد عجیب‌ترین پدیده در سنت ادبیات فرانسه و دیگر شخصیت عمده در نمایشنامه ژان پل مارا، سیمای برجسته انقلاب فرانسه است. موضوع این نمایشنامه تخیلی است و تنها بر این حقیقت تکیه دارد که ساد، در مراسم تدفین مارا به یاد او سخنرانی کرد.

این نمایشنامه را محمد نجفی به فارسی برگردانده و درروندشکل‌گیری آن از آیین‌های جنوب کشور همچون مراسم اهل هوا استفاده شده‌است.

بلقیس بهزادی شاعر و بازیگر این نمایش، بیش‌تر اشعار موجود در نمایشنامه را بازنویسی و به گویش هرمزگانی تبدیل کرده است.

در این نمایش: فهیم میرابی، برهان اکبری، بلقیس بهزادی، محمد سایبانی، جواد انصاری، عدنان انصاری، بنفشه بهارلویی، نادر انصاری، دریا سایبانی، زهرا کردانی، ام‌البنین جایباش، سحر رشیدی، ساینا امیری، هادی علیشاپور و یاشار محسنی ایفای نقش می‌کنند.

گروه موسیقی «یمبو» آهنگ‌سازی و اجرای تمامی قطعات این نمایش را به عهده‌دارند که اعضای آن: عماد زارعی، طارق نیک پور، برهان اکبری، سحر کدیور و بهنام حسن‌پور هستند.

این اثر بارها به زبان‌های مختلف روی صحنه رفته است و سال 1967فیلمی از «پیتر بروک» به همین نام ساخته شده‌است.

این نمایش آذرماه در بندرعباس اجرا می‌شود.




نظرات کاربران