در حال بارگذاری ...

نشست خبری رونمایی از پوستر تئاتر مقاومت برگزار شد

نشست رسانه‎ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شنبه 30 آبان در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، سید ناصر حسینی به دعوت دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: اگر بتوان مقاومت و جنگ را به یک پیکر تشبیه کرد، این پیکر یک جسم دارد متشکل از ادبیات کلیات جنگ که شامل همان تیپ‌ها و لشگرها و یگان‌هایی است که این چنین حماسه آفریدند و یک روح شامل دفاع مردمی ملت ایران که تئاتر مقاومت بیشتر به روح این پیکر باید بپردازد.

حسینی‎پور افزود: یکی از ویژگی‌های مقاومت ملت ایران، مردمی بودن آن است و همین مردمی بودن سبب شد تا از یک روستایی نویسنده ساخته شود . جالب است متذکر شوم که من اصلا نویسنده نبودم و نویسندگی را نمی‌دانستم اما جنگ از ما نویسنده ساخت و این دلیل بزرگی و خاص بودن ادبیات دفاع مقدس است

او با اشاره به پست دیده‌بانی خود در سال‌های دفاع مقدس ادامه داد: من در این سال‌ها دریافتم که می توان اسیر بود اما دیده‌بان باقی ماند و گزارش دیده‌بانی من در این سال‌ها همین کتاب هشتصد صفحه‌ای شد که افتخار داشتم نگاه مقام معظم رهبری آن را در 30 شب بخواند و ابراز کنند که در مجموعه‌های نوشتاری که از جنگ خوانده‌ام، هیچ یک تصویرسازی همانند این اثر نداشته است.

و منظور ایشان از این تصویر سازی همان تئاتر مقاومت است که امروز به بهانه‌اش دور هم جمع شده‌ایم.

حسینی‎پور در ادامه تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب خود را خواند و گفت: امیدوارم کار دوستان من در جشنواره تئاتر مقاومت مقبول رضای حق قرار بگیرد.

حسین پارسایی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مقاومت نیز در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره و اجرای عمومی آثار به صحنه رفته در بخش‌های مختلف، گفت: تمامی آثاری که در جشنواره امسال شرکت کردند در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی، عروسکی، عکس و پوستر و رادیو تئاتر آثار خود را به مخاطبان ارائه خواهند داد. این در حالی است که ۱۴ تالار نمایشی در هفته پایانی جشنواره به اجرای عمومی آثار شرکت کننده اختصاص خواهد داشت.

پارسایی بیان کرد: در بخش عکس و پوستر ۶۰ اثر، در بخش کودک و نوجوان شش اثر، در بخش خیابانی ۲۲ اثر، در بخش نمایشنامه‌نویسی ۱۱ متن نمایشی و در بخش رادیو تئاتر هفت اثر به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کردند که در بخش صحنه ای کارها ضمن اجرای عمومی به صورت رقابتی نیز برگزار خواهد شد که محمدعلی خبری، حمیدرضا افشار، رضا صمدپور، کوروش زارعی، هما جدی کار و وحید آقاپور به عنوان هیات انتخاب و مرتضی سرهنگی، مسعود رایگان و تاج بخش فنائیان به عنوان هیات داوران حضور دارند. این در حالی است که در بخش خیابانی نیز سیدجواد روشن، میلاد اکبرنژاد و سیروس همتی به عنوان هیات انتخاب و برزو ارجمند، سیمین امیریان و آرش دادگر در بخش نمایشنامه‌نویسی، مهرداد رایانی‌مخصوص، فارس باقری و شهرام احمدزاده به عنوان داور حضور دارند. در بخش کودک و نوجوان هما جدی کار، وحید آقاپور و رضا صمدپور هیات انتخاب داوری آثار هستند.

پارسایی در معرفی هیات داوران بخش عکس و پوستر نیز گفت: حمید جبلی، عباس کوثری و سیامک زمردی‎مطلق در بخش عکس و ابراهیم حسینی، محمدرضا دوست محمدی و امیر عبدالحسینی در بخش پوستر کار قضاوت آثار را برعهده دارند. در این بخش با همکاری که صورت گرفته است، آثار منتخب در خانه هنرمندان ایران و زیر گذر چهارراه ولیعصر به نمایش در می‌آید.

او با اشاره به اجرای عمومی آثار بخش صحنه‌ای و شرکت آنها در بخش رقابتی جشنواره گفت: از شش مرحله‌ای که برای حمایت از اجرای عمومی آثار نمایشی در نظر گرفته بودیم پنج مرحله آن طی هفته‌های گذشته سپری شد و یک مرحله دیگر آن متعلق به بخش رقابتی است که علاوه بر اجرای عمومی آثار در هفته پایانی جشنواره مورد ارزیابی هیات داوران قرار می‌گیرد.

دبیر پانزدهمین جشنواره مقاومت از افتتاح دو تماشاخانه خبر داد و گفت: یکی دیگر از امتیازاتی که امسال به اندازه یک جشنواره تلاش و زحمت برد افتتاح دو تماشاخانه سرو و استادیو نمایش مقاومت بود که این تماشاخانه‌ها خودگردان هستند و از این پس قرار است با کمک هنرمندان روی پای خود بایستد. ما در این مدت با همکاری بسیار خوبی که از سوی میثم احمدی و محمد پناهی برای آماده سازی این تالارها انجام گرفت نهایت تلاش خود را انجام دادیم تا ظرفیت تالارهای نمایشی کشور مکان‌هایی را اضافه کند و امیدواریم این اتفاق بتواند گام مثبتی در انجام فعالیت های مرتبط با اجرای عمومی آثار نمایشی باشد.

دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس با اشاره به بخش نشست‌های پژوهشی و جلسات نمایشنامه‌خوانی این دوره از جشنواره توضیح داد: روز سه شنبه همین هفته سمینار بررسی و آسیب‌شناسی فرم و محتوا در نمایش‌‌های دینی با حضور رحمت امینی، حسین مسافرآستانه و محمدحامد سقایان در تالار مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. این در حالی است که جلسات نمایشنامه‌خوانی ما نیز با روخوانی دو نمایشنامه از چیستا یثربی و ناصر حبیبیان در مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود. مراسم اختتامیه جشنواره نیز شنبه هفتم آذرماه به کارگردانی علی قربانی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود به بخش ویژه جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: بخش ویژه جشنواره به اجرای یک اثر نمایشی ویژه جانباختگان حادثه منا به نویسندگی میلاد اکبرنژاد و کارگردانی محسن رجب‌پور اختصاص دارد که این اثر نمایشی در تالار اندیشه حوزه هنری اجرا خواهد شد.

امیرحسین شفیعی مدیر بخش تئاتر خیابانی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس نیز در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری این بخش گفت: بودجه‌ای که برای این بخش از جشنواره تامین شده مبلغی در حدود 100 میلیون تومان است، که با تجربیاتی که بنده در جشنواره‌های مختلف کشور داشتم فکر نمی‌کنم چنین مبلغی حتی در یک جشنواره اصلی هزینه شده باشد. بخش تئاتر خیابانی جشنواره امسال محصول محتوای یک موضوع مانند هشت سال دفاع مقدس نیست بلکه ما سعی کردیم تا به موضوع خاورمیانه ناامن امروز بی‌تفاوت نباشیم و آثاری را در این دوره شرکت دهیم که بیشتر جنبه‌های بین‌المللی دارد. از این جهت پنج نمایش ما در قالب پرفرمنس اجرا خواهد شد که تصور می کنم در نوع خود اتفاق جدیدی است. ما در این دوره آثاری با موضوعات جنایات داعش و موضوع انتفاضه فلسطین تهیه و تولید کردیم که از فردا در محوطه مجموعه تئاتر شهر، خانه هنرمندان ایران و میدان امام حسین (ع) میزبان مخاطبان خواهد بود. این در حالی است که پنجشنبه و جمعه همین هفته در بهشت زهرا نیز آثاری اجرا می‌شود.

مهدی آشنا مدیر بخش عکس و پوستر جشنواره نیز در این نشست گفت: این اولین دوره‌ای است که به همت آقای پارسایی بخش پوستر و عکس به جشنواره اضافه شده که این نشان دهنده نگاه ویژه دبیرخانه جشنواره به مقوله عکس و پوستر است. ما در این دوره علاوه بر انتشار کتاب جشنواره طبق روال حق التصویر هنرمندان منتخب را نیز به آنها پرداخت خواهیم کرد که امیدواریم بخش کوچکی از تلاش های آنها با این مبلغ جبران شود.

علی بهرامی مدیر بخش رادیو تئاتر در این نشست رسانه ای توضیح داد: بخش رادیو تئاتر جشنواره آخرین بخشی بود که به جشنواره امسال اضافه شد. در این دوره ۶۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از بین این آثار هفت اثر رادیویی از تهران، مازندران، قزوین طی روزهای سوم تا ششم آذرماه در پلاتوی شماره دو مجموعه تئاتر شهر آثار خود را ارائه خواهند داد. ضمن اینکه در این بخش ایوب آقاخانی تنظیم رادیویی چند اثر را برعهده داشته که جا دارد از او تقدیر کنند.

میثم احمدی در پایان نشست توضیحاتی را پیرامون مراحل ساخت تماشاخانه سرو و استودیو نمایش روایت ارائه داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران