در حال بارگذاری ...

آویژه: «پسر نیل» نمایشی از لطف خداست

نمایش «پسر نیل» نوشته گیتا داودی به کارگردانی ناصر آویژه، از دیروز هشتم آذرماه ساعت 19 اجراهای خود را در تالار «هنر» آغاز کرده است.

ناصر آویژه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر، گفت: «پسر نیل» نمایشی برای گروه کودک و نوجوان است. در این نمایش با دختری به نام مریم آشنا می‌شویم که به دنبال اتفاقی، سفری در طول زمان می‌کند و در این سفر با قصه حضرت موسی (ع) آشنا می‌شود و با پشت سر گذاشتن اتفاقات عجیب و غریب، پاسخ بسیاری از پرسش‌های خود را می‌یابد. در واقع موضوع اصلی این نمایش لطف خداست.

او با بیان این مطلب که «پسر نیل» بیش‌تر در حوزه تئاتر معنوی قرار دارد، گفت: به عنوان یک انسان و هنرمند همواره با این موضوع روبه‌رو می‌شوم که مسائل معنوی در جهان در حال رنگ باختن است. همین موضوع باعث شد که با این نگاه این نمایش را روی صحنه ببرم. داستان حضرت موسی (ع) قابلیت این را دارد که موضوع آن در هر دوره‌ای برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.

به گفته آویژه، «پسر نیل» نخستین نمایشی است که او در حوزه تئاتر معنوی روی صحنه می‌برد و برای مخاطبان جذابیت خاصی دارد. اشعار این نمایش موزون هستند و توسط رودابه حمزه‌ای سروده شده‌اند.

کارگردان «پسر نیل» درباره مخاطبان این نمایش گفت: هنگامی که کار روی این نمایش را شروع کردیم، از گروه‌های سنی مختلف کودکان و نوجوانان دعوت کردیم که این نمایش را ببینند و از نقطه نظرات آن‌ها به گونه‌ای بهره گرفته‌ایم. بر اساس تحقیقات‌مان کودکان 3 تا 10 سال به خوبی با این نمایش ارتباط برقرار می‌کنند.

آویژه درباره نوع بهره‌گیری از موسیقی در این نمایش گفت: این نمایش موزیکال است و بیش‌تر شبیه اپرا است.

او درباره سیالیت زمانی در این نمایش، گفت: برای ساختن فضای سیالی که در این متن شاهدش هستیم از همان تکنیکی که کودکان در زندگی‌شان بهره می‌گیرند استفاده کرده‌ایم. مثلا اگر کودکان را هنگام بازی ببینید، وقتی در اتاق مشغول بازی هستند به راحتی آن اتاق را با تخیل‌شان تبدیل به بیمارستان می‌کنند و با یک نقش‌پذیری ساده در نقش دکتر و پرستار شروع به بازی می‌کنند.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگر کودک و نوجوان در این نمایش گفت: به دلیل این‌که می‌خواستیم صداقت کار بالا برود و بهتر بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند از بازیگر کودک در این نمایش استفاده کردیم. کیمیا حسنی نقش موسی و رها آویژه نقش مریم و یک پسر بچه دیگر نیز در این نمایش ایفای نقش می‌کند. همچنین در این نمایش، علیرضا ناصحی، مریم اکبری، حسین مزینانی، مریم آشوری، قاسم انصاری‌شاد و نوید اکبری‌مبارکه نقش‌آفرینی می‌کنند.

او درباره تمرینات گروه گفت: من اعتقاد دارم یک متن تا زمان اجرا باید تمام مشکلاتش برطرف شود و هنگام اجرا تمام ویژگی‌های نمایشی در آن لحاظ شود، بنابراین متن نمایش در طول تمرین‌ها به مرور نهایی شد.

آویژه درباره صحنه‌آرایی و طراحی لباس این نمایش گفت: چون می‌خواستم کودکان با ویژگی‌های تاریخی دوره حضرت موسی (ع) آشنا شوند در طراحی صحنه و لباس به این موضوع توجه کرده‌ایم. با توجه به این که نمایش در زمان حال و گذشته در حال حرکت است و صحنه‌ها به سرعت عوض می‌شوند تلاش کرده‌ایم که تغییرات صحنه به سرعت اتفاق بیفتد.

او درباره ساعت این نمایش که هفت بعدازظهر است و ممکن است باعث شود مخاطبانی را که از طریق مدارس برای تماشای تئاتر می‌آیند از دست بدهد، گفت: متاسفانه تالار هنر صبح‌ها تعطیل است و همین امر باعث می‌شود که گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان نتوانند برای دانش‌آموزان اجرای ویژه داشته باشند و مخاطبان این نمایش باید توسط والدین خود برای دیدن این نمایش بیایند.

در نمایش «پسر نیل» سینا ییلاق‌بیگی (طراح صحنه)، بابک نصیری‌خواه (آهنگساز)، روزبه حمزه‌ای (شاعر)، مهرداد حیدری (منشی صحنه)، سهیلا جوادی (طراح صحنه)، نیما مطلق (دستیار صحنه)، دکتر علی یعقوب‌زاده (مشاور مذهبی)، امین میرزاباقری و نوید اکبری‌مبارکه (دستیاران کارگردان)، اصغر فریدی‌ماسوله (طراح حرکات موزون)، لیلا خلیلی، الهام زارع، بهنوش رییسی‌فرشید، محمود فیضی، امین نیک‌پنجه و اصغر فریدی‌ماسوله (گروه اجرای حرکت‌های موزون)، علی‌اشرف سمایی (طراح نور)، عاطفه سلیمانی و سبا سلیمانی (دستیاران طراح گریم)، حسین تبریزی و سهیلا جوادی (مجریان گریم)، عاطفه سلیمانی (دوخت لباس و دستیار طراح)، امیرحسین باباییان و احمد باباییان (ساخت دکور)، بهروز کیانی (طراح پوستر و بروشور)، اختر تاجیک (عکاس)، قاسم رحمتی (طراح و ساخت عروسک)، زهرا جعفری (ساخت عروسک سارا)، امین میرزاباقری (رزرو بلیت) و سحر صنیعی (مدیر روابط‌ عمومی)، با آویژه همکاری می‌کنند.

 

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش، می‌توانند از تاریخ 8 آذر، هر شب غیر از شنبه‌ها، ساعت 19 به تالار «هنر» به نشانی میدان هفت تیر، ورزشگاه شیرودی، خیابان شهید مفتح، خیابان ورزنده مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

نظرات کاربران