در حال بارگذاری ...

رویا نونهالی به جمع بازیگران «آخرین انار دنیا» می‌پیوندد

نمایش «آخرین انار دنیا» توسط گروه تی تووک و بر اساس رمانی با همین نام از بختیار علی، برای بخش تازه‌های تئاتر ایران در سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر آماده می‌شود. در این نمایش 10 بازیگر 27 نقش را بر عهده دارند و به‌زودی رویا نونهالی هم به جمع بازیگران آن خواهد پیوست.

ابراهیم پشت‌کوهی، کارگردان «آخرین انار دنیا» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: نمایش «آخرین انار دنیا» را، بر اساس رمان بختیار علی، در مدت سه ماه دراماتورژی کرده‌ام و صحنه‌هایی که مناسب ایده‌های اجرایی ما بودند انتخاب و بازنویسی شده‌اند.

او افزود: رمان «آخرین انار دنیا» اثری است که هر لحظه خواننده‌اش را غافلگیر می‌کند. تلاش ما در تئاتر نیز همین است. اگر چه بنا به ضرورت اجرای نمایش، تغییراتی در داستان ایجاد کرده‌ایم، اما همچنان به اصل داستان وفادار مانده‌ایم.

 پشت‌کوهی درباره ترجمه «آخرین انار دنیا» افزود: این رمان با دو ترجمه آرش سنجابی و مریوان حلبچه‌ای به فارسی منتشر شده و ترجمه‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند. اگر چه ما به هر دو ترجمه نظر داشته‌ایم اما با گفت‌وگویی که با مریوان حلبچه‌ای داشتم متوجه شدم ترجمه‌ مریوان به روح اثر وفادارتر بوده، بنابراین بیشتر از آن استفاده کرده‌ایم. در دراماتورژی این اثر با مریوان حلبچه‌ای و به واسطه او با بختیار علی همفکری کرده‌ام.

پشت‌کوهی درباره دلایل انتخاب این رمان گفت: گرایش ما در تئاتر تی تووک از همان ابتدا بر پیدا کردن اشتراکاتی بوده که ریشه‌های مشترک انسان‌ها است، که با مرور آثار گذشته تئاتر تی تووک متوجه این امر می‌شوید. اعتقاد داریم رویکرد تئاتر با سینما و تلویزیون کاملا متفاوت است، بنابراین با کارهایی که به این دو گونه پهلو می‌زنند، ارتباطی نداریم. انتخاب «آخرین انار دنیا» به این دلیل است که این رمان علاوه بر آن‌که به سبک و سیاق آثار تی تووک (رئالیسم جادویی) نزدیک است، خود اثر نیز از زیبایی و جذابیت بسیاری برخوردار است.

سرپرست گروه تی تووک درباره رویکردش در عرصه تئاتر که بخشی از آن معطوف به دراماتورژی رمان و ادبیات است، گفت: پیش از این نیز دو نمایش «مثل آب برای شکلات»  و «کمدی الهی» را بر همین اساس دراماتورژی و کارگردانی کرده‌ام. رمان «آخرین انار دنیا» نیز جذابیت خاصی دارد و با این که اتفاقات رمان در کردستان رخ می‌دهد، اما این اثر به موضوعات انسانی و اجتماعی می‌پردازد و چون این مسائل جهان‌شمول است برای من از جذابیت خاصی برخوردار بود. از این رو تصمیم گرفتم آن را روی صحنه ببرم.

به گفته پشت‌کوهی، داستان «آخرین انار دنیا» در کردستان عراق اتفاق می‌افتد و مضمونی ضد جنگ و خشونت دارد و بختیار علی با فضای جادویی که خلق می‌کند عشق و دوستی را ناجی انسان در روزگار پر مشقت امروز می‌داند؛ دنیایی که جنگ و خشونت همه جا را فرا گرفته و در چنین دنیایی نیز در نهایت عشق و دوستی برنده می‌شود.

کارگردان «آخرین انار دنیا» درباره تمرینات گروه گفت: تمرینات از مهرماه شروع شده و ما روزانه هفت ساعت تمرین می‌کنیم. ویژگی این نمایش است که بازیگران باید از آمادگی بدنی بالایی برخوردار باشند.

پشت‌کوهی درباره شیوه اجرای این نمایش گفت: مهم‌ترین ویژگی این اجرا آمادگی بدنی بازیگران است و در کنار آن هر یک در این نمایش ساز می‌زنند. تمام بازیگران این نمایش از شاگردان  کارگاه تی تووک و اهل بندرعباس هستند که زیر نظر خودم کار کرده‌اند و تنها بازیگر مهمان گروه، رویا نونهالی است که به‌زودی به جمع گروه خواهد پیوست.

او افزود: این نمایش نقش اصلی ندارد و هر یک از شخصیت‌ها در کنار هم کار را پیش می‌برند. در این نمایش 27 نقش و 10 بازیگر وجود دارد که هر یک از بازیگران حداقل دو نقش را بازی می‌کنند.

او درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: ایده طراحی صحنه این نمایش از خودم است و در اجرای آن نهاد مولودی‌فر با من همکاری خواهد کرد. برای طراحی لباس بازیگران نیز هفته آینده با یک طراح قرار گفت‌وگو دارم و با توجه به این‌که نقش‌ها در این تئاتر به سرعت عوض می‌شود، باید لباس‌ها بسیار ساده باشند.

این کارگردان با بیان این مطلب که بهرنگ عباسی‌پور آهنگسازی این نمایش را برعهده خواهد داشت، گفت: همان‌طور که گفتم ویژگی بازیگران این نمایش این است که همه ساز می‌زنند بنابراین گروه موسیقی مستقلی نخواهیم داشت.

پشت‌کوهی درباره اجرای عمومی این نمایش گفت: از زمانی که دراماتورژی این نمایش آغاز شده، از سوی یکی از متولیان فرهنگی کردستان عراق پیشنهاد اجرای این نمایش را گرفته‌ایم و قرار است که اسفندماه در کردستان عراق روی صحنه برود. تعداد اجراها و مکان دقیق اجرا دی‌ماه مشخص خواهد شد. همچنین پس از اجرای نمایش در جشنواره فجر قصد داریم این نمایش را در پلاتوی آفتاب در بندرعباس روی صحنه ببریم. احتمال روی صحنه رفتن این نمایش در یکی از سالن‌های تهران نیز وجود دارد.

در نمایش «آخرین انار دنیا» محمد سایبانی، بهنام پانیزه، حسین اصیلی، الهام اسکندری، سارا شاهی، وحید فراهانی، سعید عیسایی، میراث پری‌دار، محبوبه خاکی‌نهاد، الناز امینی و فاطمه احسان‌فر ایفای نقش خواهند کرد. بودا عباسیان‌نیا، عکاس و افسانه پرمر و سیما کهنمویی، دستیاران کارگردان هستند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

نظرات کاربران