در حال بارگذاری ...

«الف وارد می‌شود» نقدی بر فضای تئاتر ایران است

کارگردان نمایش «الف وارد می‌شود» می‌گوید این نمایش نقدی است بر فضای تئاتر و سینمای ایران که خیلی زود بازیگران پیشکسوت را فراموش می‌کند.

هاتف کلاته، سرپرست گروه نمایشی رل، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: نمایشنامه «الف وارد می‌شود» را آرمان طیران نوشته و برکه فروتن آن را برای بخش تازه‌های تئاتر ایران در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آماده می‌کند.

او افزود: موضوع این نمایش درباره فراموش کردن بازیگران پیشکسوت در گذر زمان است و این نمایش بر اساس مستندات واقعی تئاتر و سینمای ایران نوشته شده است. مثلا سعدی افشار از جمله بازیگران سیاه‌بازی ایران است که به فراموشی سپرده شده است.

این بازیگر تئاتر با بیان این مطلب که با اجرای این نمایش قصد دارند فضای سینما و تئاتر ایران را نقد کنند، گفت: شخصیت‌های این نمایش با حروف الفبا نام‌گذاری شده‌اند و آقای الف و آقای ب دو شخصیت اصلی این نمایش هستند که از پیشکسوتان تئاتر ایران هستند و در طول نمایش این دو با هم روبه‌رو می‌شوند و پرده از یک مثلث عشقی در این نمایش برداشته می‌شود.

کلاته ادامه داد: این نمایش بر اساس مستندات واقعی نوشته شده و در طول نمایش با سیاه‌بازی، نمایش کمدی و اجرای ترانه‌های قدیمی روبه‌رو هستیم.

او درباره شیوه اجرای این نمایش گفت: شیوه اجرای این نمایش رئالیستی است اما از صحنه‌ای که عروسک‌ها وارد نمایش می‌شوند تئاتر به سمت سورئال سوق داده می‌شود.

این نمایش شش بازیگر دارد و سه نفر از بازیگران در عین حال نقش عروسک‌گردان را ایفا می‌کنند. حسن اسدی، نقش الف، مختار فائقی، نقش ب و صفورا کاظم‌پور و مینو نوبهاری و هاتف کلاته دیگر بازیگران این نمایش هستند. ساخت موسیقی هم برعهده تهمورث امیری است.

کلاته درباره آغاز تمرینات نمایش «الف وارد می‌شود» گفت: با توجه به این‌که بازیگران نقش اصلی این نمایش سن‌شان بالاست و پیدا کردن بازیگر دشوار بود، تمرینات گروه از یک ماه پیش آغاز شده است.




مطالب مرتبط

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

«عطر آدم»؛ تلفیقی از تئاتر، اکتیویسم، تراپی

آرمان طیران*: «سرود-نمایش عطر آدم» با طراحی و هدایت حضورِ طیف مختلف کُنشگرانش (تماشاگر-بازیگران) با نگرش‌ها و نظرگاه‌های انتقادی و تجربیات زیسته گوناگون‌شان با نزدیک شدن به الگو و رهیافت ...

|

نظرات کاربران