در حال بارگذاری ...
نشست مدیرکل هنرهای نمایشی با فعالان تئاتر کمدی تهران برگزار شد

شفیعی: گردش اقتصادی نباید باعث نادیده گرفتن برخی اصول شود

مدیرکل هنرهای نمایشی در نشستی با فعالان تئاترهای کمدی تصریح کرد: قرار نیست که برای به وجود آوردن ساعات مفرح مخاطبان، برخی از اصول را نادیده بگیریم.

 به گزارش سایت ایران تئاتر، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، در نشستی به گفت‌و‌گو و تبادل نظر با فعالان تئاترهای کمدی تهران پرداخت. در این نشست حسین موذن، سرپرست اداره ارزشیابی و نظارت بر نمایش و یدالله وفاداری، عضو شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت حضور داشتند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این‌که یک سوم پروانه‌های اجرای نمایش در تهران که برای تئاتر صادر می‌شود مختص تئاترهای کمدی است، گفت: ضروری است حداقل استانداردهای فرم و محتوا در تئاترهای کمدی رعایت شود و گردش اقتصادیِ بیش‌تر نباید باعث نادیده گرفتن برخی اصول شود. بارها پیش آمده که خانواده‌ها با ذکر سند و مدرک اعتراض‌شان را به برخی دیالوگ‌های این گونه آثار مطرح کرده‌اند. اگر از سوی اداره ارزشیابی و نظارت مجوز نمایشی صادر می‌شود، باید هنگام اجرا تمام مواردی که در بازبینی لحاظ شده رعایت شود و ملاک ما برای صدور پروانه اجرای یک نمایش، آخرین اجرا برای شورای ارزشیابی و فیلم شاهد است.

او با اشاره به این‌که آمار تئاترهای تهران به 100 عنوان نمایشی در هر شب رسیده، گفت: برای بالابردن سطح کیفی آثار کمدی، تعداد کارشناسان اداره ارزشیابی در این بخش افزایش خواهد یافت.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ضرورت تشکیل صنف فعالان تئاتر کمدی، گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد شرایط بهتر برای بهبود وضعیت بیمه و اختصاص تسهیلات به هنرمندان این حوزه، تشکیل صنف است.

در ادامه نشست، حسین موذن، سرپرست اداره ارزشیابی و نظارت بر نمایش، یکی از مهم‌ترین مشکلات تئاتر کمدی را نداشتن نمایشنامه‌های منسجم و باکیفیت دانست و گفت: در تئاترهای کمدی تهران ضروری‌ست استانداردهای متون نمایشی بالا برود. در این مسیر هر کمکی که از سوی ما لازم باشد دریغ نخواهیم کرد.

موذن با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری صنف فعالان تئاترهای کمدی تهران گفت: با تشکیل صنف شرایط بهتری در انتظار هنرمندان این حوزه خواهد بود. همه ما اعضای یک خانواده محسوب می‌شویم و باید کمک کنیم که اگر مشکلی پیش روی این بخش وجود دارد، رفع شود.

او در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اعتراض برخی از مخاطبان تئاتر کمدی مبنی بر رواج اصطلاحات ناپسند در تعدادی از اجراها، گفت: امیدوارم که به مخاطبان‌مان احترام بگذاریم و شرایطی را فراهم کنیم که تئاترهای کمدی در کشورمان از نظر کیفی ارتقا پیدا کند. باید همواره به این نکته توجه کنیم که یکی از پارامترهای جامعه توسعه یافته، تئاتر است.

در ادامه، مجید جعفری، رییس انجمن هنرمندان تئاتر آزاد، که انجمنی متشکل از فعالان تئاترهای کمدی تهران است، گفت: از نظر من تئاترهای کمدی پایتخت جدی‌ترین جریان تئاتری کشور است.

او  افزود: حرفه‌ای بودن تنها دو معیار دارد؛ یکی این‌که از این طریق هنرمند ارتزاق کند و دیگر، هنرمند دغدغه‌مند باشد. از این نظر هنرمندان این حوزه حرفه‌ای هستند و بیش‌تر بازیگران و کارگردان‌های تئاتر کمدی در طول سال مشغول کار هستند. اما کارگردان‌ها و بازیگرانی که در سالن‌هایی مثل تئاترشهر یا تماشاخانه ایرانشهر و تالار رودکی کار می‌کنند، چنین امکانی ندارند. با این حساب این افراد بخش عمده وقت‌شان معطوف به تئاتر نمی‌شود و از این نظر نمی‌توان شرایط آن‌ها را جدی و حرفه‌ای خواند.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به شکل‌گیری سه کارگروه در انجمن تئاتر آزاد گفت: در حال حاضر سه کارگروه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و آشنایی با حقوق صنفی، در محل انجمن راه‌اندازی شده است و تمام اعضای انجمن برای ارتقای سطح کیفی کارشان می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

جعفری در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: برای ما فرقی نمی‌کند که در قالب انجمن معرفی شویم یا صنف، ما قصد داریم که با حمایت و همکاری مرکز هنرهای نمایشی سطح کیفی تئاترهای کمدی را ارتقا دهیم و در حال حاضر در حال انجام اقدامات لازم برای جمع شدن زیر سقفی به نام صنف تئاتر آزاد هستیم.

در بخش پایانی این نشست تاکید شد که اگر گروه‌های نمایشی در زمان مقرر متن‌های خود را ارائه بدهند، شرایط صدور پروانه فعالیت آن‌ها تسهیل می‌شود. همچنین اگر گروه‌ها به ضوابط تئاتر و شورای ارزشیابی پای‌بند باشند، هیچ نمایشی هنگام اجرا متوقف نمی‌شود. 




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران