در حال بارگذاری ...
با نواختن کلون در تالار محراب

«چله زری و عمو چله جون» افتتاح شد

هم‌زمان با آیین افتتاح نمایش «چله زری و عمو چله جون» نوشته و کار جواد انصافی، کلون درِ تالار محراب توسط ارمغان بهداروند، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، نواخته شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، عصر روز یکشنبه 29 آذرماه آیین افتتاح نمایش «چله زری و عمو چله جون» با حضور جمعی از اهالی تئاتر و همچنین جشن امضای کتاب «تاجماه» نوشته فریده فرجام که شامل ۳ نمایشنامه است،‌ با حضور خود نویسنده برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابراهیم گله‌دار زاده، مدیر تالار محراب، گفت: همه سالن‌ها باید نمادی داشته باشند و تالار محراب تاکنون نمادی نداشته است. از این رو ما تصمیم گرفتیم که برای تالار محراب دری نمادین درنظر بگیریم و هم‌زمان با افتتاح هر نمایش، این در به روی اهالی تئاتر و مردم گشوده شود.

او افزود: در دور جدید فعالیت‌های تالار محراب قصد داریم میزبان برنامه‌های متعددی در حوزه تئاتر باشیم و بیش از گذشته در این حوزه فعالیت کنیم.

در ادامه مراسم، کتاب «تاجماه» نوشته فریده فرجام، نخستین زن نمایشنامه‌نویس ایرانی که جایزه بین المللی دریافت کرد، رونمایی شد. او در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم گفت: امروز بسیار خوشحالم که هم‌زمان با برگزاری این مراسم خانواده‌ها کودکان خود را نیز آورده‌اند. حضور کودکان در فضاهای نمایشی بسیار مهم است چون این کودکان برای تماشای تئاتر تربیت می‌شوند.

او همچنین با قدردانی از مدیر تالار محراب، گفت: این تالار برای اجرای تئاتر امکانات خوبی دارد و آقای گله‌دارزاده برای نخستین بار بخش‌هایی از این تالار را فعال کرده است. با فعال شدن سالن‌های تئاتری فرصت‌های شغلی متعددی برای اهالی تئاتر به وجود می‌آید و کارآفرینی در این حوزه مهم است.

او افزود: در 35 سال گذشته موج جدیدی در حوزه تئاتر به وجود آمده و تعداد دانشجویان حوزه تئاتر و کسانی که برای آموزش تئاتر در کلاس‌های بازیگری و نمایشنامه‌نویسی شرکت می‌کنند، روز به روز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم تا از قابلیت‌های این گروه‌های تازه‌نفس بهره ببریم.

به گفته فرجام، حتی اگر دانشجویان رشته تئاتر، نمایشی روی صحنه نبرند، از مخاطبان جدی تئاتر به شمار می‌روند و در خانواده و میان دوستانشان تاثیر می‌گذارند و موجب شکل‌گیری و تربیت گروه‌های جدید مخاطبان حرفه‌ای تئاتر می‌شوند.

او با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های جامعه دموکراتیک، تئاتر است، گفت: یکی از پایه‌های تئاتر گفت‌و‌شنود است و جامعه‌ای به سوی خوشبختی سوق داده می‌شود که امکان و فضای گفت‌وگو در آن وجود داشته باشد. تئاتر فضای مناسبی برای تبادل افکار و طرح مباحث مهم فلسفی و اجتماعی است.

در این مراسم اردشیر صالح‌پور هم درباره اهمیت شب یلدا و آیین‌های آن سخن گفت.

در ادامه، جواد انصافی با قدردانی از مدیریت تالار محراب و کسانی که در مراسم افتتاح نمایش «چله زری و عمو چله جون» شرکت کرده بودند، گفت: در این نمایش تلاش کرده‌ایم سنت‌ها و مراسم شب یلدا را به گونه‌ای دیگر به نمایش بگذاریم. امیدوارم هیچ وقت مردم ایران این سنت‌ها را فراموش نکنند.

 

نمایش«چله زری و عمو چله جون» بر اساس آیین‌های شب چله و سیاه‌بازی اجرا می‌شود و در آن یک دختر و پسر خردسال بازی می‌کنند با نام‌های چله زری و عمو چله، که سمبل سرمای زمستان هستند.

در این نمایش آیینی، محمدرضا انصافی، داود منفرد، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، ندا نوری، نوشین نامی و تینا نوروزی بازی می‌کنند و فروغ یزدانی علاوه بر بازی در نمایش، طراحی صحنه و لباس را نیز انجام داده است و امیرحسین انصافی و رامین عبداللهی، آهنگسازی این کار را بر عهده دارند.

نمایش«چله زری و عمو چله جون» هر شب، به جز شنبه‌ها، ساعت 18 در تالار محراب اجرا می‌شود.

 




مطالب مرتبط

امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر
امیرحسین انصافی مطرح کرد

حضور متفاوت عمو نوروز با استفاده از هوش مصنوعی در تئاتر

امیرحسین انصافی نویسنده و کارگردان نمایش «هر روز نوروزه» می‌گوید پدر (جواد انصافی) به‌عنوان شخصیت عمو نوروز در نمایش بسیار تاثیرگذار است. نوع تیپی که او در این اجرا دارد با همه اجراهایی که تاکنون داشته‌ است، متفاوت است و به صورت فیزیکی در این نمایش حضور ندارد بلکه با کمک هوش ...

|

جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است
جواد انصافی، هنرمند پیشکسوت:

جشنواره تئاتر منطقه‌ای، فرصتی برای شناخت آیین‌های بومی است

جواد انصافی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت نمایش‌های سنتی، پیشنهاد می‌کند هنرمندان استانی، آثاری با موضوع آداب و آیین‌های بومی خود تولید کنند و آن‌ها را به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای کشور بیاورند.

|

نظرات کاربران