در حال بارگذاری ...

هلند میزبان نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام» می‌شود

تور نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام» به کارگردانی آروند دشت‌آرای، از اواخر اسفندماه در هلند آغاز می‌شود و پس از آن این نمایش اجراهایی در نروژ، پاریس، برلین، مونیخ و رم خواهد داشت.

آروند دشت‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: تاکنون در چندین شاخه هنری کار کرده‌ام که همه آن‌ها را در حوزه تئا‌تر تجربی قلمداد می‌کنم. شاید شکل بیرونی کار‌هایم به نظر متفاوت برسد، اما همه آن‌ها به دلیل روحیه جست‌وجوگر من در حوزه تئاتر است. باید بگویم که نمی‌خواهم برای خودم امضا درست کنم یا به یک شکل مشخص از تئا‌تر برسم. مثلا چندی پیش نمایشگاه عکس و پرفورمنس در گالری شماره دو شیرین برگزار کردم.

سرپرست گروه هنرهای اجرایی ویرگول افزود: دوست ندارم که فعالیتم را معطوف به یک حوزه خاص بکنم و مثلا با این شناخته شوم که تئاترهای فانتزی کار می‌کنم. خودم را به دردسر می‌اندازم تا کارهایی که انجام نشده را انجام بدهم، در واقع کارهایی را که بلد نیستیم. به عنوان مثال باید بگویم که در حوزه فانتزی احساس خلاء می‌کردم، بنابراین فانتزی را وارد اجرا کردم تا برای کارگردان‌هایی که می‌خواهند در این حیطه کار کنند، راهگشا باشم. این مسأله در حوزه تولیدات مشترک نیز اتفاق افتاده است و گروه نمایش ما برای نخستین بار هشت سال پیش که هنوز حرفی از اجراهای مشترک نبود، نخستین کار را با کشور فرانسه اجرا کرد. این اتفاق بسیار خوب بود و پس از آن کارهای بسیاری صورت گرفت و در حال حاضر نیز بخشی از تمرکزم را بر روی نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم گذاشته‌ام.

کارگردان و طراح نمایش «سگ سکوت» ادامه داد: این روزها مشغول نگارش فیلم‌نامه اپیزود سوم فیلم کوتاه «آتی‌ساز» هستم و با اتمام نگارش این فیلمنامه، تولید این فیلم آغاز خواهد شد. به احتمال زیاد این سه‌گانه با هم یک فیلم سینمایی را تشکیل خواهند داد. این مجموعه در 10 اپیزود ساخته خواهد شد و در این مجموعه قصد دارم زندگی طبقه متوسط شهری را در ایران به نمایش بگذارم.

او درباره چرایی روی آوردن به فیلم‌سازی گفت: از آن‌جایی که دوست داشتم قصه نسل خودم یا جوانان طبقه متوسط شهری را به نمایش بگذارم به فیلم‌سازی روی آوردم، هر چند که پیش از آن در نمایش‌هایم شاهد استفاده از امکانات سینمایی هستید.

 

در شرایط فعلی دوست ندارم نمایشی اجرا کنم!

دشت‌آرای که دو سال پیش نمایش «باغبان مرگ» را در تالار شمس روی صحنه برد، درباره اجراهای جدید گفت: این روزها زیاد این دغدغه را ندارم که نمایشی را روی صحنه ببرم و در شرایط فعلی که استقبال از نمایش‌ها بر اساس معیار فروش گیشه سنجیده می‌شود، دوست ندارم کاری روی صحنه ببرم. هر چند که خود من از جمله کسانی بودم که بنیان تئاتر خصوصی را در ایران گذاشته‌ام و راه‌ها و شیوه‌های جذب مخاطب و فروش یک نمایش را می‌دانم، اما با این همه، این شیوه کار نیازهای من را ارضا نمی‌کند، هرچند همه ما تئاتری‌ها این بیماری را داریم که نمی‌توانیم از عرصه تئاتر دور بمانیم.

 

 آغاز تور نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام»

این کارگردان تئاتر درباره پروژه تئاتری «لندن، رم، تهران، آمستردام» گفت: سوتفاهمات بین‌فرهنگی محور اصلی شکل‌گیری این نمایش است و سال‌ها روی این موضوع تمرکز و کار کرده‌ام. این نمایش در مورد تصاویر برفکی است که ما از فرهنگ‌های‌ متفاوت داریم و همچنین در مورد کسانی که موجب به وجود آمدن این تصاویر می‌شوند، یعنی تصاویری که از ایرانی‌ها برای غرب ساخته شده و برعکس آن.

او افزود: در اجرایی که در ایران و تالار حافظ داشتیم، بازیگرانی از چهار کشور انگلستان، ایتالیا، هلند و ایران ایفای نقش کردند. این نمایش با همکاری کمپانی ویرگول و یک کمپانی هلندی شکل گرفت و انتخاب بازیگران نیز برعهده کمپانی هلندی بود. از همان زمان نیز بنا شد که این نمایش در کشورهای متعددی روی صحنه برود که تور این نمایش از اواخر اسفندماه از هلند آغاز می‌شود و پس از آن در نروژ، پاریس، برلین، مونیخ و رم روی صحنه می‌رود.

دشت‌آرای درباره هنرمندان ایرانی که در اجرای این نمایش در تور اروپا او را همراهی خواهند کرد، گفت: به احتمال زیاد تنها یک بازیگر از ایران در این پروژه حضور خواهد داشت و باقی بازیگران از ملیت‌های دیگر به این پروژه خواهند پیوست.

به گفته دشت‌آرای، «لندن، رم، تهران، آمستردام» نمایشی قصه‌گو نیست و متن از قبل مشخص شده‌ای نداشته و این نمایش به مرور در جریان کار و تمرینات نوشته شده ‌است.

دشت‌آرای می‌گوید تمام پروژه‌های او بر اساس مستندات و تحقیقات شکل می‌گیرد و حتی در طول روند اجرای یک نمایش، اطلاعات جدید به آن افزوده و کار کامل‌تر می‌شود، مثلا تحقیقات نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام» پنج سال طول کشیده‌ است.

 

برگزاری کلاس‌های رایگان بازیگری در تئاترشهر

کارگردان نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» گفت: از سه سال پیش پروژه کارگاه‌های آموزش بازیگری رایگان را در یکی از پلاتوهای تئاترشهر آغاز کرده‌ام و هر دوره هشت ماه طول می‌کشد. در این دوره‌ها شیوه‌های بازیگری و رشته‌های مرتبط از جمله کارگردانی را به هنرجویان آموزش می‌دهم.

او افزود: دلیل اصلی من برای برگزاری این دوره‌ها کمک به جوانانی است که می‌خواهند وارد دنیای حرفه‌ای تئاتر شوند. شیوه برگزاری این کلاس‌ها به گونه‌ای است که هر هنرجویی که انگیزه بالایی داشته باشد می‌تواند تا پایان دوره ما را همراهی کند. در آغاز دوره هنرجویان بسیاری ثبت‌نام می‌کنند، اما به تدریج بخشی از این افراد در طول دوره حذف می‌شوند. در حال حاضر گروهی که با آن‌ها مشغول کار هستم، 20 نفر هستند.

کارگردان نمایش «رد پای صورتی» ادامه داد: در این دوره‌ها موضوعات متعدد و متنوعی که یک بازیگر باید درباره آن‌ها بداند را با آن‌ها در میان می‌گذارم؛ از شیوه‌های متنوع بازیگری تا موسیقی و کارگردانی تا شیمی ‌و فیزیک.

 




مطالب مرتبط

شیدا خلیق به «پدر» پیوست

شیدا خلیق به «پدر» پیوست

شیدا خلیق، بازیگر سینما و تئاتر به گروه بازیگری نمایش «پدر» به کارگردانی آروند دشت‌آرای پیوست.

|

نظرات کاربران