در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر فجر بر کیفیت و گروه‌گرایی تاکید دارد

مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از جشنواره تئاتر فجر ارائه کردند.

به گزارش ایران تئاتر،‌ محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به پیشینه و سابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از جشنواره‌های با سابقه است که در دوره‌های گوناگون کم و بیش جریان تئاتری سال را هدف‌گذاری کرده است و هنرمندان و گروه‌های تئاتری بسیاری، به‌خصوص گروه‌های شهرستانی، تمایل دارند در جشنواره حضور داشته باشند.

ایمانی خوشخو ادامه داد: انتظارات از هر مقوله‌ای باید بر اساس ساختار آن باشد و جشنواره تئاتر فجر هم متناسب با ساختار و امکانات می‌تواند پاسخ‌گو باشد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به این که حساسیت‌ها نسبت به هنر از جمله تئاتر در جشنواره تشدید می‌شود و می‌تواند جریان هنر و تئاتر را متاثر کند، ضرورت دارد که جشنواره تئاتر فجر با انسجام و هماهنگی برگزار شود. با توجه به انتظارتی که از دولت در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مسئول، سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با کیفیت و قوت بیش‌تری برگزار شود.

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت تئاتر کشور، گفت: امروز کمیت بالایی از فارغ‌التحصیلان تئاتر را داریم اما زیرساخت‌های لازم مانند سالن، اعتبار و حمایت‌ها متناسب با آن فراهم نشده است. بنابراین ضرورت دارد از ظرفیت‌های برنامه‌های توسعه و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای همگن‌سازی در زمینه تئاتر استفاده شود و در سیاست‌گذاری و مدیریت بخش‌های حرفه‌ای و دانشگاهی و... در حوزه تئاتر همگرایی ایجاد شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی اشاره کرد که در حال حاضر به طور میانگین روزانه 100 نمایش اجرا می‌شود و با راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی حدود دو هزار صندلی به صندلی‌های تئاتر افزوده شده و امروز تئاتر با اقبال مواجه می‌شود که این مایه خوشحالی است اما از نظر مدیریتی برای حمایت از تئاتر و نظارت بر این تعداد نمایش کار سخت‌تر شده است.

شفیعی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1379 برای صدور مجوز و نظارت بر تئاتر گفت: این مصوبه شرایط لازم و کافی را برای نظارت بر تئاتر ندارد. متناسب با نیازها و شرایط امروز تئاتر با نگاه کارشناسی تغییراتی را پیشنهاد کردیم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی به تولید نمونه‌های تئاتر حرفه‌ای در سال گذشته که با مخاطب هم ارتباط برقرار کرده‌اند اشاره کرد و گفت: تئاتر ظرفیت‌های اجتماعی فراوانی دارد و به مسایل اجتماعی واکنش نشان می‌دهد. تولید چند اثر نمایشی با مضامین ارزشی و فرهنگی نمونه‌هایی از واکنش مسئولانه تئاتر به مسایل اجتماعی است.

شفیعی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 1379 شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تئاتر، نهادهایی مانند آموزش و پرورش، فرهنگستان هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند عملکرد و برنامه‌های این نهادها را در حوزه تئاتر بررسی کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کیفیت‌گرایی و توجه به گروه‌های نمایشی مورد تاکید است. برگزاری جشنواره تئاتر فجر امسال محدود به 10 روز نیست و جشنواره در واقع با برگزاری هفته تئاتر لهستان آغاز شد و با کارگاه‌های آموزشی ادامه پیدا کرد. در این دوره هنرمندانی که در سال جاری تولیداتی داشته‌اند حضور دارند و امیدواریم مخاطبان آیینه تمام‌نمایی از تئاتر را در جشنواره ببینند.

سعید اسدی، دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه این جلسه گفت: با توجه به شرایط فعلی، تنگناهای مالی و عدم تناسب تعداد فارغ‌التحصیلان تئاتر با امکانات و منابع، برگزاری جشنواره تئاتر فجر دشوار است و با توجه به این‌که مشکلات تئاتر در جشنواره خودش را نشان می‌دهد ضرورت دارد در طول سال به تئاتر توجه جدی شود.

اسدی یادآور شد تئاتر به سامان‌دهی درونی نیاز دارد و بر همین اساس در جشنواره امسال گروه‌گرایی و توجه به ماهیت گروه به صورت نمادی و عملی مورد توجه قرار گرفته است و با برگزاری سمیناری در جشنواره به نقش گروه‌ها در توسعه تئاتر پرداخته می‌شود.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: در جشنواره امسال توجه به تولیداتی است که در طول سال اجرا شده است و بخش‌های نسل نو با تاکید بر تولیدات جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره‌های درون‌دانشگاهی و اجراهای عمومی نسل جوان، تازه‌های تولید تئاتر ایران، مرور تئاتر و بخش بین‌الملل در جشنواره در نظر گرفته شده است. در بخش فجر استانی نیز آثاری در هفت استان اجرا خواهد شد.

اسدی با تاکید بر توجه به ژانرهای مختلف در جشنواره امسال افزود: در بخش بین‌الملل آثاری مورد بررسی قرار گرفته و آثار خارجی حاضر در جشنواره هنوز قطعی و نهایی نشده است که البته در این بخش در کنار اجرای تئاتر برنامه‌هایی مانند نشست و سخنرانی، هفته تئاتر لهستان و کارگاه‌ها نیز مورد نظر است و نگاه به تکنولوژی‌های جدید و شیوه‌های جدید اجرای تئاتر نیز از برنامه‌های بخش بین‌الملل جشنواره است.

‌او با اشاره به بخش‌های عکس و پوستر تئاتر گفت: در بخش تولید نمایشنامه 10 اثر انتخاب و نمایشنامه‌خوانی شده و در زمینه پژوهشی علاوه بر انتشار مقالات سمینار، چند کتاب نیز منتشر خواهد شد و انتشار نمایشنامه‌های برگزیده و آثار عکس و پوستر تئاتر نیز از برنامه‌های جشنواره است.

اسدی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی بخش خصوصی و تماشاخانه‌های خصوصی گفت: این ظرفیت اتفاق خوشایندی است اما نیاز به پایش نیز دارد و جشنواره تئاتر فجر امسال در بخشی، از مشارکت و همراهی تماشاخانه‌های خصوصی استفاده می‌کند.

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به تدارک زیرساخت‌هایی برای توجه به مخاطب و استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی برای دریافت اخبار و خرید بلیت توسط مخاطبان خبر داد و گفت: جدول نهایی اجراها و برنامه‌های جشنواره در حال تهیه است.

اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه نظرات خود را درباره سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کردند.

 




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

ایستادن کنار ملتی که جهان بر رنجش چشم بسته است

دعوت کاظم نظری از هنرمندان کشور برای حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس
ایستادن کنار ملتی که جهان بر رنجش چشم بسته است

دعوت کاظم نظری از هنرمندان کشور برای حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس

کاظم نظری، با انتشار پیامی هنرمندان کشور را به حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد. در بخشی از پیام مدیر کل هنرهای نمایشی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی آمده است ایمان واثق دارم تا رسیدن به آزادی قدس راه چندانی نخواهیم داشت.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

نظرات کاربران