در حال بارگذاری ...

هوشمندی هنرمندان تئاتر در شناخت نیازهای جامعه موجب رونق سالن‌های تئاتر می‌شود

این دوره یکی دو پدیده اتفاق افتاده که امیدوارکننده است. مهمترین اتفاق هوشمندی هنرمندان عزیز ما در مخاطب شناسی و جامعه شناسی است که آنان این ویژگی را به منصه ظهور می‌رسانند و متناسب با نیازهای جامعه و متکی بر ریشه‌های فرهنگی به خلق اثر می‌پردازند. پیامدی که این اقدام به همراه داشته این بوده که ذهن مسئولان جامعه را متوجه تئاتر کرده است. البته این حرکت اقدامی دو سویه بوده چرا که در ابتدا هنرمندان آمادگی خود را نشان دادند و شاهدیم که پس از آن مسئولان رویکرد خود را به سمت تئاتر، به رویکردی ویژه تبدیل می‌کنند که به طور قطع نتیجه این نزدیک شدن‌ها، حضور مردم در صحنه تئاتر است.

برگزاری سمینار پژوهشی تئاتر ملی می‌تواند یکی از برنامه‌های پژوهشی دوره جدید مدیریت فرهنگی کشور محسوب شود که یقیناً تاثیرات زیادی را بر تئاتر کشور به همراه خواهد داشت.
دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در اولین سمینار پژوهشی تئاتر ملی در تالار شهید آوینی دانشگاه تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با سایت ایران تئاتر گفت:«تئاتر کشور ما در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است که یقیناً برای پیدا کردن راهکارهای اساسی برای حل و رفع این مشکلات نیاز به استفاده از نظرات تخصصی دارد. گاهی این نظرات در قالب مشاوره‌ها ارائه می‌شود که تاثیرات خود را به همراه دارد و طبیعتاً با برگزاری نشست‌های تخصصی که با حضور متخصصان و پژوهشگران برگزار می‌شود نتیجه بخش‌تر خواهد بود.»
وی با تاکید بر این که یقیناً هر کاری در حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری اگر متکی بر پژوهش و تحقیق نباشد نمی‌تواند موفق باشد، خاطر نشان کرد:«خصوصاً در زمینه‌هایی که ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم تصمیمات بدون اتکا به پشتوانه تخصص و تصمیمات به روز، یقیناً نتایج مطلوبی نخواهد داشت و برگزاری این گونه نشست‌ها می‌تواند در این جهت بسیار موثر واقع شود.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وضعیت فعلی تئاتر در مقایسه با گذشته اظهار کرد:«در این دوره یکی دو پدیده اتفاق افتاده که امیدوارکننده است. مهمترین اتفاق هوشمندی هنرمندان عزیز ما در مخاطب شناسی و جامعه شناسی است که آنان این ویژگی را به منصه ظهور می‌رسانند و متناسب با نیازهای جامعه و متکی بر ریشه‌های فرهنگی به خلق اثر می‌پردازند. پیامدی که این اقدام به همراه داشته این بوده که ذهن مسئولان جامعه را متوجه تئاتر کرده است. البته این حرکت اقدامی دو سویه بوده چرا که در ابتدا هنرمندان آمادگی خود را نشان دادند و شاهدیم که پس از آن مسئولان رویکرد خود را به سمت تئاتر، به رویکردی ویژه تبدیل می‌کنند که به طور قطع نتیجه این نزدیک شدن‌ها، حضور مردم در صحنه تئاتر است. همان طور که طی ماه‌های گذشته شاهد خیل عظیم تماشاگران در تئاتر هستیم که همین مسئله می‌تواند به رونق تئاتر کمک کند. همچنین نتیجه‌ دیگری که به همراه خواهد داشت افزایش اعتبارات مالی تئاتر کشور و رفع نقایصی است که در حوزه امکانات وجود دارد.»
ایمانی با بیان این که با تداوم روند فعلی تئاتر کشور، روزهای درخشانی در انتظار این هنر خواهد بود تصریح کرد:«طی همین روزها تماس‌های نمایندگان محترم مجلس و مسئولان محترم دولت حاکی از آمادگی کامل آنان برای رفع مشکلات تئاتر است. بنابراین امیدواریم که این هوشمندی هنرمندان تئاتر در شناخت ویژگی‌های زمانی و نیازهای جامعه ما باعث شود که شاهد آثار ارزنده‌تری بوده و حضور تمام اقشار جامعه در سالن‌های تئاتر را نیز شاهد باشیم. این اتفاقات کمک می‌کند که تئاتر کشور از حاشیه به متن جامعه انتقال پیدا کند و چنان چه تئاتر در این جایگاه قرار گیرد، بدون این که وقت و نیروی زیادی صرف کنیم، رونق و امکانات به تئاتر کشور سرازیر خواهد شد.»