در حال بارگذاری ...

محمدرضا خاکی با «روال عادی» به ایرانشهر می‌آید

محمدرضا خاکی، مدرس، مترجم و کارگردان تئاتر درباره بازتولید نمایش «روال عادی» به خبرنگار ایران تئاتر گفت: مدتی است که تمرینات نمایش «روال عادی» را شروع کرده‌ایم و بر اساس صحبتی که شده این نمایش پس از پایان جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.

او افزود: این نمایش نوشته ژان کلود کریر و اثری جمع و جور است و تنها دو شخصیت دارد و چند سال پیش نیز در تالار سایه روی صحنه رفته است. پیش از این قرار بود این نمایش اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود که به دلیل هم‌زمانی اجراهای بازیگران امکان اجرای این نمایش فراهم نشد.

خاکی درباره چرایی اجرای دوباره این نمایش گفت: با توجه به درخواست برخی از دوستان تصمیم گرفتم این اثر را در تماشاخانه ایرانشهر هم اجرا کنم. اما به دلیل این‌که اجرای نمایش در اردیبهشت‌ماه با اجرای نمایش «سقراط» کاری از حمیدرضا نعیمی هم‌زمان شد، ایوب ‌آقاخانی امکان حضور در نمایش «روال عادی» را نیافت. همچنین تعهد این بازیگر در پروژه دیگر که با شرایط ظاهری متفاوتی همراه است اجرای نمایش را تقریباً ناممکن کرد.

او افزود: در اجرای مجدد این نمایش در ساختار و متن نمایشنامه تغییری به وجود نیاورده‌ایم و تنها یکی از بازیگران این نمایش تغییر کرده و هوتن شکیبا به جای ایوب آقاخانی ایفای نقش خواهد کرد.

به گفته خاکی، مدت اجرای این نمایش 56 دقیقه است. «روال عادی» در واقع  حاصل گفت‌وگوی دو شخصیت است و نمایش پایان غیرمنظره‌ای هم برای شخصیت‌ها و هم برای مخاطب دارد.

او با بیان این‌که هنوز نتوانسته زمانی برای اجرا در مجموعه تئاترشهر بگیرد، گفت: باید شرایطی در مجموعه تئاترشهر به وجود آید که حداقل هر دو سال یک بار بتوانیم نمایشی را در این مجموعه روی صحنه ببریم. در حال حاضر دوست دارم یک نمایشنامه جدید که در سال جاری ترجمه و منتشر کرده‌ام را اجرا کنم.

این مدرس دانشگاه گفت: این نمایش «مفیستو برای همیشه» اقتباس آزاد تم لانوی از رمان «مفیستو؛ داستان یک پیشرفت شغلی» نوشته کلاوس مان است. داستان نمایشنامه نیز درباره یک گروه تئاتر است که بعد از به قدرت رسیدن فاشیسم در حال متلاشی شدن است و بازیگر و کارگردان اصلی آن کورت کوپلر (همان گوستاو گروندگن) تلاش می‌کند تا آن را حفظ کند. کوپلر معتقد است که تئاتر کارش نمایش حقیقت است و در چنین شرایطی به خودی خود نوعی عمل و مبارزه سیاسی است، اما خفقان و فشار استبداد از یک سو و ایجاد شرایط غیر قابل تحمل برای همراهان کوپلر از سوی دیگر سبب می‌شود که راه حفظ تئاتر هر روز دشوارتر شود.

محمدرضا خاکی، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای تئاتر از دانشگاه سوربن فرانسه است و به عنوان عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری و دانشگاه تربیت مدرس به تدریس اشتغال دارد. او همچنین مسلط به زبان فرانسه است و همین باعث شده تا مخاطب با یک ترجمه روان از نمایشنامه مواجه شود.

 




نظرات کاربران